blog

Welke innovaties maken straks ‘same day delivery’ mogelijk?

Supply chain 4303

Welke innovaties maken straks ‘same day delivery’ mogelijk?
Jet Meijhuis

Het liefste met één druk op de knop, dat is wat de online winkelende klanten willen. Internetklanten zijn te allen tijde koning. Het pakket moet snel geleverd worden, op de afgesproken tijd en zo goedkoop mogelijk. Hoe ver zijn bedrijven anno 2016 al gekomen in het waarmaken van hun beloftes? En belangrijker, hoe zullen pakketten waarschijnlijk over vijf jaar worden gedistribueerd? Student Jet Meijhuis aan de Hogeschool van Amsterdam zet de mogelijkheden nog eens op een rij.

Het thuis laten bezorgen van online bestelde producten is een alledaagse gewoonte geworden. Het leveren binnen 24 uur is logistiek gezien voor de bedrijven een enorme klus. Het product moet op voorraad liggen, georderpickt worden en op tijd met de koerier mee kunnen om op de afgesproken tijd bij de klant te zijn. Toch is het nu al mogelijk om gebruik te maken van same day delivery. Neem bijvoorbeeld Wehkamp die in september 2015 een nieuw distributiecentrum opende waarin binnen 30 minuten na het online bestellen een pakket klaar staat voor de verzending.

De Kijkshop weet een bestelling zelfs binnen twee uur bij de klant af te leveren. De fysieke winkel zelf dient bij de 2-uurs levering als distributiecentrum en het pakket wordt vanuit daar naar de klant gebracht. Voor de 2-uurs levering geldt geen vast bezorgtarief. Op de website van de Kijkshop bij klantenservice staat: ‘’Tijdens het bestelproces worden de bezorgkosten speciaal voor u berekend.’’ Ook Bol.com doet aan same day delivery, maar bij Bol gaat het pakket naar de fysieke winkel Albert Heijn. De optie ‘’Ophalen’’ wordt weergegeven gedurende het bestelproces wanneer ophalen mogelijk is. Wanneer de order aan de op de website omschreven voorwaarden voldoet, dan kan de klant het pakket vanaf 17.00 uur ophalen op het afhaalpunt.

Nog een grote speler doet aan same day delevery, namelijk Coolblue. Net als bij bol.com geldt het niet voor de grote pakketten zoals witgoed. Wanneer de klant voor 15.00 uur ‘s middags bestelt, wordt het ’s avonds nog bij de klant thuis gebracht. Wel kost deze snelle levering 9,95 euro.

De bovenstaande bedrijven zijn op het moment de koplopers wanneer het aankomt op same day delivery binnen Nederland en voeren dit uit door een slimme en gedurfde logistiek. De technologie zal op haar tijd met nieuwe innovaties komen om mee te werken aan same day delivery. Welke innovatieve modaliteiten vormen binnenkort ons straatbeeld? Zullen we het over enkele jaren normaal vinden om overal drones met pakketjes in de lucht te zien? Of is dit slechts een illusie die geen werkelijkheid gaat worden?

Vliegende robots

Vliegende robots die jouw pakketje bij jouw thuis afleveren, de zogeheten drones. Volgens Amazon gaat het hoe dan ook gebeuren en is het alleen nog wachten op de regelgevende ondersteuning omtrent de veiligheid. ‘’Safety is our top priority’’ meldt Amazon. Jeremy Clarkson, de man van Top Gear, promoot de drone van Amazon. In het promotiefilmpje meldt hij dat klanten kleine pakketjes binnen 30 minuten kunnen ontvangen per drone. Dat de drones ingezet gaan worden is dus zo goed als zeker. Ondanks de hoge verwachtingen van drones, zijn hier vraagtekens bij te zetten. Zijn ze wel opgewassen tegen slecht weer? Kan het GPS systeem wel nauwkeurig genoeg zien welk stuk grond bij welk huis hoort? En wie is aansprakelijk wanneer een drone plots uit de lucht valt en schade veroorzaakt aan mens of materiaal?

Zelfrijdende auto

Er wordt al veel over gesproken en mee getest: de zelfrijdende auto. Onlangs heeft Google patent gekregen op het zelfrijdende pakket-bezorgbusje (Murphy, 2016). Het ziet er als volgt uit: de klant kan zelf in het busje komen om zijn of haar pakketje op te halen. Het busje is voorzien van kluisjes. Met behulp van een gekregen pincode kan het pakketje uit het desbetreffende kluisje worden gehaald en gaat het busje op naar de volgende klant. In een rustige buurt met ruime straten waar een auto zonder problemen stil kan staan, is een zelfrijdende auto die pakketjes aflevert goed in te beelden. In de drukke straatjes binnen het stadscentrum is het lastiger.

