blog

Internet of Things verandert logistiek proces

Supply chain

Internet of Things verandert logistiek proces

Internet of Things verandert logistiek proces. Maar waar moeten logistiek dienstverleners en leveranciers op letten bij deze veranderingen?

E-commerce-klanten vragen steeds meer van hun logistieke partners, die op hun beurt weer zoeken naar de meest efficiënte manier – vaak met behulp van Internet of Things (IoT) – om aan deze wensen te voldoen. Technologieën zoals social, mobile, analytics en cloud (SMAC) kunnen helpen bij het verzamelen van data en logistieke voorspellingen doen met real-time analyse en mobiele integratie. Bedrijven moeten in deze technologieën investeren en slim implementeren om er het meeste uit te halen. Maar waar moeten logistieke dienstverleners en leveranciers op letten bij deze veranderingen?

De snelle ontwikkeling van deze technologieën heeft impact op het volledige  logistieke proces en ook op de manier waarop goederen worden getransporteerd. In plaats van het volledige product te vervoeren – denk aan een auto – worden nu onderdelen vervoerd en wordt het product gemaakt in het land waar het wordt verkocht. Dit heeft ook gevolgen voor de kosten, aangezien er lokaal andere arbeidskosten en belastingen zijn.

Veranderingen in systemen

Organisaties en klanten werken en plannen real-time en beheren ieder aspect van het transportproces, maar ze willen ook hun goederen real-time volgen. Ze kunnen essentiële data zoals levertijden en verkeersproblemen gebruiken om schema’s te maken. Dit betekent dat er wellicht aanpassingen in CRM-, ERP- en planningssystemen nodig zijn. Verder kunnen SMAC- en sensortechnologieën die met de cloud zijn gekoppeld de manier waarop logistieke organisaties werken volledig transformeren.

Het is mogelijk om real-time met de bestuurder te communiceren, door op cloud gebaseerde technologie te gebruiken om toegang tot relevante data te krijgen en sensoren in te zetten om de locatie van goederen te traceren. Daarnaast kan de chauffeur – indien nodig – zijn route aanpassen waardoor hij benzine kan besparen.

In B2B-sectoren, waar de aanvoer van onderdelen consequenties heeft voor het planningsproces, kan analytics worden ingezet om specifieke patronen te ontdekken. Op die manier kunnen logistieke organisaties accurater  voorspellingen doen als het gaat om levertijden. Naast real-time analyse van het verkeer, wordt ook gekeken naar weersomstandigheden om juiste voorspellingen te doen. De komst van zelfrijdende auto’s brengt real-time planning en volgen van het voertuig naar een nieuw niveau.

Vraag en aanbod

De verandering in vraag heeft gevolgen voor diverse sectoren. Digitale oplossingen kunnen helpen om problemen in deze sectoren op te lossen. Omdat informatie van goederenvervoer real-time beschikbaar is, kunnen producten van derden ook optimaal worden ingezet. Op die manier zijn organisaties flexibel, omdat ze vooruit kunnen plannen en zich voor kunnen bereiden op een potentiële toename in de vraag. Slim inzetten van data-analyse zorgt ervoor dat het serviceniveau omhoog gaat en dat bedrijven genoeg voorraad hebben om te voorzien in de vraag.

SMAC- en sensortechnologieën maken het mogelijk voor bedrijven om concurrentievoordeel te behalen en winstgevender te zijn door de kosten drastisch te verlagen door meer efficiëntie, minder voorraad en lagere transportkosten. Doordat er steeds meer collaboratieve platforms zijn en leveranciers, klanten en transportbedrijven met elkaar verbonden zijn, zullen verouderde applicaties voor het beheer van bestellingen op den duur verdwijnen.

De volgende stap in de logistieke sector is de volledige overstap naar de real-time digitale wereld. Logistieke bedrijven moeten deze technologieën inzetten om tijd te besparen, sneller te leveren en klanttevredenheid te garanderen.

Lees ook: Wat betekent ‘Internet of Things’ voor mijn bedrijf?

of: Maakt ‘Internet of Things’ ERP overbodig?

Auteur Prasad Satyavolu is Global Head of Innovation, Manufacturing & Logistics bij Cognizant. 

Reageer op dit artikel