blog

Verpakking schadelijker dan last mile: dit is de oplossing

Supply chain 7474

Verpakking schadelijker dan last mile: dit is de oplossing

Verpakkingsmateriaal zorgt voor meer CO2 emissie dan de last mile bij Futurumshop. De oplossing: herbruikbare verpakkingen.

In de e-commerce markt wordt nagenoeg iedere bestelling in een kartonnen omverpakking verzonden. Bij veel bestellingen is de extra ondersteunende bescherming van een omdoos niet noodzakelijk. Dit betekent dat veel bestellingen in de e-commerce branche meer bescherming krijgen dan eigenlijk benodigd is. Voor Futurumshop geldt dat maar 17% van de bestellingen ondersteunende bescherming nodig heeft. Desondanks worden alle bestellingen voorzien van een kartonnen verpakking.

Dit betekent dat 83% van de bestellingen meer bescherming krijgt dan nodig is. De kartonnen verpakking die gebruikt wordt, is meestal niet exact de juiste maat voor de inhoud. Daarom wordt veel “lucht” verzonden. Voor Futurumshop wordt dit percentage geschat op 40%, ondanks het feit dat altijd geprobeerd wordt de kleinst mogelijke doos te gebruiken uit een assortiment van 13 maten.

 

 

Update:
Futurumshop en PostNL testen herbruikbare verpakking voor last mile

 

 

verpakking-last-mile

 

 

Het gebruik van onnodig veel verpakkingsmateriaal leidt niet alleen tot onnodig veel emissie (zie tabel) ook leidt het tot ergernis bij de e-commerce klant. Consumenten irriteren zich aan het verpakkingsmateriaal blijkt uit een enquête van VIL in België.  60% van de ondervraagden ergert zich aan te grote verpakkingen en teveel opvulmateriaal. 32% van de consumenten is zelfs bereid extra te betalen voor een milieuvriendelijke verpakking (bron: Lagey, 2016).

 

 

Lees ook
10% e-commerce orders komt beschadigd aan}
Coolblue investeert in duurzaam verpakken

 

Last-mile versus verpakkingsmateriaal

Een grote pakketbezorger heeft in 2015 de gemiddelde C02 uitstoot berekend per pakket. De uitkomst was 232 gram C02. In dit cijfer is alles meegenomen: energie verbruik in gebouwen, brandstof van alle gebruikte voertuigen (eigen wagenpark en ingehuurd). Datzelfde jaar onderzocht Thuiswinkel de C02 uitstoot veroorzaakt door het transport in de last-mile; vanaf het laatste depot tot de consument. De C02 uitstoot voor dit traject is: 123 gram C02.

 

 

verpakking

 

De oplossing

Hergebruik van verpakkingen is de oplossing. Hiervoor zijn 2 opties:

1: statiegeld waarvoor de consument actie moet ondernemen om het retourproces van de verpakking in gang te zetten.

2: de herbruikbare verpakking gaat direct mee retour met de pakketbezorger of op het pakketpunt.

Een nadeel van het statiegeld concept is de toename van complexiteit. Het is wenselijk dat de klant kan kiezen voor deze verpakkingsoplossing. Daarom moet bekend zijn welke bestellingen wel of niet verzonden kunnen worden in een herbruikbare verpakking. Als laatste moet ook nog iets geregeld worden zodat de klant zijn statiegeld terug krijgt.

 

 

Zie ook
Trends verpakking e-commerce in 2018

 

 

Het tweede grote nadeel  is dat de klant nog steeds een verpakking thuis heeft na de aflevering. Om het retourproces in gang te zetten moet de consument actie ondernemen, waarvoor ook regelmatig de auto gepakt zal worden. Samengevat neemt de complexiteit toe bij een statiegeld concept en valt het uiteindelijke effect tegen. De invulling waarbij de herbruikbare verpakking direct retour gaat kwam als beste uit de bus.Verzendzak

Verzendzak

Futurumshop pakt de koe bij de hoorns om emissiereductie van verpakkingsmateriaal te realiseren. Klanten van de online fietsspecialist die in april – mei een bestelling plaatsen, worden (indien mogelijk) beleverd via een herbruikbare verpakking; een verzendzak.

6,3 keer minder C02 uitstoot

De C02 emissie per bestelling met de herbruikbare verzendzak is ingeschat op 43.1 gram C02. Hierbij is rekening gehouden met alle noemenswaardige consequenties in de logistieke keten van dit concept. Het materiaal veroorzaakt 9.5 gram C02 op basis van een levensduur van 125 keer. De retourstroom veroorzaakt 2.9 gram C02. Als laatste de grootste consequente: bij dit concept is leveren bij de buren niet wenselijk. Doordat alleen wordt afgeleverd aan het huisadres wordt kans op een geslaagde aflevering lager, het negatieve gevolg op de C02 uitstoot hiervoor is ingeschat op 30,8 gram C02.

Een ander issue van het direct retour sturen van verpakking:  de consument heeft geen verpakking beschikbaar om het bestelde product  te retourneren. Het is in dit stadium onbekend in hoeverre de consument dit als een probleem ziet. De verwachting is dat veel consumenten wel een verpakking van een andere online aankoop beschikbaar hebben, indien ze willen retourneren. Een mogelijke oplossing voor dit bezwaar is herbruikbare verpakkingen op voorraad houden bij pakketpunten.

Auteur: Max Hogenboom, bachelor opleiding Logistics Engineering, Hogeschool van Amsterdam. De resultaten in dit artikel maakten deel uit van een afstudeeronderzoek. De opdrachtgever van dit onderzoek is Futurumshop.

Reageer op dit artikel