blog

E-logistics: Geen data is geen omzet

Supply chain 1724

Als een consument een product zoekt en de kenmerken kloppen niet met de data van dat product in jouw webwinkel, zal hij het nooit vinden. Hij zoekt verder met als gevolg: geen omzet. Een blog van Goos Kant over waarom data in e-commerce van cruciaal belang is. Ook in de logistiek erachter.

E-logistics: Geen data is geen omzet

Zonder het mogelijk zelf te beseffen deed Ingmar Hensbergen, manager Datamanagement bij Intergamma de belangrijkste uitspraak van de dag tijdens de evofenedex SCM Summit. Intergamma is zeer actief met de transformatie naar een volledige omnichannel formule, waarbij kwaliteit van productdata cruciaal is. Als een consument op de website zoekt naar een product met bepaalde kenmerken en deze kenmerken kloppen niet in de data, dan verschijnt het product niet als resultaat. Gevolg hiervan is dat de consument een alternatief gaat zoeken. Geen omzet dus.

Data is cruciaal in e-commerce

Data is cruciaal in vele facetten van e-commerce. Voor het gedetailleerd publiceren van het assortiment tot en met het verkrijgen van achtergrondinformatie van de websitebezoekers. Webshops zouden niet bestaan zonder goede data voor de interactie met de klant, om het meest interessante assortiment en de juiste details van het gewenste product te tonen en het aanbevelen van andere producten.

Ook de logistiek van e-commerce is data-driven. Een paar voorbeelden:

1. Verwachte aankomsttijd

Op basis van slimme algoritmen kan de optimale routevolgorde berekend en verwachte aankomsttijden gecommuniceerd worden. Maar ook als de chauffeur binnen zijn route nog vrijheden heeft voor ad hoc aanpassingen, kan toch al vooraf de verwachte tijd geschat worden op basis van historische gegevens. Grote pakketvervoerders, zoals DHL, DPD en PostNL, doen hier al het nodige mee.
Beschikbare tijdvensters: Op basis van klantspecifieke kenmerken (locatie, verwachtte bestelgrootte), reeds geboekte en verwachte opdrachten, kan heel nauwkeurig bepaald worden welke tijdslots beschikbaar zijn voor een specifieke klant. Door te werken met tarieven of kleuren per beschikbaar tijdsblok, kan de klant bovendien gestimuleerd worden het juiste tijdvenster te kiezen. AH Online is op dit gebied al jaren koploper.

2. Zelf doen of uitbesteden

Op basis van analyses per levering is goed te bepalen of zelf bezorgen een goed idee is voor binnenstedelijke gebieden of juist gebieden in de periferie. Zo besefte CB Logistics dat een pakketvervoerder voor minder dan 4 euro een pakketje bij je ophaalt en aflevert. Als je weet dat een eigen bakwagen met chauffeur meer dan 30 euro per uur kost, betekent dit als het rijden van en naar de afleverlocatie plus de aflevertijd totaal meer dan 8 minuten tijd kost, het uitbesteden al loont.

3. Klantanalyses

Als je logistieke data analyseert per klant en koppelt aan de commerciële informatie, kun je grote stappen zetten in klantanalyses: welke zijn winstgevend en welke kenmerken zijn bepalend hiervoor? Komt dit door specifieke product- of verkoopkenmerken of juist door logistieke aspecten? Simadan koppelde logistieke en commerciële informatie aan elkaar om hun verkoop en supply chain strategie te bepalen.

 

Lees ook: E-Logistics: De last mile maakt het verschil

Data analytics in de praktijk

Bovenstaande voorbeelden zijn natuurlijk maar eenvoudige (?) startpunten. Al snel denk ik bij e-logistics aan een vervolg met chatbots, slimme forecasting gekoppeld aan externe databronnen, blockchains in de supply chain, gepersonaliseerde proposities, dynamic pricing met producten en tijdsblokken en nieuwe verdienmodellen. Gebaseerd op een goede bedrijfsstrategie, slimme talenten met de juiste skills en tools en laboratoria waarin nieuwe ideeën uitgetest worden via sprints en proof-of-concepts. PostNL heeft goede ervaringen met het opzetten van een dergelijke Data Analytics afdelingen, met mooie resultaten in de e-logistics wereld.

Maar eerst de basics: er is al zoveel winst in e-logistics te behalen met de huidige data, door de kwaliteit en compleetheid te verbeteren, uitvoering van goede en slimme analyses en het implementeren van de juiste acties: zonder data geen omzet!

Prof. Goos Kant gaat dieper op dit onderwerp in tijdens de Collegereeks E-Logistics. Start najaar 2018 op 24 september. Download de brochure.

Reageer op dit artikel