blog

Zeven moderne uitdagingen binnen supply chains

Supply chain

Het is niet langer genoeg om kosten te besparen; innovatieve fabrikanten en retailers zetten hun supply chain in om meer productiewinst te behalen. Door de toename van mobiel werken, moeten fabrikanten en retailers nu veranderingen doorvoeren om succesvol te zijn in de toekomst. Stephane Weishard zet hier zeven uitdagingen op een rij.

Zeven moderne uitdagingen binnen supply chains

Hoe kan de supply chain helpen om meer winst te behalen, kosten te verlagen en productiviteit te verhogen? Innovatieve organisaties als Amazon zetten omnichannels in, maar ook social, mobiel, analytics en cloud (SMAC). Dit doet de organisatie om nieuwe markten te betreden, andere processen te implementeren, distributie aan te passen en voorraad beter te beheren. Dit alles is onderdeel van de trend om supply chains flexibeler te maken. Maar waar moeten organisaties op letten als ze hun supply chain toekomstbestendig willen maken?

Zeven moderne supply chain-uitdagingen

  1. Onmiddellijke voldoening.
    De digitale generatie en millennials stellen hoge eisen aan retailers als het gaat om snelheid, prijs en betrouwbaarheid. Ze hebben beschikking tot veel informatie over producten, prijzen en reviews  waardoor de traditionele supply chain niet meer tegemoet komt aan hun behoeften.
  2. SMAC-technologieën.
    Deze technologieën hebben effect op alles in de supply chain, van planning tot onderzoek en ontwikkeling. In plaats van slechts één van de SMAC-technologieën in te zetten, moeten fabrikanten en retailers juist meerdere technologieën inzetten om supply chains aan te passen.
  3. Kortere levensloop producten.
    Niet alleen willen consumenten producten ‘nu meteen’, ze verwachten ook updates en meer mogelijkheden om productgroepen uit te breiden of aan te passen. Als dit aanbod er niet is, dan gaan ze voor een ander aanbod van de concurrent.
  4. Globalisatie.
    In het afgelopen decennium is de zakelijke markt echt internationaal geworden. Daardoor is er een grotere vraag ontstaan naar zichtbaarheid, gelijktijdige levering van voorraden, consistente kwaliteit, gelijke wet- en regelgeving en het beheer van de logistieke processen.
  5. Omnichannel commerce.
    Technologische ontwikkelingen gaan erg snel en zelfs de beste bedrijven moeten feedback op social media en ‘trending topics’ monitoren om te kunnen voorspellen wanneer en waar voorraden moeten worden aangevuld.
  6. Cloud computing.
    Cloud is een belangrijk onderdeel van SMAC en zorgt voor grote veranderingen in de manier waarop organisaties orders verwerken. Cloud zorgt ervoor dat supply chains aangepast kunnen worden, kosten worden bespaard en informatie toegankelijk is.
  7. Planningsprocessen.
    Supply chains kunnen niet langer alleen op de vraag van de klant inspelen. Er moeten real-time voorspellingen worden gedaan met behulp van social media, online ontwikkelingen en actuele data.

 

Er zullen nog veel andere uitdagingen zijn, maar als organisaties met bovenstaande zeven stappen aan de slag gaan, dan kunnen ze al veel verbeteringen aanbrengen in hun supply chain.

Toekomst: hoger management

Fabrikanten en retailers streven ernaar om hun supply chains aan te passen, om te blijven voldoen aan de klantvraag. Hiervoor is het van belang de juiste strategieën te bedenken om snel, efficiënt en flexibel te kunnen werken. Het is mijn ervaring dat hoger management zich moet bemoeien met deze aanpassingen, omdat een flexibele supply chain een belangrijk wapen is om concurrerend te zijn en te blijven in de markt.

Reageer op dit artikel