blog

Wanneer gaan Dinalog, TKI en Connekt zich echt met logistiek bezig houden?

Supply chain

Ik mocht vorige week aanwezig zijn op het door Dinalog georganiseerde 4C-congres over de FMCG-branche. Afgezien van het feit dat de fabrikanten en retailers uit de doelgroep schitterden door afwezigheid, werd het congres aangegrepen om het eerste exemplaar van het 4C-boek aan te bieden aan Tjebbe Nabuurs van de gelijknamige logistiek dienstverlener.

Wanneer gaan Dinalog, TKI en Connekt zich echt met logistiek bezig houden?

De presentatie van Nabuurs was van organisatie-zijde betiteld als Retail Control Tower. Maar Tjebbe sloeg de spijker precies op zijn kop door er Transport Control Tower van te maken. Hij gaf een presentatie over onderzoek in de food-branche, waar overigens alleen fabrikanten en dienstverleners in hebben geparticipeerd. Een gemiste kans, want een probleem in een demand-gedreven branche ( macht in de keten), kun je niet met een supply-visie oplossen.

Bij de term transport zit mijn andere probleem. In (bijna) alle onderzoeken van Dinalog, TKI Logistiek en Connekt staat de term transport als synoniem voor logistiek. Om over de vereenzelviging van termen als logistiek en supply chain nog maar even niet te spreken.

Enige voorbeelden:

  • Duurzame logistiek gaat bij Connekt, maar ook bijvoorbeeld bij de Raad voor Logistiek en Infrastructuur (RLI) alleen maar over transport.
  • E-commerce gaat heel veel over de problemen met transport op de last-mile.
  • 4C-stadsdistibutie gaat over transport in binnensteden.
  • Synchromodaliteit gaat over transport met meerdere modaliteiten.
  • Het project van Nabuurs en TUE gaat over transport in horizontale samenwerking.

Waarom leren we niet van onze fouten?

Als roependen in de woestijn hebben wij al jarenlang betoogd dat de transportkosten absoluut niet de belangrijkste component zijn van totale logistieke ketenkosten. We zouden nooit tot het concept van EDC’s zijn gekomen als we niet beseft hadden dat hogere transportkosten meer dan gecompenseerd worden door lagere voorraadkosten en lagere warehousekosten. Waarom leren we niet van onze fouten? Distrivaart was een experiment op het gebied van duurzaam transport en is gefaald door het ontbreken van een integrale logistieke visie.

Terug naar 4C: waar ik alleen al vanuit de distributielogistiek behoeft aan heb, dat zijn:

  • Voorraad Control Towers en dat niet alleen voor spare parts
  • Warehouse Control Towers en dat is veel meer dan WMS

Horizontaal alleen over transport

Ook alle verhalen over horizontale samenwerking gaan eigenlijk alleen maar over transport. Zie Nabuurs. Reeds in 2005 heeft Cruijssen in zijn proefschrift hiervoor de basis gelegd. Maar horizontale ketens bieden veel meer perspectief! Bijvoorbeeld horizontale samenwerking tussen EDC’s. Studies van Argusi over horizontale samenwerking tussen EDC’s van samenwerkende – elkaar beconcurrerende – Amerikaanse farmaceutische producenten in Duitsland, bewijze de potentie van horizontale samenwerking op dit niveau. Nog veel interessanter wordt het als concurrerende fabrikanten elkaars merken  ( en beslist niet alleen private-labels ) gaan produceren. Voorbeelden die in stilte al bestaan. Dat is pas echt bundelen bij de bron!

Voor 4C betekent dit, dat ik vanuit een brede logistieke visie behoefte heb aan:

  • Productie Control Towers
  • EDC Control Towers
  • Groothandel Control Towers
  • Retail Control Towers
  • Inkoop Control Towers
  • Reverse Control Towers

Dit aantal voorbeelden kan op eenvoudige wijze worden uitgebreid. Maar mijn boodschap is helder : een brede logistieke visie bestaat uit inkooplogistiek, productielogistiek, distributielogistiek en reverse logistics. Transport is – niet meer en niet minder- slechts één van de drie deelsystemen van de distributielogistiek. En daar zetten alle genoemde partijen hun effort op in.

2020 is over 5 jaar

Moraal van dit verhaal: als wij met de TKI Logistiek en betrokken partijen ons alleen maar blind blijven staren op het zeer traditionele beeld om de betere vrachtvaarders van Europa te willen zijn, dan halen wij nooit – maar dan ook nooit – de doelstelling om in 2020 ( over 5 jaar!) de ketenregisseur van Europa te willen worden. En dat allemaal alleen maar omdat we al jarenlang de grote fout maken door te denken dat transport – in al zijn facetten – hetzelfde is als logistiek. “Nederland let op Uw Saeck!”

Reageer op dit artikel