Pakjesboot

Niet die van Sinterklaas, maar de pakjesboot van DHL. De pakjesboot maakt een snelle levering in de drukke binnenstad van Amsterdam mogelijk. Daarnaast is de modaliteit zuinig in het verbruik van brandstof. Ook scheelt het een hoop koeriersbusjes in de smalle drukke straatjes van Amsterdam. De gemeente Amsterdam is op het moment bezig om de mogelijkheden te onderzoeken om meer goederen over de grachten te laten vervoeren, wat stadslogistiek specialist Walther Ploos van Amstel wenselijk vindt. Hij zegt hierover op Logistiek.nl: “Het is een goede zaak. De gemeente presenteert nu concrete plannen voor meer vervoer over water inclusief aanlegplaatsen binnen de stad en overslagplaatsen aan de rand van de stad. De bal ligt nu wel bij de verladers en vervoerders om die kansen te verzilveren.”

Fietskoeriers

Super snel, super schoon en super sportief, dat zijn de fietskoeriers. Een uitvoerder van dit concept is Amazon. In Manhattan, New York rijden de koeriers, die een pakket binnen één uur afleveren, al een jaar rond. Wanneer de klant iets bestelt, wordt het een uur later geleverd tegen een tarief van 7,99 dollar en een twee uurs levering is gratis. Klinkt als de ideale oplossing binnen de steden. In plaats van koeriersbusjes die door de smalle stadsstraatjes scheuren, fietskoeriers. Daarnaast blijkt het veel schoner dan een koeriersbusjes en ook nog een stuk sneller te zijn. De heer Slabbekoorn schreef: ‘De meeste bedrijven denken bij duurzaam transport snel aan elektrische bestelwagens of andere voertuigen. Hoewel elektrische bestelwagens geen CO2 uitstoten, verminderen ze de druk op het verkeer in de binnenstad niet. In de spits kom je dus gewoon in de file terecht. En als je je pakketten op tijd wil bezorgen, dan is dat niet handig. Met een fiets heb je geen last van de file. Sterker nog, je rijdt er gewoon omheen. Hierdoor kan een fietskoerier soms wel twee keer zoveel klanten bedienen als één bestelwagen. Daarmee is de fiets duurzamer en sneller; een win-winsituatie voor het milieu.’

Pijplijn

Een onbetaalbaar sciencefiction idee. Elke buurt een eigen pakketjes-afhaal-huisje dat ondergronds wordt bevoorraad. Het idee is als volgt: elke buurt krijgt een klein buurthuisje, bijvoorbeeld naast de glasbakken. In het buurthuisje worden de ‘pijplijnpakketjes’ opgeslagen. Die ‘pijplijnpakketjes’ worden ondergronds door middel van pijplijnen naar het juiste huisje gebracht. Bij dit systeem komt dus geen mens aan te pas. De buurthuisjes zijn vergrendeld en de klant kan met behulp van een gekregen toegangscode zijn of haar pakketje uit het huisje halen. Dit zou veel voordelen met zich mee kunnen brengen zoals geen koeriers meer door de straten. Ook hoeven de pakketbusjes niet meer in de file te staan. Geen problemen meer met klanten die niet thuis zijn waardoor het pakketje telkens opnieuw moet worden aangeboden. Ook zal dit uiteraard gunstig zijn voor het milieu. Het grootste obstakel zullen de kosten worden. Het pijplijnstelsel zou vermoedelijk synchroon aan de wegen gebouwd moeten worden, wat een enorme klus qua uitvoering zou zijn, met zeer hoge investeringskosten.

Welke modaliteiten hebben een goede kans?

De distributie van pakketten kan in twee categorieën, namelijk een dichtbevolkt of dunbevolkt gebied. Voor de dichtbevolkte gebieden, de stadsdistributie, is de fiets in combinatie met de boot een uitkomst, schoon, snel en geen last van files, maar wel met de nog resterende uitdaging om de ‘delivery’ de ‘same day’ plaats te laten vinden. Voor de dunbevolkte gebieden zou het snel en efficiënt kunnen zijn om in plaats van een busje met koerier, een zelfrijdende auto of drone te sturen. Wel is het risico dat er in de aankomende tijd nog kinderziektes in deze nieuwe modaliteiten zitten.

De zelfrijdende auto lijkt op het moment meer geschikt in gebieden waar het dunbevolkt is dan dichtbevolkt. De zelfrijdende auto moet namelijk plek hebben om stil te staan gedurende de tijd dat de klant het pakket ophaalt. De drone moet kunnen landen op het terrein van de pakketeigenaar, in een flat wordt dit lastig. Waarschijnlijk kent de drone erg hoge afleveringskosten per pakket. Tot slot de pijplijn, onrealistisch en gigantische investeringskosten. Het zou haast enkel geïmplementeerd kunnen worden gedurende de bouw van een nieuwe wijk. Dan nog zou het netwerk te kleinschalig zijn voor de gewenste resultaten.

Al met al biedt geen van de huidige innovaties dé oplossing. Wie weet… worden onze pakketjes over een paar jaar met futuristischere uitvindingen thuis afgeleverd dan we ons nu kunnen inbeelden.

Auteur: Jet Meijhuis, student Hogeschool van Amsterdam| Begeleid door Claudine de Zoeten en Eva Kapteijn

Reageer op dit artikel