blog

Groothandelaren missen vaak drie punten bij leveranciersselectie

Supply chain

Groothandelaren missen vaak drie punten bij leveranciersselectie
Joris Teulings

Er zijn drie aandachtspunten die groothandelaren vaak missen bij het kiezen van leveranciers, zegt Joris Teulings.

Bij uw leveranciersselectie spelen allerlei aspecten een rol, van de tarifering van voorraad tot kwaliteit van producten. Het toevoegen van nieuwe of vervangen van huidige leveranciers gaat gepaard met logistieke uitdagingen. Daarom zijn alleen leveranciers die werkelijk in uw behoeften voorzien, zowel op de korte als langere termijn, uw tijd en moeite waard. U hebt een lange lijst met voorwaarden waaraan potentiële leveranciers moeten voldoen, maar mogelijk heeft u deze drie gemist.

1. Flexibiliteit van leverancier

Flexibiliteit is van levensbelang om op veranderingen in de markt te kunnen reageren. En door nieuwe technologie of een marketingcampagne die viral gaat, kunnen fulfilment-eisen van de ene op de andere dag veranderen. Neem de volgende situatie: u hebt veruit het populairste product op de markt, maar je toeleveringsketen kan niet snel genoeg inspelen op de toenemende vraag van consumenten. Het momentum gaat verloren en uw concurrenten nemen de plek over die u voor ogen had. U bent dus weer terug bij af.

Leveranciers moeten open staan voor nieuwe concepten, zodat u zich in dichtbevolkte marktsegmenten kunt onderscheiden. Weerstand onder uw leveranciers tegen nieuwe ideeën is funest. Zeker wanneer u door snel te handelen de concurrentie voor kunt zijn en een innovatief product precies op tijd naar de markt kunt brengen.

Als een leverancier uw visie niet ondersteunt, of niet over de juiste technologie beschikt, is deze voor u waarschijnlijk niet de juiste partij. Simpel gezegd, verspilt u uw tijd met leveranciers die uw bedrijfsgroei hinderen in plaats van deze te complementeren en ondersteunen.

Een flexibele leverancier werkt samen met u aan nieuwe concepten en streeft een meer partnerrelatie na. U opereert als partners, ondersteund door logistieke technologie om in een veranderende markt snel te kunnen schakelen. De beste leveranciersbetrekkingen zijn die waarin de leverancier bijdraagt aan de ontwikkeling van nieuwe concepten. Hoewel deze vorm van samenwerking soms lastig in een cijfer is uit te drukken, is deze wel enorm waardevol.

2. Logistieke capaciteiten van leverancier

De rol van de groothandelaar in de toeleveringsketen is de afgelopen decennia verschoven. U speelt nu een leidende rol in de toeleveringsketen, vooral wanneer u direct aan consumenten verkoopt via e-commercesites en online marktplaatsen. Uw leveranciers moeten zich dus bewust zijn van de logistieke uitdagingen van e-commerce en hiermee kunnen omgaan.

Eén aspect van e-commerce waar leveranciers toch vaak tekortschieten, is gedegen voorraadbeheer. Directe verkoop aan consumenten vraagt om frequente afhandeling van vaak kleinere opdrachten dan de leverancier mogelijk gewend is. Nabestellingen vormen een andere logistieke uitdaging. Oftewel wanneer de vraag onder consumenten groter is dan de huidige voorraad en capaciteit van de leverancier. Heeft de leverancier geen systeem voor de afhandeling van nabestellingen, dan kan het veel langer duren voordat de afnemers de gewenste producten ontvangen.

Controleer dat uw leverancier over de capaciteiten beschikt om alle logistieke uitdagingen, zowel nu als in de toekomst, het hoofd te bieden. Zo voorkomt u dat concurrenten u voorbijstreven doordat uw leveranciers het onmogelijk maken om in te spelen op nieuwe markttrends of toegenomen vraag. Verder is het van belang u onafhankelijk van specifieke verkoopkanalen te positioneren, zodat u moeiteloos kunt toetreden tot nieuwe kanalen.

3. Communicatie met leverancier

Een volgend vaak vergeten aspect van leveranciersselectie, is de communicatie met de leverancier. Toch is ook dit cruciaal voor de leveranciersbetrekkingen. Verloopt de communicatie moeizaam, vooral als het gaat om nieuwe processen in de keten, dan kan je mogelijk niet snel genoeg reageren op marktveranderingen. Veel leveranciers kunnen niet goed overweg met nieuwe processen in de toeleveringsketen. Dit maakt het lastig om een nieuwe leverancier in je bestaande keten te integreren. Als groothandelaar bent u erg afhankelijk van een gesmeerd toeleveringsproces. Een gebrek aan communicatie kan hier echter juist een spaak in het wiel steken.

Digitale communicatie is van doorslaggevend belang bij een nieuwe leverancier. Dit voorkomt het wachten op telefoontjes en verlies van informatie die alleen telefonisch wordt verstrekt. Met digitale communicatie beschikt u over logbestanden van alle leverancierscommunicatie, hebt u beter zicht op de communicatie met uw leverancier. Zorgen maken over onverwachte vertragingen in de toeleveringsketen behoren tot het verleden. Voor groothandelaren gaat er al in genoeg kwesties flink wat tijd en geld zitten. Communicatie met leveranciers zou hier niet bij moeten horen.

Voor onder andere geïntegreerde voorraden in de toeleveringsketen van belang is transparantie van belang. Inzicht in de voorraden van uw leveranciers is noodzakelijk om je klanten de gewenste voorraadtransparantie te kunnen bieden. Bovendien krijg je via digitale portals ook inzicht in uw concurrenten. Als alle groothandelaren grote hoeveelheden van bepaalde producten aanhouden, kun je voor specifieke groepen de voorraad laag houden en je voordeel doen met de beschikbare voorraden bij leveranciers.

Een andere manier waarop leveranciers een efficiencyslag kunnen maken, is via procesautomatisering. Door de automatisering van bepaalde processen is rechtstreekse communicatie met leveranciers enkel nodig als er iets mis gaat. De rest van de tijd vinden processtappen plaats op basis van een solide technologisch fundament. Hierdoor hebt u, en uw leverancier, meer tijd voor zaken die uw directe inmenging vergen.

Juiste leveranciersselectie

De juiste leveranciers kunnen voor uw groothandelsorganisatie een enorm verschil maken. En wel door een gesmeerde toeleveringsketen die zorgt dat de juiste producten op het juiste moment op de juiste plek zijn. Leveranciers passen zich aan je behoeften aan en je beschikt over een flexibel systeem dat geen extra tijd of geld kost. De logistieke uitdagingen van een kanaalonafhankelijke toeleveringsketen zullen er niet eenvoudiger op worden nu consumenten steeds vaker zelf de kanalen kiezen die het best aansluiten bij hun behoeften. Maar met de juiste leveranciersselectie kunt u elke situatie aan.

Auteur Joris Teulings werkt voor Unit4 

Reageer op dit artikel