blog

Supply chain kan niet meer zonder apps en webportals

Supply chain 794

Het drukke straatbeeld met pakjesbezorgers is niet nieuw: het straatbeeld verandert alleen continu. Hoe gaat u om met dit soort veranderingen? Spreekt u uw leveranciers erop aan, bent u op de hoogte van hun roadmaps? Een blog van Wijnand de Reeder.

Supply chain kan niet meer zonder apps en webportals
Wijnand de Reeder

Nog niet zo lang geleden reed vrijwel overal op een vast tijdstip van de dag de SRV-man met zijn wagen luid toeterend door de straten. Een vriendelijke, servicegerichte man die vaak tot aan de voordeur kwam met de boodschappen in de tas en dan direct de lege potten en flessen meenam. Ook de bezorging van pakketten gebeurde al door de pakketdienst van de Post. En was het niet de rode wagen van de Post, dan waren het de grijze vrachtwagens van Van Gend en Loos die tot twintig jaar terug voor een vertrouwd straatbeeld zorgden.

Nog verder terug in de tijd kwam er een keur van handelslieden aan de deur om te voorzien in de noodzakelijke dagelijkse benodigdheden. Denk aan de melkboer, slager, groenteboer, bakker en zelfs de aardappelhandelaar. Allemaal maakten ze hun ronde door de stad. Verder was er een kolenboer en een schillenboer maar ook handelsreizigers met allerhande huishoudproducten. De opkomst van de supermarkten zorgde voor de grote ommekeer die deze handelslieden uit het straatbeeld deed verdwijnen.

Zo’n ommekeer vindt ook nu weer plaats, alleen zijn het in deze tijd de bezorgwagens van Albert, Picnic, pakketdiensten, maaltijdboxen en nog veel meer die voor een herkenbaar straatbeeld zorgen. Het geeft maar aan dat het drukke straatbeeld van nu niet nieuw is: het straatbeeld verandert continu, maar is altijd druk geweest.

Innovatief denken

Succesvolle ondernemers spelen continu in op de behoefte van de klant en zijn altijd vernieuwend bezig. Ook als logistiek dienstverlener kunt u niet anders dan uw klanten goed te volgen. En vergeet daarbij ook uw concurrenten niet. Want reken maar dat zij ook u in de gaten houden en de goede punten van uw dienstverlening overnemen. Dit dwingt u om innovatief te denken en steeds weer nieuwe concepten uit te werken.

Ik geloof niet dat ondernemers zich in deze tijd nog kunnen redden zonder online diensten in de vorm van apps of webportals. Dit soort toepassingen biedt transparantie want klanten blijven goed geïnformeerd en houden er rekening mee dat de zending eraan komt. Het verkleint de kans dat uw bezorgers voor een gesloten deur komen te staan.

Papierloos transport sluit hier al volledig op aan. Het is een kwestie van tijd tot het moment dat verladers en vervoerders niet meer terug willen naar de papieren vrachtbrief. Simpelweg omdat het niet meer van deze tijd én veel te duur is. De verwerking duurt te lang, de informatie op papier is niet gevalideerd en de verwerking kost veel te veel tijd. Gelukkig voldoen al veel IT-leveranciers aan de nieuwe standaard voor papierloos transport.

Verschil maken door te anticiperen

IT-leveranciers moeten continu verder anticiperen om aan te blijven sluiten op uw behoefte. Online en cloud zijn hiervoor belangrijke sleutels tot succes. Uw IT-leverancier kan het verschil maken door in te spelen op een veranderende wereld. Hierbij hoort ook samenwerking met andere IT-leveranciers. Ik sluit niet uit dat leveranciers die hierin achterblijven vanzelf naar de achtergrond verdwijnen.

Hoe gaat u om met dit soort veranderingen? Spreekt u uw leveranciers erop aan, bent u op de hoogte van hun roadmaps en deelt u hun visie op de toekomst?

Reageer op dit artikel