blog

‘Lessons learned’ van supply chain drama KFC

Supply chain 2868

Kentucky Fried Chicken (KFC) heeft 700 van de 870 restaurants in het Verenigd Koninkrijk moeten sluiten. Oorzaak: een supply chain probleem. Dit zijn de lessen die we kunnen trekken uit het kip tekort drama.

‘Lessons learned’ van supply chain drama KFC

De korte versie is eenvoudig genoeg: de fastfoodketen heeft onlangs zijn logistieke partner veranderd van Bidwest Logistics naar DHL (dat in een supply nachtmerrie was beland). Deze nieuwe partner werkt op een totaal ander supply chain-model, dat blijkbaar niet voldoende responsief was om aan de eisen van KFC te voldoen.

Centraal vs decentraal

Wat is het verschil tussen de twee modellen? Nieuwe logistieke partner DHL heeft één magazijn in Rugby, in de Midlands van het Verenigd Koninkrijk. Dit magazijn is groot genoeg en heeft voldoende capaciteit om elke regio in het Verenigd Koninkrijk te bedienen. Bidwest Logistics opereerde daarentegen vanuit zes magazijnen met gematigde capaciteiten verspreid over het land. De structuur van Bidwest staat bekend als een gedecentraliseerde supply chain. Het heeft ook een aantal faciliteiten in andere regio’s, die elk voornamelijk regionale klanten bedienen.

Meer voor minder

Gecentraliseerde supply chains bieden twee voordelen ten opzichte van gedecentraliseerde supply chains. Ten eerste helpt een gecentraliseerd model de operationele kosten aanzienlijk te verlagen vanwege schaalvoordelen en lagere vaste overheadkosten, zoals huur, verzekering en administratie. Als gevolg hiervan hebben gecentraliseerde toeleveringsketens doorgaans hogere opslag- en productiecapaciteiten dan de gedecentraliseerde.

 

 

Lees ook
Iedere supply chain presteert beter met blockchain

 

 

Het tweede voordeel is dat magazijnen in een gecentraliseerd model niet dicht bij de belangrijkste – meestal stedelijke – markten hoeven te staan. Ze kunnen worden gebouwd op een relatief goedkope plek. Het bouwen van extra capaciteit betekent uitbreiden van slechts één locatie, dus ook dat is relatief goedkoop in het gecentraliseerde model.

Responsiviteit

Hoewel een gecentraliseerde strategie de operationele kosten kan verlagen, heeft de afstand tot de markt een nadelige invloed op het reactievermogen. Dit kan een probleem worden wanneer verkooppunten vaak moeten worden bevoorraad – zoals het geval is met verse producten – en wanneer de vraag snel fluctueert. Werken in een gedecentraliseerd model, met magazijnen in de buurt van markten, stelt bedrijven in staat om de doorlooptijden te verkorten en sneller te reageren op veranderlijke klantbehoeften. Snelgroeiende bedrijven die werken met een gedecentraliseerde strategie hebben te maken met hogere kosten voor extra magazijncapaciteit. Ze kunnen het moeilijk krijgen om te voldoen aan de extra vraag die wordt gegenereerd door de groei van hun bedrijf.

Winstmarges en vraag

De strategische beslissing om de distributiecapaciteit al dan niet te centraliseren, moet gebaseerd zijn op de winstmarges van het bedrijf en de onzekerheid van de vraag. Twee ideale situaties geïdentificeerd.

Gecentraliseerde supply chains werken het beste voor bedrijven met lage winstmarges en een lage vraagonzekerheid. In dit geval levert het hebben van een magazijn met grote capaciteit schaalvoordelen op. Levertijden kunnen lang zijn, omdat de vraag van klanten voorspelbaar is

Gedecentraliseerde toeleveringsketens zijn het meest effectief wanneer de vraag van klanten onzeker is en de winstmarges hoog zijn. Op deze manier kunnen de hogere marges hogere exploitatiekosten van meer en gedecentraliseerde magazijnen goedmaken.

Wat ging er mis ging bij KFC?

Het bedrijf heeft een bedrijfsmodel dat werkt met zeer lage marges. Bovendien heeftt de voedingsmiddelenindustrie intrinsiek hoge onzekerheden in de vraag, net als detailhandel, mode en sportkleding. Hier kunnen gedecentraliseerde toeleveringsketens helpen mismatches tussen vraag en aanbod te verminderen.

Auteur: Isik Bicer, onderzoeker bij Erasmus Universiteit Rotterdam.

Reageer op dit artikel