blog

E-fulfilment: Doe deze dingen in elk geval goed

Supply chain 1708

Het succesvol draaien van een e-commerce business heeft heel wat om het lijf. Goede site, webshop en traffic zijn essentieel. Als de orders eenmaal binnenkomen moeten ze nog de deur uit. En dat moet goed gebeuren, héél goed zelfs.

E-fulfilment: Doe deze dingen in elk geval goed

De ingezette rat-race door giganten als Amazon, Wehkamp, Bol en Coolblue heeft hoge verwachtingen gecreëerd bij de online shopper. Om aan de verwachtingen van de klant te kunnen voldoen moet de e-commerce operatie strak op orde zijn. Maar vaak is dat helaas niet zo. Onder hoge druk van een late cut-off tijd en  grillige order momenten piept en kraakt de operatie vaak.

Een aantal tips om de fulfilment en logistiek voor de klant te optimaliseren en de operationele kosten te beheersen. Misschien dat die grillige klant dan nog wel een keertje terugkomt.

Weg met orderpick fouten

Orderpickfouten minimaliseer je door je orderpick proces te automatiseren. Zorg hiertoe dat al je artikelen zijn voorzien van een barcode en dat het orderpicken gebeurt met iPhones of handscanners die de barcodes op picklocaties en producten kunnen (=moeten) scannen tijdens het orderpicken. Extra validatie tijdens het orderpicken door middel van artikel omschrijving en afbeelding maken een waterdicht orderpickproces compleet.

Bouw een controle in

Hoe het toch nog mis kan gaan? Wanneer een orderpicker de verkeerde artikelen op de verkeerde orderpicklocatie pakt of wanneer de orderpicker een ander aantal items pakt dan de handscanner aangeeft. Maar ook dergelijke missers zijn te onderscheppen. Een slim controlesysteem kan de order checken op bijvoorbeeld het gewicht van de order. Het WMS weet immers welke items er in de orderpick mand zouden moeten zitten en wat de totale order zou moeten wegen. Natuurlijk dient hiertoe wel de masterdata in het systeem volledig en nauwkeurig op orde te zijn. Mocht het toch gebeuren dat een orderpicker slordig is geweest en een verkeerd artikel of aantal heeft gepickt? Zorg dan dat de customer service deze misser op een sublieme wijze oplost voor de klant.

 

DIT ZIJN DE E-FULFILMENT BEDRIJVEN VAN NEDERLAND

 

Kom je beloften na – verzend alle orders op tijd

Niets erger voor de klant dan te moeten merken dat zijn bestelling er niet op tijd is. Wanneer dit gebeurd dan zal de klant niet gauw weer terugkomen voor een aankoop. Zorg dus altijd dat je nakomt wat je op de website belooft. Pieken of dalen in order aantallen in het weekend, goed of slecht weer, na een marketing actie zijn aardig goed te voorzien. Daarnaast kun je veel doen met historische data uit Google Analytics of forecasting tools. Maak daar gebruik van zodat altijd voldoende resources in het warehouse aanwezig zijn.

Weet wat de voorraad is

Erger is nog als de bestelling helemaal niet komt. Dit kan gebeuren wanneer de voorraad niet kloppend is. Een goed ERP of WMS is cruciaal voor de business, evenals goede processen en procedures. De meeste fouten in stock levels ontstaan eenvoudig door zaken als:

  • niet of slecht vastgelegde processen voor zaken als goederenontvangst, inslag, order picking, packing en shipping wat zeker leidt tot voorraadverschillen;
  • “short-cuts” of niet volgen van procedures bij het verplaatsen van goederen, bijvoorbeeld ten behoeve van consolidatie of optimalisatie;
  • slechte screening van medewerkers en beveiliging van het warehouse, wat zal leiden tot diefstal.

kiva2

Automatiseer zoveel mogelijk

Afhankelijk van budget valt er nog veel meer te automatiseren. Hierbij valt te denken aan de volgende onderdelen van het fulfilment proces:

  • orderpicken met handscanners of Google Glass brillen
  • volledig geautomatiseerd orderpicken met robots
  • inpakken met een volledig geautomatiseerd inpakstraat
  • geautomatiseerd ordercontrole proces

Automatiseren is fouten reduceren. Dit geldt met name voor kleine handzame producten en voor processen die zich veel herhalen. Maar automatiseren is ook geld besparen. Minder fouten, sneller verwerken, minder mensen. Een rekensom is snel gemaakt en kan draagvlak brengen voor dergelijke investeringen. In grote warehouses als dat van Amazon worden al volop robots ingezet voor het brengen en halen van orderpick karren.

Zorg voor optimale “last mile” delivery

De grootste ergernis van consumenten én vervoerders zijn pakketjes die worden aangeboden terwijl er niemand thuis is. Zorg in de checkout van de webshop voor diverse keuzes voor de klant. Avondlevering, weekendlevering, afhalen of misschien zelfs wel same-day levering. Maak het de klant zo makkelijk mogelijk.

Outsource je e-business aan een e-fulfilment bedrijf

Het kan verstandig kan zijn om de fulfilment van de webshop geheel uit te besteden. Wanneer de omvang van de business groeit en het warehouse op een gegeven moment bijvoorbeeld meer dan 50 orders per dag te verwerken krijgt Misschien zelfs al wel eerder, situatie afhankelijk. Zaken als customer service, branding, inkoop en sales slurpen bij groei steeds meer budget en tijd op. Het kan verstandig zijn om het picken, packen en shippen van de bestellingen uit te besteden aan een gespecialiseerd e-fulfilment bedrijf. Ook late cutoff tijden van het warehouse en een snelle en efficiënte retourenverwerking worden dan mogelijk. Het opschalen van de business gaat moeiteloos en er hoeft geen groter magazijn en materiaal aangekocht te worden.

Wanneer je deze operationele zaken voor je e-commerce business op orde hebt dan maak je van je klant een fan of zelfs een ambassadeur. Alles is commercie!

Frank Loots is interim professional voor e-commerce en logistiek, www.stoolcommerce.nl

Reageer op dit artikel