blog

Is it all about the numbers? Vier Kant-tekeningen!

Supply chain

Is it all about the numbers? Vier Kant-tekeningen!
Goos Kant

Big data, data science, data analytics, optimalisatie, prediction and prescription; en zo kan ik nog wel even doorgaan. De focus op getallen en hoe die getallen jouw business kunnen verbeteren, is momenteel heel groot, in het bijzonder in de logistiek. Goos Kant komt met vier essentiële ‘kant’-tekeningen.

De jaarlijkse plandag van ORTEC dit najaar, staat ook in het teken van ‘It’s all about the numbers’. Toch lijkt het mij in alle bescheidenheid gezond om hier een paar kanttekeningen bij te maken:

  1. Kwaliteit van data: de hoeveelheid data explodeert, maar de kwaliteit van de data helaas nog niet. Des te belangrijker is het om ook grote aandacht te hebben voor het detecteren van afwijkingen, bijzonderheden en fouten. Anders is het rubbish in – rubbish out.
  2. Weet wat je meet: je kunt ook sturen op verkeerde of teveel KPI’s. Jack van der Veen verkondigde al: focus op bezettingsgraad: nagel aan logistieke doodskist. Je kunt misschien wel vol vertrekken bij een distributierit, maar mogelijk had je de kleine opdrachten waarvoor je nu teveel kilometers maakt, beter kunnen uitbesteden.
  3. Van planning naar realisatie: Een briljant plan maken is 1, het vervolgens ook uitvoeren is 2. De mens-kant, de implementatie en de impact van veranderingen worden vaak schromelijk onderschat. Ik zie dagelijks  de grote uitdagingen van big-bang. De kunst is het samenspel tussen mensen en optimizers gecombineerd met het inzicht uit scenario’s.
  4. Out-of-the-box denken: Google toont je de belangrijkste hits. Daardoor focussen we ons sterker op wat populair en gangbaar is. Terwijl de kracht soms zit in processen echt volledig anders te gaan doen. Waarom niet dynamic pricing in de logistiek, het uitbesteden van bepaalde opdrachten of processen of het eerder delen van je forecast met toeleverancier en logistiek?

Als je deze vier regels respecteert, zijn de mogelijkheden eindeloos. Dan denk je niet meer in een representatieve data set maar gewoon in alles. Je denkt ook niet meer in eerst routeplanning en dan beladingsplanning maar je denkt gewoon integraal en er zijn ook geen eindeloze emotionele discussies meer maar fact-based decision making.

Ik wens u veel succes toe met de getallen.

Auteur Goos Kant is partner bij ORTEC en Prof. Op. Mngt & IT aan de Tilburg University.

Reageer op dit artikel