nieuws

Retailers en fabrikanten geven vol gas op datakwaliteit

Supply chain

Retailers en fabrikanten beseffen dat datakwaliteit hoger op de agenda moet komen. De vele fouten bij het uitwisselen van artikelgegevens kosten het bedrijfsleven miljoenen. Dat kan en moet beter, zeggen zowel leveranciers als retailers binnen GS1 Nederland. Er wordt vooral gewezen op de commerciële en logistieke belangen.

Retailers en fabrikanten geven vol gas op datakwaliteit
GS1 Consument en Schap

Slechte datakwaliteit kost het bedrijfsleven miljoenen. Op veel verschillende plekken in de keten worden gegevens ingevoerd en de kans op fouten is aanzienlijk. Bij veel van deze fouten gaat het om verkeerde afmetingen, foutieve productomschrijvingen en slordigheden. Het tijdig uitwisselen van kwalitatief goede artikelgegevens is cruciaal in de keten, want de belangen in logistiek en commercie zijn groot. Daarom gaan de retailers en fabrikanten in 2011 aan de slag om dit te verbeteren om zo uiteindelijk eind 2012 alle artikeldata 100 procent papierloos via de GS1 DAS-datapool uit te kunnen wisselen.

 

Structuur en kwaliteit

Het realiseren en behouden van een goede datakwaliteit is niet alleen een kwestie van gegevens goed meten en invoeren. Vooral het feit dat gegevens gestructureerd en kwalitatief goed ingevoerd worden en dat deze gegevens via de GS1 DAS-datapool verloopt is de basis voor een goede samenwerking tussen handelspartners.

 

Foutieve data

In het magazine ‘ketens’ van GS1 Nederland zegt Peter van Mourik, director Buying & Merchandising C1000 daarover: ‘De gevolgen van incorrecte data zijn commercieel gezien enorm. Willen wij goed kunnen sturen op de masterdata, dan moeten die gegevens wel kloppen. We hebben met zoveel foutieve data te maken dat we onze schappenplannen eerst twee keer live nabouwen voor we ze naar de winkel sturen. Wij zijn het zat en zullen in 2011 scherp inzetten op het fors terugdringen van deze tijdsverspilling tot een acceptabel niveau. Fouten in deze omvang kunnen niet meer getolereerd worden.’

 

Onderschatting

Bart Kuppens, commercieel directeur Procter & Gamble: ‘De uitwisseling van kwalitatief goede data is zo belangrijk in deze markt. We hebben te maken met steeds meer producten in het schap, met klanten die steeds kritischer worden, terwijl de concurrentie is verhevigd. De conclusie is en blijft simpel: alleen met correcte data kunnen we de supply chain goed laten werken. Dat onderschat men nogal eens.’

 

Smeerolie

Marco van der Lee, brancheadviseur levensmiddelen en drogisterij, GS1 Nederland:

‘Artikeldata zijn als de smeerolie van de supply chain. Want álle processen, van bestellen en leveren tot kassabon en betaling, worden gevoed door masterdata. Dat schetst meteen de ernst van de situatie: één verkeerd cijfertje heeft enorme consequenties voor het hele proces.’

 

GS1 DAS

Hoe meer data gestandaardiseerd is, hoe kleiner de kans op fouten. Dat is het idee achter de centrale GS1 DAS-datapool. Hiermee worden elektronisch artikelgegevens tussen leveranciers en retailers uitgewisseld met als tussenschakel deze centrale database. De gegevens die hierin worden opgeslagen zijn neutrale artikelgegevens, zoals GS1-artikelcodes, productomschrijving, afmeting, gewicht en btw-tarief. Gegevens dus die belangrijk zijn voor het aansturen van alle logistieke en commerciële processen. Op dit moment zijn 900 leveranciers en twaalf retailers aangesloten bij GS1 DAS. Er zijn 475.000 items voor de Nederlandse markt geregistreerd. Maar ook hiervoor geldt dat de invoer aan de bron foutloos moet zijn.

Reageer op dit artikel