blog

Acht voorspellingen die de logistiek futureproof gaan maken

Supply chain

Acht voorspellingen die de logistiek futureproof gaan maken
Richard van Hooijdonk

De enorme omvang van en variatie in logistiek maakt het kwetsbaar voor de geringste verandering in technologie die vaak enorme verschuivingen teweegbrengen in point-to-point bezorgmethodes. In deze blog van Richard van Hooijdonk gaan we ontdekken hoe technologische verschuivingen de toekomst van de logistiek zullen revolutioneren.

Zullen ondergrondse metro’s en intelligente drones de supply chain gaan regelen of zal het Internet of Things point-to-point logistiek gaan herdefiniëren? Logistiek zou in de toekomst ook weleens volledig geautomatiseerd kunnen gaan worden! Zou dat grotere werkloosheid tot gevolg hebben of nieuwe mogelijkheden creëren? Laten we eens kijken naar de acht voorspellingen die de toekomst van de logistiek zullen vormgeven.

1. Ondergronds netwerk van pijpleidingen zullen bijdragen aan 100% efficiënte productlevering (of toch niet?)

Mole Solutions ontving onlangs een subsidie ​​van de regering van het Verenigd Koninkrijk voor een onderzoek in Northampton dat gericht is op de haalbaarheid van ondergrondse distributienetwerken. Het plan is om goederenvervoer te vereenvoudigen door het gebruik van stalen, zelfrijdende karren in ondergrondse metro’s.Deze karren zullen aangedreven worden door elektrisch geproduceerde magnetische golven. Hoewel deze technologie nieuw lijkt, rijden de bovengrondse Maglev treinen al op deze manier. Daarom is er veel enthousiasme over dit idee en zelfs ik ben er zeer optimistisch over want dit zal al een revolutie ontketenen voor de toekomst van logistiek en de verkeersdruk en luchtvervuiling verminderen. Er zullen minder files zijn en producten zullen hun bestemmingen met hoge snelheid, en op tijd, bereiken! Op dit moment worden veel gebruikte grondstoffen zoals olie, gas en water over de hele wereld al via ondergrondse netwerken getransporteerd.

Video Credits: Mole Solutions

Dat is ook de reden waarom de huidige onderzoeken zo veelbelovend zijn. Het zou interessant zijn om uit te vinden of logistieke bedrijven direct aan boord zouden stappen of er hun tijd voor zouden nemen. Als het onderzoek vruchtbaar blijkt te zijn zouden snelle investeringen kunnen leiden tot potentiële marktdominantie. Aangezien deze nieuwe methoden, in vergelijking met de huidige methoden, duurzamer en milieuvriendelijker zijn, zullen klanten aangetrokken worden door bedrijven die dit soort leveringskanalen aanbieden. Daarom is het vinden van alternatieve kanalen voor efficiënte logistiek een onvermijdelijk proces. Dus waarom zouden we niet deelnemen aan deze race, een vroege vogel worden en er de vruchten van plukken? Het onderzoek heeft ook tot scepsis geleid, want velen geloven dat dit soort ontwikkelingen traag en kostbaar zijn, met teveel obstakels zoals onvriendelijke wijken en politieke protesten.

Enkele van de belangrijkste kwesties die we in het achterhoofd moeten houden:

  • Grondstabiliteit
  • Trillingen en geluidsoverlast
  • 100% garantie met betrekking tot betrouwbaarheid en veiligheid
  • Het bouwen van depots en opslagfaciliteiten om dit soort netwerken te ondersteunen

De definitieve resultaten zijn echter afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek. Dit soort ontwikkelingen zijn onderdeel van de menselijke geschiedenis en vroeg of laat zullen we er allemaal de voordelen van zien. De toekomst van logistiek is afhankelijk van dit soort onderzoeken en ik geloof dat ze belangrijk zijn voor het vinden van alternatieve en duurzame leveringskanalen. Wat is jouw idee hierover?

