nieuws

RUG wint sc-game met slimme tactiek

Supply chain

RUG wint sc-game met slimme tactiek
Internet SC game The Fresh Connection: finale

Ze lieten de kans om een nieuwe, veeleisende klant binnen te halen aan zich voorbij gaan. In plaats daarvan gaven ze hun bestaande klanten een betere service. Het team van promovendi van de Rijksuniversiteit Groningen haalde daarmee de winst naar zich toe in een zenuwslopende eindstrijd van The Fresh Connection, waar 29 teams aan deelnamen.

"Echt superleuk dat we hebben gewonnen", laat Boyana Petkova vol enthousiasme weten. Samen met haar teamleden Erik Soepenberg, Tim van Kampen en Remco Germs is zij winnaar van het internetgame The Fresh Connection, waar eind vorig jaar onder leiding van Involvation ruim 250 teams zes weken lang heel druk mee zijn geweest.

Donderdag was de apotheose met de poulewinnaars en de beste nummers twee. Vijf teams kwamen in de finaleronde. Daar toverde het RUG-team zijn laatste meesterzet uit de hoge hoed, waarna Germs met kracht de champagne liet rond spuiten.

 

Laag rendement op de nieuwe klant

De winnaars namen in de laatste ronde een groot risico. Zaal en jury oordeelden genadeloos over hun weigering om de nieuwe klant te accepteren. Ze kregen slechts acht stemmen, waar Philips Lighting met maar liefst 71 stemmen rondewinnaar werd.

Petkova: "Volgens onze berekening konden we maximaal 2,3 procent ROI scoren met deze klant en dan moet je het heel goed doen. De kans op slecht presteren was groot en dan krijg je puntvermindering. Wij kozen ervoor om ons proces naar bestaande klanten verder te optimaliseren. Dat heeft ons de overwinning bezorgd."

 

Ervaring helpt enorm in het spel

RUG won de competitie met een score van 38,5 procent. Goede tweede was team 2 van CQM met 37,7 procent. Daarachter volgden Philips Lighting (34,6 procent), team 1 van CQM (32,6 procent) en het team van Beaufort (22,2 procent).

Egge Haak, de geestelijk vader van The Fresh Connection, toonde zich buitengewoon tevreden over het verloop van competitie en de afsluitende finaledag. "Als reactie horen we dat veel teams zich heel goed herkennen in de systematiek van de game. Dit ligt heel dicht bij de praktijk. Ervaring speelt een grote rol. Je ziet ook dat de echte studententeams maar beperkt weten door te dringen tot de finale."

 

Voorzichtig zijn met de houdbaarheid

In een toelichting voor een zaal met 400 gamers en belangstellenden legde Haak uit, dat vooral de houdbaarheidstermijn van groot belang is. Hij zag veel teams enorme risico’s nemen door te schuiven met de termijn, waarna ze veel voorraad eindproduct moesten afschrijven. "Dan gaat het snel bergafwaarts. Je kunt niet leveren, je hebt kosten en geen opbrengsten, je hebt geen capaciteit voor andere klanten. Dit is cruciaal gebleken in het spel."

Haak gaf aan vanuit de evaluatie, dat teamleden gemiddeld 3,2 uur per week bezig zijn geweest met het internetgame. "Dat is eigenlijk te veel. We gaan voor de volgende editie maatregelen nemen om de benodigde tijd in te dammen. Maar het tekent wel het enthousiasme waarmee de teams zich hebben gestort op The Fresh Connection."

 

[fotoalbum]

 

 

Reageer op dit artikel