blog

Transportveiligheid begint met ketenveiligheid

Supply chain

Een lelijke kras op de auto op het parkeerterrein bij de winkel; het kan een keer gebeuren. Lag het aan de chauffeur of voeren we de druk op onze logistieke ketens zo hoog op dat een ongeluk in een klein hoekje zit? ‘Trucks kantelen niet vanzelf’.

Transportveiligheid begint met ketenveiligheid

Met het warme lentezonnetje zijn we al weer vergeten dat het winter was. Begin februari hadden we nog even wat ijzel. Die dag gingen meerdere vrachtwagens onderuit op de snelwegen. Die vrachtwagens waren met ons ‘dagelijkse brood’, vroeg in de ochtend, onderweg naar de winkels. Ze waren kansloos.

‘Trucks kantelen niet vanzelf’

We klagen regelmatig over ongelukken met vrachtwagens. Het zijn vervelend lange files als het in de spits gebeurt. Mathieu Weggeman, hoogleraar Organisatiekunde aan de TU/e, hield een boos betoog over de vele files rond Eindhoven door ongevallen met vrachtwagens; ‘trucks kantelen niet vanzelf’. De sector was volgens hem de boosdoener. De chauffeurs moeten worden aangepakt. Maar, heeft Mathieu Weggeman wel gelijk? Wat weten we eigenlijk van de echte oorzaken van ongevallen?

Transporteurs maken zich natuurlijk zorgen over de ongevallen en schades. De transportverzekeringspremies lopen steeds verder op in een sector die het toch al zwaar heeft door de lage marges. Inmiddels betaalt een transportondernemer zo’n 2 procent van zijn omzet aan de verzekeraars. Veiligheid in transport, op de snelwegen en binnen de steden, moet meer aandacht krijgen.

Vision Zero

Met alle geavanceerde techniek wordt de vrachtwagen steeds veiliger met bijvoorbeeld antikantelsystemen, binnen-de-lijntjes rijden, adaptive cruise control, dodehoekcamera’s, een overzichtelijke infrastructuur en straks platooning. Hoe komen we nu naar nul schades op de weg? Dat is ‘vision zero’.

Techniek alleen is natuurlijk niet voldoende. Hoeveel vrachtwagens met bouwmaterialen zijn niet onderweg naar een ‘eerste werk eerst’ levering in de vroege ochtendspits in die volle binnenstad? Wat deden die vrachtwagens op de weg tijdens dichte mist in Zeeland? En, wat deden die vrachtwagens met levensmiddelen ’s ochtends vroeg op die spiegelgladde snelweg? Ze waren allemaal op weg naar een klant die haast had; opzij, opzij, opzij…

Ketenafspraken

Meer transportveiligheid begint bij ketenveiligheid. Maken verladers en ontvangers met elkaar afspraken die haalbaar zijn? Ik ben benieuwd als er straks ‘big data’ zijn over transportongevallen en schades in welke logistieke ketens, en waar in die ketens, de ongevallen vooral voorkomen. Dat zou wel eens een leerzaam exercitie kunnen zijn, waarbij verladers, transporteurs en ontvangers samen verder aan de slag kunnen met een ‘vision zero’; nul ongelukken, nul schades.

Reageer op dit artikel