2. Wist je dat 14% van het BBP gegenereerd wordt door logistiek voor landen binnen de Eurozone?

Door deze infographic te bekijken kun je speculeren over de toekomst van de logistiek. Je ziet huidige en eventuele toekomstige trends in de logistiek in de Eurozone, die een belangrijk aandeel hebben in de hele sector. Elke verandering in de logistieke sector zal een directe impact hebben op de aard van de activiteiten hier. Zoals we kunnen zien, wordt er dagelijks bijna 4 miljard t/km (1 t/km = 1000 kg/km en 1kg/km = 1 kg lading over een afstand van 1 km) aan vracht geleverd! Er zijn meer dan 11 miljoen mensen werkzaam in de Europese logistieke sector waarvan 23% in de post- en koeriersdienstensector. Deze bijdrage van 14% aan het BBP maakt de logistiek een belangrijke bron van inkomsten voor de gehele Eurozone. De Europese ranglijst in de logistiek wordt aangevoerd door:

  1. Duitsland
  2. Nederland
  3. België
  4. Het Verenigd Koninkrijk
  5. Zweden

Ik denk dat de vooruitgang in deze landen ons een vrij nauwkeurig beeld kunnen geven over de toekomst van logistiek. Tot het jaar 2020, bijvoorbeeld, wordt er een toename in consumentenbesteding verwacht. Dit betekent toenames in productie, logistieke operaties en ook in omzet. Het is dan ook van cruciaal belang om betere en efficiëntere leveringskanalen te ontwikkelen. In 2013 alleen al, noteerde de luchthaven van Frankfurt een 2,1 ton groei in vrachtvervoer – de grootste groei in de geschiedenis. De luchthaven van Hamburg investeerde 45 miljoen euro in de modernisering van haar luchtvracht faciliteiten met als doel de opslagcapaciteit uit te breiden naar 150.000 ton vracht.Recente outsourcing en gespecialiseerde diensten hebben voor bedrijven mogelijkheden gecreëerd om voor een periode van tien jaar aan boord te komen. Dat is genoeg tijd om grote winst te kunnen maken op je investering.

Toch gaat een weg naar dergelijke getallen niet over rozen. Enkele belangrijke uitdagingen voor de logistieke sector in de Eurozone zijn:

  • Kostenbesparing: Kilometerheffing en eco-tax zijn in meer Europese regio’s geïmplementeerd waardoor een kostenbesparingsdoelstelling moeilijk te behalen is.
  • Duurzaamheid: De Europese Commissie heeft aangegeven dat voor 30% van het wegvervoer van goederen dat plaatsvindt over een afstand van meer dan 300 kilometer alternatieve transportmethodes gevonden moeten worden. Dit is een gecompliceerd, langdurig en zeer kostbaar proces.
  • De hoge kosten van experimenteren: Bedrijven zijn op zoek naar alternatieve methoden voor efficiënter brandstofverbruik maar experimenteren met duurzame energie brengt extra operationele kosten met zich mee.
  • Tekort aan arbeidskrachten: Door een gebrek aan lokale werknemers kunnen we een toename in de diversiteit van magazijnmedewerkers en chauffeurs verwachten. Dit zal een grotere verantwoordelijkheid teweeg kunnen brengen ten opzichte van de naleving van veiligheids- en gezondheidsvoorschriften.

Mijn advies:

De toekomst van de logistieke sector ziet er veelbelovend uit maar betrokkenen moeten zich bewust zijn van de potentiële problemen en symbiotisch te werk gaan om deze problemen te verhelpen of reduceren.

