blog

Hoe verdien je meer aan klantorders?

Supply chain

In het streven klanten nog beter van dienst te zijn en de winstgevendheid van orders te verbeteren, besteden handels- en productiebedrijven veel aandacht aan het optimaliseren van de levering, waardoor klanten sneller de juiste bestelling ontvangen. Is dat wel voldoende?

Hoe verdien je meer aan klantorders?

Veel bedrijven werken hard aan het verbeteren van de On Time In Full (OTIF) performance, het optimaliseren van de levering. Om de marges op klantorders te verbeteren zijn er echter meer zaken om rekening mee te houden. Hoe kun je de cyclus van order tot betaling verkorten? Hoeveel en welke klanten betalen te laat? En welke betalingen ontbreken volledig? Dit zijn aandachtspunten waarbij de logistiek en financieel verantwoordelijken binnen veel organisaties helaas nog vaak langs elkaar heen werken.

Betaaltraject geeft nuttige informatie

Om de marges op klantorders te verhogen, kijken handels- en productiebedrijven vaak hoe zij het traject van orderplaatsing tot levering bij de klant kunnen verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld door sneller te leveren, of door klanten meer opties te bieden voor het bestellen en ontvangen van hun product (bijvoorbeeld online bestellen en binnen 24 uur afhalen in de winkel of bij een pick up-point). Hoewel dit de klanttevredenheid ongetwijfeld zal verhogen en dit waarschijnlijk zal aanzetten tot herhaalaankopen, is het moeilijk om te berekenen hoeveel impact dit zal hebben op het verhogen van de winstgevendheid per order. Het betaaltraject rondom de levering geeft wel nuttige rekeninformatie. Daarbij kijken we vooral naar het vergroten van het verschil tussen de gefactureerde bedragen en de uitgaven voor het product en het verkorten van de tijd tussen het uitgeven van geld en het ontvangen van (gefactureerd) geld.

Heb je vanuit de logistiek voldoende inzicht in het betaalgedrag van je klanten? Hoeveel tijd zit er tussen orderplaatsing en betaling? Wat is de gemiddelde betaaltermijn die klanten aanhouden? Wie zijn de wanbetalers en welke betaalopdrachten ontbreken volledig? En in hoeverre is dat gerelateerd aan een ondermaatse logistieke performance? Om een gedegen antwoord op deze vragen te kunnen geven, zullen de logistieke gegevens en financiële data van een order in één geïntegreerd overzicht bij elkaar moeten worden gebracht. Alleen op deze manier is het mogelijk om de juiste verbanden te leggen, processen te verbeteren en te bepalen wat je onder de streep daadwerkelijk overhoudt aan een besteld en geleverd product.

Voor veel organisaties vormt dit vraagstuk een flink probleem. Niet alleen omdat de logistiek en financieel verantwoordelijken langs elkaar heen werken, maar vooral ook omdat organisaties er niet in slagen om de juiste gegevens bij elkaar te brengen. Informatie over orders en financiële afwikkeling zijn binnen het ERP-systeem ondergebracht in afzonderlijke silo’s, waardoor organisaties er niet in slagen om snel en adequaat de juiste verbanden te leggen en knelpunten en fouten te detecteren.

Tools om status te koppelen

Met inzet van de juiste tools is het mogelijk om de status van een order direct te koppelen aan de bijbehorende financiële karakteristieken. Hierdoor wordt snel inzichtelijk welke betalingen te laat worden uitgevoerd en welke betaalopdrachten volledig ontbreken. Alleen zo is het mogelijk om de cyclus van order naar betaling daadwerkelijk te verkorten en de winstgevendheid van klantorders aanzienlijk te verbeteren. Het optimaliseren van je leverbetrouwbaarheid is een mooie eerste stap in het verbeteren van je dienstverlening. Maar echte winst boek je pas wanneer je ook de ‘betaalbetrouwbaarheid’ weet te verbeteren en de tijd tussen bestelling en ‘cash-in’ kunt verkorten.

Lees ook:


Waarom betalen mijn klanten niet?


Zo verdien je geld samen mét leveranciers


Zeven incassotips voor aanpakken wanbetalers

Reageer op dit artikel