blog

No deal brexit: Vervoerders opgelet ook security filings insturen!

Supply chain 762

Een no deal Brexit. Als het echt zo ver komt, moeten bedrijven aangifte doen en de geldende heffingen (zoals btw en invoerrechten) afdragen. Minder bekend is dat de export naar Engeland ook de zogenoemde security filings zullen vereisen.

No deal brexit: Vervoerders opgelet ook security filings insturen!

Vervoerders opgelet:  Het Verenigd Koninkrijk heeft de vervoerders (of degene die hen vertegenwoordigt) aangewezen als degenen die de veiligheidsinformatie moeten overleggen via een Entry Summary Declaration voordat de goederen het Verenigd Koninkrijk binnenkomen.

Lucht- en zeevervoer

Security filings zijn bedoeld om autoriteiten in staat te stellen de risico’s van een verzending te bepalen. Zij zijn verplicht geworden na de aanvallen van 11 september 2001 op het World Trade Center in New York. De filings zijn heel bekend in het wereldwijde lucht- en zeevrachtvervoer. Maar bedrijven die veelal binnen EU handelen zijn er minder mee bekend, omdat ze niet nodig zijn binnen Europa. Ze gelden alleen voor goederen die van buiten de EU komen. Voor het wegverkeer gaat het dan met name om Rusland en Turkije. Echter tussen niet-EU-leden Noorwegen en Zwitserland enerzijds en de EU anderzijds zijn geen security filings vereist, dankzij overeenkomsten tussen partijen over dit punt.

 

Lees ook
Harde no deal Brexit: dit zijn de gevolgen voor logistiek Nederland

 

Kritisch

Er is een belangrijk onderscheid tussen de reguliere douaneaangiften en de security filings, omdat deze laatste tenminste twee uur voordat goederen het Verenigd Koninkrijk via de weg binnenkomen, moeten zijn ingediend. Bij transporten via de Eurotunnel moet de aangifte een uur voor de check-in bij Coquelles zijn ingediend. Dat maakt de security filings kritischer dan de reguliere aangiftes, want die zijn ook nog mogelijk nadat de goederen zijn geleverd in een douane-entrepot in het Verenigd Koninkrijk.

 

Baas douane waarschuwt bedrijven om brexit: niet aangemeld geen handel

 

Bereid je nu voor

Vervoerders moeten de mogelijke consequenties van deze regel niet onderschatten. Zij moeten werken aan een proces waarbij de security filings elektronisch ingediend kunnen worden. In het algemeen zijn er wat dat betreft twee mogelijkheden: zoek een serviceprovider en verwerk de filings handmatig via het netwerk van de serviceprovider. Het ligt voor de hand dat dit zeker voor bedrijven met een sterke focus op het Verenigd Koninkrijk zeer arbeidsintensief zal zijn. Een beter alternatief is het toevoegen van security filings aan de bestaande douanesystemen en de serviceprovider ervoor te laten zorgen dat ze op de juiste manier verwerkt en ingediend worden.

 

Lees ook
Brexit: 3 scenario’s en de gevolgen voor transport & logistiek

 

r kan gebruik gemaakt worden van Import en Export Control System -oplossingen. Deze helpen vervoerders bij het verminderen van de complexiteit door het bieden van één toegangspunt voor alle security filings. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een systeem, waarmee carriers elektronisch communiceren met verladers, vervoerders en autoriteiten via een portal. Ze hoeven zich niet bezig te houden met dataformaten of andere specifieke eisen. Dat alles zorgt voor minder risico, betere compliance, en meer efficiency en productiviteit.

Vervoerders doen er goed aan om zich nu al voor te bereiden op de security filings, zodat zij er bij een eventuele no-deal klaar voor zijn. Zij moeten zeker niet wachten tot het laatste moment, want dan lopen ze de kans dat ze helemaal geen filings kunnen indienen en goederen het Verenigd Koninkrijk dus niet binnen kunnen komen.

Auteur: Jos Nuijten, VP Network Integration Strategy bij Descartes

Reageer op dit artikel