3. The Internet of Things zal in de toekomst meer invloed hebben op de logistiek dan op enige andere sector

In eerdere posts op mijn website zagen we hoe het Internet of Things (IoT) alle grote sectoren zal gaan revolutioneren. Tegen 2020 zullen bijna 50 miljard apparaten aangesloten zijn op het internet en in staat zijn om informatie te verzenden en ontvangen. Een recent onderzoek van DHL in samenwerking met Cisco Consulting Services schetst de effecten die the Internet of Things zal hebben op de logistieke sector. In het DHL Trend Research Report wordt beweerd dat geen enkele andere sector zó zal worden beïnvloed door the Internet of Things dan de logistieke sector. We zullen revolutionaire veranderingen zien in de supply chain, grote mate van levering-efficiëntie en maximale kosten-efficiëntie. Er staat ongeveer $1,9 biljoen op het spel! Dus hoe zullen de aspecten van de logistiek beïnvloed worden door the Internet of Things?

 

Slim voorraadbeheer zal korte metten maken met de efficiëntieverschillen in het magazijn. De bedoeling is om kleine, goedkope identificatieapparaten te gebruiken om afzonderlijke items in een magazijn te taggen. Op deze manier kunnen managers items eenvoudig vinden en verplaatsen. Sensoren en camera’s die op het internet zijn aangesloten maken real-time voorraadbeheer stukken efficiënter. Zo kunnen deze sensoren temperaturen in het hele magazijn automatisch op optimale niveaus instellen. Met slim voorraadbeheer kunnen verzendingen ook beter getrackt en gecontroleerd worden. Sensoren kunnen bijvoorbeeld de status van een pakket monitoren zodat het direct opgemerkt wordt wanneer een pakket bijvoorbeeld geopend wordt. Sensoren kunnen ook in de gaten houden wanneer vrachtwagens in gebruik zijn of stilstaan, zodat productiviteit gemeten en efficiënter gemaakt kan worden. Camera’s en sensoren verbonden met de cloud kunnen vrachtwagenchauffeurs assisteren door vermoeidheidslevels te monitoren. Dit is mogelijk door middel van het meten van de frequentie waarmee er met de ogen geknipperd wordt.

Tenslotte kan the Internet of Things helpen de grootste issue in de logistiek aan te pakken: de uiteindelijke bezorging of de ultieme klantervaring. Het doel is om echte waarde voor de eindklant te creëren. Nieuwe business modellen worden nu al onderzocht, waarbij het doel is om geld te verdienen en de retourtrips die chauffeurs maken te optimaliseren. Ik geloof dat elk aspect van de logistiek volop kan profiteren van the Internet of Things. Dit is echter niet het geval bij andere grote bedrijven. Wat zijn jouw gedachten hierover? De sleutel voor de huidige logistieke sector is de realisatie dat integratie met the Internet of Things van cruciaal belang is: de mogelijkheden zijn onbegrensd en er kan goed geld verdiend worden.

4. Uber wil meespelen in de logistieke sector en doet een bod op Here, Nokia’s digitale kaartendivisie

Uber is de eerste naam die in je opkomt als je een taxi nodig hebt. Je opent gewoon de Uber app op je smartphone en binnen enkele seconden heb je de contactgegevens van taxichauffeurs. Nu is Uber er helemaal klaar voor om de toekomst van de logistiek te veranderen met hun bod op Here Maps, Nokia’s digitale kaartenservice. Het doel is eenvoudig: het zo snel mogelijk afleveren van mensen en dingen in steden. Uber is momenteel zeer afhankelijk van Google Maps en is stappen aan het ondernemen om deze afhankelijkheid te elimineren.

