blog

Logistiek moet meedenken met de winkelstraat

Supply chain

Logistiek moet meedenken met de winkelstraat

De winkelstraat lijdt hevig onder de toename van e-commerce en de verwachtingen zijn allesbehalve rooskleurig. Welke innovatieve (logistieke) concepten kunnen het winkelgebied weer opfrissen? Een blog van Erwin Faber.

De cijfers liegen er niet om: 7,5% van de winkels staat leeg en 30% van het winkeloppervlak bestaat uit overcapaciteit. En de verwachting is allesbehalve rooskleurig. Traditionele bolwerken binnen het winkelketenlandschap als Polare, V&D, Hema, Manfield, Dolcis, Mexx, Free Record Shop en Halfords hebben het loodzwaar of zijn inmiddels failliet. De koopavond is in menig dorp en stad veranderd in een spookavond. Is er nog hoop voor een doorstart of nadert het einde van de (product)levenscyclus met rasse schreden en moeten we alle energie steken in de innovatie van de opvolger?

Retailagenda komt te laat

Minister Kamp van Economische Zaken gelooft nog heilig in een doorstart als je zijn gepresenteerde Retailagenda moet geloven. Het realiseren van marktconforme winkelhuren, het versoepelen van de regels voor het combineren met horeca en het geven van extra scholing aan het winkelpersoneel moeten de binnenstad compacter en weer een stuk levendiger maken.

Grote vraag hierbij is of deze maatregelen nog effect hebben of dat het mosterd na de maaltijd is. Het aantrekken van de economie zal zeker zorgen voor een duwtje in de rug, maar de niet te stoppen opkomst van e-commerce en de toenemende eisen van de consumenten tellen veel zwaarder mee. We willen winkelen wanneer we willen, hebben geen zin in wachten (laat staan later terugkomen) en zijn het betalen van alsmaar stijgende parkeergelden meer dan beu.

Innovatiehandschoen ligt voor het oprapen

De traditionele winkelstraat bestaat allang niet meer en is letterlijk en figuurlijk een doodlopende straat geworden. Om in termen van de economische productlevenscyclus te praten: welkom in de fase van de neergang, de enige nooduitgang is het pad van de innovatie. Het zal lastig zijn deze innovatie op te gang te krijgen, want wie is in staat hier het voortouw te nemen en de handschoen op te pakken? De winkeliers, makelaars, vastgoed- en projectontwikkelaars, gemeente en landelijke overheid lijken de aangewezen partijen, maar om echt out-of-the-box ideeën te bedenken moeten ook niet-traditionele partijen prominent aan tafel.

Logistiek is moreel verplicht mee te denken

Aangezien het succes van e-commerce mede debet heeft aan de onstane situatie, zijn we vanuit de logistieke wereld min of meer moreel verplicht iets terug doen door mee te denken en werken aan de vernieuwing. Het verder uitbreiden van het concept van experience centers is hierbij zeker een interessante optie. De klant kan dan in de “winkel” de demoversie van het product aanraken, aantrekken, passen, proberen, voelen en ruiken. De fulfilment vindt dan gescheiden van de winkel plaats. Het voordeel: minder incourante voorraden, minder personeelskosten voor bestellen en inruimen, minder transport en dus minder congestie in de binnenstad c.q. dorpskern door vrachtverkeer.

Maar één zwaluw maakt zeker nog geen zomer, laat staan een levensvatbare winkelstraat die een waardevolle aanvulling is op e-commerce. Welke innovatieve (logistieke) concepten kunnen het winkelgebied weer opfrissen? Onder de meest originele inzendingen verloten we een ouderwets avondje shoppen!

 

Reageer op dit artikel