blog

Vier mythes over fleet management

Supply chain

Vier mythes over fleet management

Spookverhalen over ‘kastjes’ in bedrijfswagens lezen we voldoende. Jammer, want die mythes ontnemen het zicht op de voordelen van fleet management-technologie, zegt Jan Willem Doornbos van Fleetmatics.

Vier veel voorkomende misverstanden over het beheer van wagenparken:

  1. Ritregistratiesysteem = fleet management-systeem

Track & trace-systemen bestaan al tientallen jaren: ze volgen en registreren auto’s. Fleet management-systemen hebben ook een track & trace-functie, maar daarnaast nog veel meer. Een fleet management-systeem is gekoppeld aan de motor en iedere bestuurder van een bedrijfswagen heeft een eigen Drive ID. Het systeem registreert zaken als brandstofverbruik, rijgedrag (snelheid, remmen, bochten nemen), stationaire tijd en route, en het verschil tussen zakelijke en privékilometers. Het registreert ook onderhoudsbeurten, route replay, tankkaartintegratie en geofences. Verder voorziet een fleet management-systeem de bestuurder van verkeersinformatie. Alle aspecten zijn inzichtelijk te maken en overzichtelijk weer te geven op een webportal en in rapportages.

  1. Het doel van registratiesystemen is de werknemer bespieden

Een belangrijk doel van registratiesystemen is om de veiligheid van de werknemer en andere verkeersdeelnemers te verhogen. Het aantal verkeersongevallen met dodelijke afloop is in Nederland het afgelopen jaar stabiel gebleven. Maar ongevallen met bedrijfswagens hebben vaak ernstige gevolgen voor andere verkeersdeelnemers. Bij vijftien procent van alle dodelijke verkeersongelukken is een bedrijfs- of vrachtwagen betrokken. Een fleet management-systeem biedt de bestuurder realtime inzicht in zijn of haar rijgedrag en dit inzicht leidt tot bewezen, veiliger weggedrag.

Daarnaast maakt een registratiesysteem het wagenpark efficiënter. Een bestuurder kan een app op zijn smartphone zetten voor informatie over het rijgedrag, maar ook over de meest efficiënte, fileloze route. Hierdoor is het aantal klantbezoeken per dag te verhogen en overwerk te verminderen. Vooral zzp’ers die rijden voor een logistiek bedrijf, zullen dit waarderen. Minder oponthoud en files leidt ook tot minder gestrest verkeersgedrag. Voor de eigenaar van het wagenpark vermindert het fleet management-systeem de onderhoudskosten, bespaart tot wel vijftien procent op brandstofverbruik (niet onaardig als je als vrachtwagenbedrijf 100.000 liter diesel per maand verstookt) en levert tijdwinst op door het genereren van overzichtelijke rapportages. Praat ook eens met je verzekeraar over een lagere premie, want een gestolen bedrijfswagen is door dit fleet management-systeem systeem snel terug te vinden.

  1. De markt is een chaos door gebrek aan een keurmerk

Er is al een keurmerk van de Stichting Keurmerk Ritregistratiesystemen (SKRRS). Hierin hebben zich ongeveer twintig marktpartijen en de Belastingdienst verenigd om zakelijke en privékilometers binnen fleet management- en ritregistratiesystemen betrouwbaar te registreren. Ondernemers die een systeem met dit keurmerk hebben, kunnen aan het eind van de maand of jaarlijks met één druk op de knop hun kilometerregistratie doorsturen naar de Belastingdienst. De stichting is onafhankelijk, de audit van de systemen gebeurt door de Belastingdienst.

  1. Werkgevers kopen een ritregistratiesysteem om werknemers te straffen

Ik kan niet uitsluiten dat dit gebeurt, maar mijn advies aan klanten is altijd, dat ‘straffen’ contraproductief werkt. Beter is het om bestuurders te belonen voor verantwoord rijgedrag. Een goede werkgever zal daarom altijd kiezen voor een positieve benadering. Het is ook niet moeilijk om werknemers te overtuigen van de voordelen van een fleet management-systeem: veilliger ritten, minder stress en minder overuren.

Auteur: Jan Willem Doornbos

Reageer op dit artikel