Het geplaatste bod staat op een duizelingwekkende $3 miljard! Uber wordt geconfronteerd met zware concurrentie van autogiganten zoals BMW, Audi en Mercedes Benz, die in samenwerking met de Chinese zoekmachine Baidu ook een bod hebben gedaan. Naar verwacht zal Nokia de verkoop binnenkort gaan aankondigen! Momenteel heeft Here Maps meer dan 80 procent van het wereldwijde marktaandeel in ingebouwde autonavigatiesystemen en besteedt het elk jaar miljoenen aan updates. De miljardenstrijd om Here Maps is een duidelijke indicatie van het toenemende belang van digitale kaarten in de transport- en logistieke sector. Naarmate meer bedrijven zoals Amazon en FedEx hun producten op het internet zetten, zullen digitale kaarten dé oplossing worden voor inefficiënties in de logistiek. Jamie Moss (analist bij tech onderzoeksbureau Ovum in Londen) verduidelijkt dat het heel moeilijk is om dergelijke kaartgegevens te verkrijgen: Google en Here zijn op dit moment de enige twee grote spelers in de digital mapping markt.

Uber’s beslissing om mee te gaan doen in de logistiek zat er al een tijdje aan te komen. In maart nam Uber het tien jaar oude kaartensoftwarebedrijf deCarta, in San Jose, Californië over. Licentieverlening en het uitleasen van kaartenservices gaat ongetwijfeld plaatsvinden, met gespecialiseerde logistieke diensten als resultaat. De toekomst van logistiek kan sterk profiteren van digital mapping door verbeterde efficiëntie van de bestuurders, het in kaart brengen van warehouses en opslagfaciliteiten, en het traceren van bewegende objecten. Wat zijn jouw gedachten hierover?

5. EU-gefinancierd onderzoek focust zich op het dusdanig automatiseren van logistiek zodat het foutloos functioneert

Al zijn de meeste fabrieken in de afgelopen eeuw geautomatiseerd, logistiek is nog steeds sterk afhankelijk van personeel. Toch zit er in de toekomst een volledig geautomatiseerde logistiek netwerk aan te komen. Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar Automatic Guided Vehicles (AGV’s), gefinancierd door de Eurozone. Dit PAN-ROBOTS research project heeft zes partners uit vijf EU-landen en het doel van het onderzoek is om innovatieve technologieën te ontwikkelen voor de automatisering van de logistiek in de Factories of the Future (FoF) ofwel de fabrieken van de toekomst. Deze AGV’s kunnen aanzienlijk verbeterd worden door camera’s, laserscanners en het 3D in kaart brengen van faciliteiten. Een voorbeeld van een dergelijke verbetering is de stereo camera met ‘fish-eye’ lenzen, gemonteerd bovenop een AGV. De camera maakt gebruik van 360-graden zicht en laserscanners om dode hoeken te elimineren. De camera kan eenvoudig de hoek om en achteruit en obstakels in kaart brengen en stoppen wanneer nodig. De eerste testen van deze technologie zijn al uitgevoerd bij de Coca-Cola bottelarij in Madrid, en de ‘real-world’ validatie zal vóór oktober in de Bilbao fabriek uitgevoerd worden.

Ik denk dat dergelijke technologieën op grotere schaal en in verschillende logistieke diensten moeten worden gebruikt. Dit soort geavanceerde AGV’s gebruiken 50% minder energie vergeleken bij heftrucks met handmatige heffuncties en hebben hogere operationele snelheden. In de ‘Factories of the Future’ zullen machines staan die een duurzame werkomgeving bieden waar geen fouten gemaakt worden. In de komende jaren zullen we deze machines waarschijnlijk met grote regelmaat in fabrieken tegenkomen. De kans is groot dat de helft van alle Europese fabrieken in het jaar 2030 gebruik maken van AGV wagenparken. Deze ontwikkeling zal een enorme hoeveelheid mogelijkheden creëren voor mensen in robotica en toegepaste wetenschappen. Wat zijn jouw gedachten hierover?

