blog

De omnichannel-uitdaging van groothandels

Supply chain

De omnichannel-uitdaging van groothandels
Pieter van den Broecke

Veel groothandels hebben de afgelopen jaren de lat voor zichzelf extra hoog gelegd. Pieter van den Broecke van Manhattan Associates over de omnichannel-uitdaging van groothandels.

Het is altijd zuur als een artikel niet verkocht kan worden. Zeker als het artikel wel in voorraad is, maar op het verkeerde moment op de verkeerde locatie ligt. Klanten van groothandels die dringend om dat artikel verlegen zitten, denk aan een installateur met een storing of een restaurantkeuken met een lege koeling, hebben hiervoor een praktische oplossing ontwikkeld: zij rijden door naar de eerstvolgende concurrent die het artikel wel direct beschikbaar heeft. Het resultaat: een ontevreden klant en gemiste omzet.

Complexe logistieke uitdagingen

De complexe logistieke uitdagingen waarvoor omnichannelretailers vandaag de dag staan, kennen groothandels al langer en soms in sterkere mate. Groothandels in bijvoorbeeld installatiemateriaal, auto-onderdelen, bouwmaterialen of food bieden soms gigantische assortimenten aan met honderdduizenden artikelen die op voorraad liggen. Ze beschikken vaak over een uitgebreid logistiek netwerk met één of meerdere centrale distributiecentra, aangevuld met regionale depots inclusief afhaalbalie. Ze realiseren ultrakorte levertijden, denk aan het bevoorraden van autogarages met onderdelen voor auto’s die ’s ochtends zijn gebracht en nog diezelfde dag moeten worden gerepareerd. Ze bedienen meerdere kanalen met totaal verschillende logistieke stromen, variërend van grote zendingen met bouwmaterialen die rechtstreeks – just in time – op bouwplaatsen in heel Nederland worden afgeleverd tot dat ene kleine onderdeel waarom een zelfstandige installateur dringend verlegen zit. Probeer in zo’n markt maar eens een hoge servicegraad te realiseren zonder de voorraad- en transportkosten hoog te laten oplopen.

Veel groothandels hebben de afgelopen jaren de lat voor zichzelf extra hoog gelegd. Ze hebben nieuwe logistieke diensten geïntroduceerd waarmee ze erin geslaagd zijn hun toegevoegde waarde in de keten te vergroten. Technische groothandels die productiebedrijven bedienen, nemen hun klanten de zorg voor de voorraad grijpartikelen uit handen met two bin- of andere replenishment-concepten. Andere technische groothandels stellen sets of kits met verschillende artikelen samen, zodat installateurs niet eerst alle onderdelen voor een bepaalde klus bij elkaar hoeven te zoeken. Foodservicegroothandels breiden hun versassortiment nog verder uit, soms met producten van zeer lokaal opererende leveranciers. De grote diversiteit in het assortiment zorgt voor extra complexiteit. Artikelen liggen vaak in andere opslagsystemen en soms zelfs in ander magazijnen, maar moeten wel op het juiste moment op de juiste locatie bij elkaar komen.

Hoge servicegraad

Actuele en betrouwbare voorraadinformatie is een eerste vereiste om in deze markt een hoge servicegraad te realiseren. Een modern warehouse management systeem (WMS) is onmisbaar om de transacties in alle distributiecentra en depots realtime te verwerken, zodat voorraadstanden altijd up-to-date zijn. Een goed WMS draagt bovendien bij aan de betrouwbaarheid van die voorraadstanden, zodat iedereen erop kan vertrouwen dat wat het systeem aangeeft daadwerkelijk op de aangegeven locatie ligt.

Om optimaal rendement uit de beschikbare voorraad te halen, kan een bovenliggend systeem uitkomst bieden. Zo’n systeem biedt actuele voorraadinformatie op netwerkniveau, wijst dynamisch orders aan de verschillende voorraadlocaties toe en bewaakt voortdurend de status van de orderverwerking. Het onderdeel van de installateur of loodgieter uit het begin dat in het dichtstbijzijnde depot niet op voorraad ligt, kan met een dergelijk systeem wel vanuit een naburig depot of  het centrale distributiecentrum worden geleverd.

Centrale regie

Een centraal order management systeem biedt niet alleen groothandels, maar ook hun klanten inzicht in de vraag welke artikelen in welk depot op voorraad liggen. Een dergelijk systeem rekent uit aan welke voorraadlocatie een order het best kan worden toegewezen, rekening houdende met  voorraadbeschikbaarheid, levertijd, transportkosten en handlingkosten. Liggen de artikelen in verschillende magazijnen? Dan bepaalt dit systeem de optimale route van elke orderregel zodat de artikelen op het juiste moment tegen de laagste kosten bij de klant arriveren.

Gezien de omvang van het assortiment en het grote aantal verschillende kanalen is het voor groothandels ondoenlijk om elk artikel op het juiste moment op de juiste locatie beschikbaar te hebben. Omdat centrale regie over de orderstroom ontbreekt, laten ze op dit moment kansen liggen om meer rendement uit hun bestaande voorraad te halen. Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. En met slimme software kan heel veel.

Lees ook: Cloud is nog vraagteken in WMS-land

Reageer op dit artikel