blog

E-commerce: laat een ander doen wat je zelf kunt

Supply chain 972

Zelf doen als je het zelf kunt, lijkt niet de juiste strategie voor de toekomst. Alles uitbesteden, behalve als je er zelf extreem goed in bent, lijkt beter.

E-commerce: laat een ander doen wat je zelf kunt

Soms vraag ik mij af waar het toch heen gaat met de e-commerce. Er worden aan de lopende band nieuwe concepten geïntroduceerd. En winst maken lijkt voor niemand belangrijk. E-commerce is echter niet de enige bedrijfstak die uit het niets is ontstaan. Ooit waren er bijvoorbeeld ook geen auto’s. De wetenschappelijke literatuur bevat diverse studies naar het ontstaan van nieuwe bedrijfstakken. De theorie van de “Industry Life Cycle” viel mij daarbij op omdat die goed bij e-commerce lijkt te passen.

Same day delivery

De fase waarin wij nu zitten wordt onder andere gekenmerkt door “product innovaties”. In de e-commerce heb je het dan over nieuwe varianten, zoals same-day delivery in plaats next-day delivery. Niet alle varianten worden succesvol natuurlijk, maar in deze fase wordt gewoon van alles en nog wat uitgeprobeerd. Ook op heel veel andere punten houdt de ontwikkeling in de e-commerce zich keurig aan de theorie van de Industry Life Cycle.

Standaardisering in e-commerce

Interessanter wordt het als we naar de volgende fase van de Industry Life Cycle gaan kijken. Een fase die voor e-commerce nog in de toekomst ligt. Wat zegt de theorie daarover? Alle bedrijven gaan hetzelfde soort producten aanbieden, zegt de theorie. Veel varianten gaan dus verdwijnen. Kijk maar eens naar auto’s uit het jaar 1895. De diversiteit is enorm. Vanuit dat perspectief zien auto’s er tegenwoordig allemaal tamelijk hetzelfde uit (gas geven en remmen met je voeten, bijvoorbeeld). Er ontstaat een “dominant design” zoals dat in het Engels genoemd wordt. De toekomst brengt dus waarschijnlijk of same-day delivery of next-day delivery. Niet allebei.

Race naar efficiëntie

Zodra duidelijk wordt wat het “dominant design” is, stoppen bedrijven natuurlijk met nieuwe varianten introduceren. De aandacht verlegt zich naar het proces. Het verbeteren van de efficiëntie krijgt nu voorrang. Vaak gaan in deze fase veel bedrijven failliet, omdat ze niet bij kunnen blijven in de race naar efficiëntie. Grote bedrijven hebben nu een voordeel ten opzichte van kleine bedrijven.

Uitbesteden wordt normaal

Hoe kun je daar op voorbereiden? Autofabrikanten maken ook niet alle onderdelen zelf. Dat komt doordat die andere partijen dat beter en efficiënter kunnen. Hetzelfde patroon verwacht ik in de e-commerce. Niet elke partij kan goed zijn in het maken van een mooie website, het inkopen van de juiste producten, het orderverzamelen in een magazijn, de bezorging én het retourproces. In de toekomst wordt uitbesteden veel normaler. Alles zelf doen, dat wordt de grote uitzondering die voorbehouden is aan de hele grote bedrijven.
“Zelf doen als je het zelf kunt” lijkt niet de juiste strategie voor de toekomst. “Alles uitbesteden, behalve als je er zelf extreem goed in bent” lijkt beter. Het is een strategie die in andere bedrijfstakken heel normaal is. In de e-commerce straks waarschijnlijk ook.

Auteur: prof. dr. Kees Jan Roodbergen, Hoogleraar Logistiek / Directeur Center for Operational Excellence Rijksuniversiteit Groningen geeft een college tijdens de Collegereeks E-Logistics.

Download de brochure

Reageer op dit artikel