6. Volgens logistics experts zullen on-demand taxichauffeurs boodschappen, warme maaltijden en andere dagelijkse behoeften gaan bezorgen

Sidecar is een van de beste taxivervoer apps die er zijn. Hoewel Sidecar op kleinere schaal opereert dan Uber en Postmates, geven recente experimenten ons een interessante blik in de toekomst van logistiek. Sidecar heeft een service gelanceerd waar chauffeurs niet alleen passagiers maar ook spullen van de ene plek naar de andere vervoeren. Na een zes maanden durende test in San Francisco, werd de service afgelopen maandag in het hele land uitgerold. CEO Sunil Paul legt uit dat het doel van Sidecar is om taxichauffeurs te upgraden naar hyper-efficiënte logistieke experts. Omdat taxichauffeurs al experts zijn op het gebied van efficiëntie zullen ze uitstekend in staat zijn om een perfecte balans te creëren tussen het halen en brengen van passagiers en productlevering!

Marktleiders zoals Uber en Postmates hebben in het verleden met soortgelijke concepten geëxperimenteerd, maar het is ze nooit gelukt om personen- en goederenvervoer samen te voegen. Als het gaat lukken met Sidecar liggen er een aantal geweldige dingen in het verschiet, zoals:

  • Chauffeurs die meer geld verdienen
  • Passagiers die minder betalen omdat personen- en goederenvervoer samengaan waardoor transportkosten in zijn totaliteit afnemen
  • Lagere bezorgkosten met als gevolg dat consumenten meer online kopen

sidecar-toekomst-logistiek

 

Al deze fantastische mogelijkheden hebben uiteraard ook zo hun uitdagingen. Het trainen van hardcore chauffeurs voor nieuwe vaardigheden zoals cliënt- en producthandling zal niet eenvoudig zijn. Sidecar zal ook geconfronteerd worden met de dreiging van Uber en Lyft wanneer zij op veel grotere schaal met soortgelijke initiatieven zouden starten. Ik geloof wel dat Sidecar nog steeds het heft in handen heeft omdat ze het concept hebben gepionierd en het al landelijk is uitgerold. Het succes van zo’n business model kan alleen maar in real-time geanalyseerd worden waarna andere bedrijven het concept kunnen omarmen of afwijzen. Een persoonlijke chauffeur die, onderweg naar jou, je boodschappen nog even voor je ophaalt… dat is toch te mooi om waar te zijn?

7. Als je het als bedrijf in de logistiek goed wilt doen moet je deze vier innovaties omarmen 

De geschiedenis leert ons dat bedrijven de nieuwste technologische ontwikkelingen moeten toepassen om te kunnen overleven. Dat is in de logistiek niet anders. De toekomst van de logistiek zal worden gedomineerd door diverse trends en ontwikkelingen. Allereerst is dat het 3D-printen. Volgens een EFT-enquête, verwacht meer dan 40% van de fabrikanten en retailers dat hun Third Party Logistics (3PL) aanbieders kennis hebben van 3D printen en dit percentage zal de komende tijd toenemen. The Internet of Things is ook zo’n gebied waarmee 3PL-aanbieders hun activiteiten zullen moeten integreren. Zoals we eerder hebben gezien, zal de toepassing van the Internet of Things in de logistiek de snelheid van processen verhogen, fouten en verspilling tot een minimum terugbrengen en de kosten van bedrijfsactiviteiten minimaliseren.

De andere twee technologieën zorgen voor de inbreng van kunstmatige intelligentie en automatisering in de logistiek. Het per drone bezorgen van pakketten is een plan dat Amazon onlangs in het nieuws aankondigde. Hoewel het idee op zich revolutionair is, heeft het ook voor veel scepsis gezorgd. Uit onderzoek bleek dat 27,31% van de mensen niet geloven dat dit in de komende 5-10 jaar al realiteit zou kunnen zijn, en 5,88% denkt dat pakketten nooit door drones bezorgd zullen gaan worden. Ik denk daar anders over! En dan zijn er de zelfrijdende voertuigen, die in onze vorige posts al eens de revue zijn gepasseerd. De toepassing van dergelijke technologieën in de logistiek kan leiden tot een enorme kostenreductie.

