blog

Hoe denkt u over ‘fulfilment by Amazon’?

Supply chain

Hoe denkt u over ‘fulfilment by Amazon’?

Amazon is een van de snelstgroeiende e-fulfilment dienstverleners wereldwijd. Zeven jaar geleden besloot Amazon om zijn marktplaatsen wereldwijd open te stellen voor derde partijen. Roy Lenders stapte onlangs (deels) over met zijn eigen e-commcerce bedrijf.

Amazon verdient commissie op basis van de verkopen die de derde partijen genereren via het Amazon-platform. Amazon heeft daartoe platforms in een tiental landen, waaronder in Europa Duitsland, UK, Frankrijk, Spanje en Italië. Meer dan 80 procent van de verkopen die wereldwijd op de Amazon platforms plaatsvinden betreft inmiddels producten van derde partijen. Het is de belangrijkste reden dat Amazon de laatste zeven jaar zo snel is gegroeid en zoveel winst genereert.

Assortiment enorm gestegen

De winstmarge op de commissie verkopen is veel groter dan op de verkoop van de eigen producten (boeken, CD’s ) waar Amazon uiteraard de voorraadfinanciering en –risico draagt. Doordat het assortiment op de Amazon marktplaatsen daardoor enorm is gestegen, heeft Amazon in de landen waar het actief is een zeer groot marktaandeel gekregen en heeft het zich ontwikkeld tot een zogenaamde ‘portal’. Consumenten gaan hierdoor in hun browser rechtstreeks naar het Amazon platform en hierdoor is de afhankelijkheid van Google, Bing en Yahoo dus minder. De Duitse Amazon marktplaats (amazon.de) is inmiddels goed voor 25 procent van alle e-commcerce verkopen in Duitsland. De marktplaats in de UK (amazon.co.uk) heeft een soortgelijk marktaandeel.

Het model van Amazon wordt inmiddels gekopieerd door vele andere partijen die ook aspireren een ‘portal’ speler te worden. Ons eigen Bol.com is twee jaar geleden Bol.com Plaza gestart waar derde partijen op het Bol.com platform hun producten kunnen verkopen. Ook bij Bol.com is dit een enorm succes. Pixmania, eBay en Rakuta (de grootste marktplaats in Japan) volgen eenzelfde strategie.

Fulfillment by Amazon (FBA)

Twee tot drie jaar geleden is Amazon begonnen om tevens logistieke dienstverlening aan haar platform toe te voegen, dit wordt Fulfillment by Amazon (FBA) genoemd. Amazon doet dit om:

  1. de consumenten ervaring op haar platform te verhogen (de logistieke performance van die derde partijen was gemiddeld minder dan Amazon’s eigen logistieke performance);
  2. de omzetgroei op haar platformen een extra boost te geven.

Naast mijn adviesrol bij Districon en mijn rol als lector Supply Chain bij de Fontys Hogescholen, ben ik ook actief met een eigen pan-Europees e-commcerce bedrijf wat vitaminen, supplementen en superfoods verkoopt. Een deel van deze verkoop vindt plaats op de Europese marktplaatsen van Amazon.

Amazon benaderde mij al een jaar lang om ook mijn logistiek (deels) uit te besteden naar Amazon en laatst heb ik besloten om daar (deels) gebruik van te maken. Waarschijnlijk een van de eerste Nederlandse webwinkels die een deel van zijn logistiek aan Amazon uitbesteed. Ook weer relevante ervaring voor Districon en Fontys en met mijn eigen e-commcerce bedrijf probeer ik sowieso het nieuwste van het nieuwste te doen op allerlei gebied. Mijn eigen ervaringen zal ik daarom in dit blog delen met de lezers van Logistiek.nl. Dit zal gebeuren in een drie delen:

  • Hoe Amazon haar klanten werft
  • De overstap en transitie
  • De resultaten

In de eerstvolgende blog zal ik ingaan op hoe Amazon haar klanten werft. Een schoolvoorbeeld waar vele logistieke dienstverleners nog wat van kunnen leren. In deze introductie blog ben ik benieuwd of er al meerdere lezers zijn die live ervaringen met FBA hebben. Of twijfelt u nog? Graag jullie reacties onderaan deze blog.

Serie Supply Chain TrendwatchWat gebeurt er in de wereld en welke invloed heeft dit op supply chains? De blogs in deze serie ‘Supply chain van de toekomst trendwatch’ worden mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen Fontys Hogescholen en Districon Management Consultants. Blogs van Roy Lenders in deze serie:

Reageer op dit artikel