blog

Heeft flexibele ‘altijd thuis’-afleverbox van PostNL toekomst?

Supply chain

Hét grote last-mile-probleem: de online koper is niet thuis. Pakketvervoerders en andere organisaties zijn hyperactief in het zoeken naar oplossingen voor dit steeds groter wordende logistieke probleem. Wordt de nieuwe PostNL afleverbox de oplossing? Nando van Essen beschrijft hier uitgebreid de logistieke details.

Heeft flexibele ‘altijd thuis’-afleverbox van PostNL toekomst?
Nando van Essen

Ruim een half jaar geleden was Deutsche Telekom in combinatie met Zalando en DHL Parcel in het nieuws met het ‘Paketbutler’-concept. Nu blijkt dat ook PostNL in Nederland al een aantal maanden in stilte een oplossingsmogelijkheid aan het testen is: De PostNL afleverbox.

Hoe werken die oplossingen en gaan ze echt helpen om de last mile draak te verslaan?

PostNL afleverbox: hoe werkt het?

PostNL afleverbox

PostNL afleverbox

De PostNL afleverbox is een grote kunststof doos met de afmetingen 45 bij 35 bij 25 (cm, breedte/diepte/hoogte). Als een klant een pakket ontvangt waarvoor niet getekend hoeft te worden, en de klant is niet thuis, dan wordt de afleverbox gebruikt om het pakket te bezorgen. Het pakket wordt dan in de afleverbox gedaan die aan het huis verankerd zit en de verankering is alleen door de klant op te heffen zodra deze thuiskomt. Zie de instructiefilm op YouTube voor de werking in detail. De pilot loopt vanaf mei van dit jaar in een gesloten gebruikersgroep van medewerkers van PostNL die in een aantal pakketroutes wonen vanaf het PostNL depot in Halfweg. Op dit moment wordt alleen de technische oplossing en de operationele haalbaarheid getest. Het is nog geen klant- of securitytest.

‘Paketbutler’ vergelijkbaar

Paketbutler - foto 1

Vergelijkbaar onderzoek: ‘Paketbutler’

In Duitsland loopt al wat langer een vergelijkbaar project met de pakkende codenaam ‘Paketbutler’. Initiatiefnemer is Deutsche Telekom, die voor dit onderzoekstraject samenwerkt met Zalando, DHL Parcel en het Duitse adviesbureau feldsechs. De technisch Paketbutler-oplossing lijkt sterk op de altijd-thuis-afleverbox van PostNL. Duidelijk afwijkend is, dat de Paketbutler in een compacte vorm opgeborgen kan worden en dat hij in hoogte verstelbaar is, waardoor er pakketten in geplaatst kunnen worden tot een hoogte van 70 cm. Sinds begin 2015 wordt deze oplossing getest in Berlijn. Ook van dit project is natuurlijk een duidelijk filmpje beschikbaar.

Paketbutler - technische specificatie -afmetingen

Afmetingen Paketbutler

Wat zijn de testresultaten tot nu toe?

Zowel PostNL als DHL Parcel zijn terughoudend om nu al uitgebreid te reageren op deze vraag. De reactie van DHL Parcel verbaasde me zelfs: ‘Het is een project waar we enthousiast aan meewerken, maar waarvan wijzelf niet de initiatiefnemer zijn. Voor meer informatie verwijzen we u naar Deutsche Telekom’. Dus nogal een betrokkenheid op afstand. De woordvoerder van Deutsche Telekom meldde me dat de test inmiddels is afgerond, dat de resultaten worden geanalyseerd, maar dat ze nog geen verdere mededelingen kunnen doen over een mogelijke marktintroductie. Een woordvoerder van PostNL liet weten dat de pilot, die sinds dit voorjaar loopt, nu wordt afgerond. Zonder vooruit te lopen op eindconclusies: ‘De techniek werkt goed, maar deze wijze van bezorgen is operationeel zeer bewerkelijk’.

‘Altijd thuis’-concepten versus vaste afleverboxen aan de muur

In veel landen zie je op dit moment allerlei parcelbox-initiatieven ontstaan. In Nederland bijvoorbeeld de boxen van Logixbox (www.logixbox.nl ) in diverse uitvoeringsmaten. DHL Parcel is in Duitsland zeer actief met de DHL ‘Paketkast’, die vanaf € 1,99 / maand gehuurd kan worden.

DHL Paketkasten

In de UK kun je o.a. gebruik maken van de Hippo-Box. Het voordeel van de flexibele ‘altijd thuis’-afleverconcepten is, dat je geen vaste afleverbox- voorziening bij je huis hoeft te installeren. Een bevestigingsrail aan de muur zoals bij het PostNL- concept is voldoende. Nadeel van de flexibele voorzieningen is wellicht wel, dat de oplossing mogelijk meer fraudegevoelig is.

Afleverbox of Paketbutler: serieuze oplossing?

Ik verwacht zelf, dat twee afleveropties in de komende jaren dominant zullen zijn in het effectiever en efficiënter maken van de b-2-c last mile:

* Thuislevering: Maar dan wel gecombineerd met het ruimer aanbieden van avondlevering (keuze in tijdvakken van ochtend, middag of avond) en de keuzemogelijkheid voor consumenten, veel ruimer dan nu het geval is, om in de webshopomgeving een afleverdag te kiezen.

* Afhalen: Op dit gebied hebben vooral webshops nog een forse inhaalslag te maken: Veel teveel webshops bieden hun klanten nog steeds niet de mogelijkheid om af te halen bij een landelijk afhaalpunt of bij één of meerdere eigen afhaalpunten.

Zowel logistieke dienstverleners als webshops zullen er hard aan moeten werken om deze twee basisoplossingen voor de last mile beter te benutten. Mijn presentatie tijdens E-commerce insights op 3 september heb ik heel bewust de titel gegeven: ‘Vergroot je commerciële kracht: durf te investeren in de last mile!’

Daarnaast kunnen afleverbox-concepten (zowel de flexibele als de vaste varianten) aanvullend zeker nuttig zijn. Maar wel onder een paar voorwaarden:

  1. Afleverboxen zullen dan universeel toepasbaar moeten zijn, te gebruiken door alle belangrijke pakketvervoerders.
  2. De marktintroductie zal financieel zodanig moeten zijn, dat alle betrokken partijen (en vooral de consumenten) een goed gevoel hebben over ‘what’s in it for me’
  3. Veiligheid en juridische aspecten zullen voldoende afgedekt moeten zijn Of er perspectief zit in de flexibele afleverbox?

In de komende maanden gaan we het in ieder geval horen van PostNL en van Deutsche Telekom. Wat denkt u?

Reageer op dit artikel