Mijn mening: Ieder logistiek bedrijf zal zichzelf een fundamentele vraag moeten stellen: In hoeverre is mijn bedrijf geïntegreerd met de moderne technologie? Het antwoord daarop zal je vertellen wat je moet doen.

8. Onbemande luchtvoertuigen die je pakketje direct aan huis bezorgen

UAV (Unmanned Aerial Vehicle) technologie heeft in het leger en andere kernsectoren al diverse bestaande toepassingen, maar is een toepassing zoals pakketbezorging per drone haalbaar? Velen zijn van mening dat het van cruciaal belang is voor de toekomst van de logistiek. Zodra we hebben geconstateerd dat alle aspecten van UAV pakketbezorging positief zijn, kunnen we gaan glimlachen. Het probleem van moeilijk te bereiken gebieden zal opgelost worden. Uitwisseling van goederen en essentiële informatie kunnen de culturele en economische kloof tussen regio’s overbruggen en daardoor bredere en meer evenwichtige economieën creëren. Al lijkt dit een ideaal scenario, er zitten ook grote risico’s aan vast. Is deze technologie echt 100% zonder gebreken en is de maatschappij bereid om deze ontwikkelingen te omarmen?

In 2013 vond er bijna een botsing plaats tussen een drone en een passagiersvliegtuig toen het toestel bezig was met de landing op JFK International Airport! Als er een botsing had plaatsgevonden zou het vliegtuig neergestort zijn. Zover kwam het gelukkig niet, maar we moeten er door de ontwikkelaars van verzekerd worden dat dergelijke ongelukken niet zullen gebeuren. Menselijke fouten kunnen worden geëlimineerd, maar het is nog steeds een risico om blindelings op technologie te vertrouwen! De gigantische bedragen die gemoeid zijn met de productie van deze apparaten is ook al uitvoerig besproken. Met een kostprijs van $ 50.000 per UAV moet het rendement op de investering wel heel substantieel zijn wil deze technologie wereldwijd haalbaar zijn.

En dat is het ook. De MIT Technology Review heeft onderzoek gedaan naar drone leveringen aan de Haïtiaanse vluchtelingenkampen. Het onderzoek wees uit dat het bezorgen van levensreddende artikelen per drone vijf keer goedkoper was dan de bezorging van dezelfde hoeveelheid producten per vrachtwagen. Ik vind dat een redelijk substantiële waarde propositie voor logistieke dienstverleners. Ik denk dat supply chains in de toekomst sterk beïnvloed zullen worden door drone-toepassingen. Amazon en Google zijn al voorlopers in deze ontwikkelingen en het zal niet lang duren voordat er een drone op je stoep staat met het heerlijke chinese roerbakgerecht dat je nog geen paar minuten daarvoor besteld had.

Conclusie

Eén ding kunnen met zekerheid zeggen en dat is dat de technologie de huidige situatie in de logistiek sterk zal gaan veranderen. Er ligt een toekomst in het verschiet waarin goederen met ondergrondse metro’s sneller en goedkoper bezorgd kunnen worden, the Internet of Things zal warehouse managers helpen met het nemen van slimme beslissingen en chauffeurs/pakketbezorgers zullen onderweg naar jou nog even snel wat spullen ophalen. AGV’s zullen de fabrieken van de toekomst veiliger maken en UAV’s zullen mensen uit verschillende delen van de wereld dichterbij elkaar brengen. Logistiek zal niet langer beperkt blijven tot alleen point-to-point bezorging! We zullen dingen zien zoals informatie-uitwisseling, klantervaringen, real-time tracking en een grotere mate van efficiëntie.

Wat zijn jouw gedachten hierover?

Auteur: Richard van Hooijdonk is spreker en trendwatcher. Van Hooijdonk is ook een van de sprekers tijdens het Jaarcongres Procesmanagement op 19 november in Burgers Zoo.

Reageer op dit artikel