blog

Keten van de toekomst: voorspelling is achterhaald?

Supply chain

Keten van de toekomst: voorspelling is achterhaald?

Ondernemers, van Amazon tot Zalando, breken bestaande markten open door slim gebruik te maken van moderne technologie. In dit artikel schetst Jeroen van den Berg zijn visie op de supply chain van de toekomst. Een nieuwe keten waarin moderne technologie ervoor zorgt dat we minder afhankelijk zijn van voorspellingen: Triple Con Supply Chain.

Hoe hebben internet en mobiele technologie onze manier van zakendoen veranderd? Ik zie drie gemeenschappelijke principes:

  1. Connected: Iedereen heeft altijd en overal toegang. Gebruikers kunnen zich eenvoudig aanmelden via internet of mobiele apps. Medewerkers zijn overal verbonden, niet alleen op vaste werkplekken maar ook onderweg. Chauffeurs van Uber krijgen op hun smartphone te zien waar ze hun volgende passagiers kunnen oppikken.
  2. Controlled: Er zitten geen mensen meer achter de knoppen om de processen te regisseren. Intelligente systemen doen dit volautomatisch. Dat scheelt niet alleen tijd, maar levert ook efficiëntere processen. Unilever bespaart 20 procent op haar kilometers met een paneuropese control tower waar slimme software de ritten aan elkaar knoopt.
  3. Consolidated: Bedrijven benutten niet alleen eigen middelen, maar putten ook uit middelen van derden. Macy’s breidt de winkelvoorraden op digitale wijze uit met voorraden van andere filialen, van distributiecentra en van leveranciers waardoor deze Amerikaanse retailer nooit meer nee hoeft te verkopen aan klanten.

Slimme matching

We vinden deze drie principes terug in vele initiatieven. Ze bieden eenvoudig contact via internet en mobiele apps (connected), zorgen voor een slimme matching van vraag en aanbod (controlled) en maken geheel of gedeeltelijk gebruik van middelen van derden (consolidated). Loop de volgende voorbeelden maar eens na:

Onderneming

Product
Airbnb Logeeradressen
Alibaba Directe inkoop
Amazon Shopping
Independer Verzekeringen
Marktplaats Tweedehands spullen
Paiq Dating
Peerby Gereedschappen lenen
RelayRides Auto’s lenen
Shutl Snelle lokale zendingen
Thuisafgehaald Maaltijden
Uber Taxi-ritjes

Big data

Eenvoudige toegang via internet en apps is in de voorbeelden goed geregeld. Slimme matching gebeurt op diverse manieren, van persoonlijke filters (wat zoek ik in een toekomstige partner?) en geografische posities (welke chauffeur is momenteel in de buurt?) tot ratings (hoe waarderen anderen een logeeradres?) en big data (klanten die dit product kochten, kochten ook…). Bovendien combineren ze al dan niet eigen producten of diensten met het aanbod van derden.

Minder kapitaalrisico

De nieuwkomers bieden gemak, een uitgebreid aanbod en lopen minder kapitaalrisico dan traditionele bedrijven. Zonder uitzondering zijn het uitstekende diensten waarbij de behoefte van de klant centraal staat. Traditionele bedrijven kunnen hier moeilijk tegen concurreren. Hun bedrijfsvoering is log en kostbaar en zorgt voor veel verspilling: overbodige handling, gedateerde informatie, vertragingen, onverwachte fluctuaties in vraag en aanbod, nee-verkoop, overtollige voorraden en druk op het milieu.

Onzekerheid traditionele ketens

De pijn in traditionele ketens komt grotendeels voort uit onzekerheid. Bedrijven produceren of kopen in wat ze denken te kunnen verkopen. Ondanks prognoses en voorspellingen zal de werkelijke vraag afwijken en ontstaan er tekorten en overschotten. Bedrijven verliezen enerzijds omzet en marge doordat ze klanten moeten teleurstellen en anderzijds zitten ze met fikse dervingen op spullen die ze niet kwijtraken.

Triple Con Supply Chain

Het is dus tijd voor een keten waarin we altijd en overal over actuele informatie beschikken. Op die manier neemt de onzekerheid af en worden we minder afhankelijk van voorspellingen. Moderne technologie maakt de supply chain connected, controlled en consolidated. De nieuwe keten heet derhalve de Triple Con Supply Chain. Producten die niet ter plekke beschikbaar zijn, kunnen we gemakkelijk ergens anders vandaan halen. Het klassieke buy-hold-sell-model verandert in sell-source-ship. Een goed voorbeeld is Perry Sport. De retailketen heeft touchscreens in de winkels waarop klanten producten kunnen bestellen die niet in de winkel liggen. Bestellingen worden thuisbezorgd vanuit het centrale magazijn of vanuit een ander filiaal waar wel voldoende voorraad ligt. Mogelijk blijft het anders in dat andere filiaal liggen tot de uitverkoop. Zo slaat Perry Sport meerdere vliegen in een klap: tevreden klanten, extra omzet en marge en minder overtollige voorraden.

Onvoorspelbare vraag

Laten we de Triple Con Supply Chain eens uittekenen. Het onderstaande schema schetst de keten van producent tot consument. De rode pijlen herkennen we als de traditionele goederenstromen. Ze bieden schaalvoordelen en werken uitstekend voor snellopende producten en producten met voorspelbare vraag. Op deze producten lopen we weinig voorraadrisico, dus kiest de Triple Con Supply Chain voor efficiency. De groene pijlen tonen de stromen van langzaamlopende producten met onvoorspelbare vraag. Deze typische long-tailproducten kunnen op diverse plekken in de keten liggen. Als de vraag komt, zorgen we dat ze efficiënt naar hun bestemming gedirigeerd worden.

 

Virtual Warehousing: tijd is rijp

De groene stromen bestaan dus vooral uit kleine incidentele zendingen die we moeten bundelen om efficiency te bereiken. In 2001 schreef ik het rapport Virtual Warehousing waarin ik een geconsolideerd netwerk schetste voor het snel een efficiënt distribueren van kleine zendingen. Het verhaal werd destijds goed ontvangen en diverse keren mocht ik voor volle zalen de boodschap verkondigen. Helaas werd er in de praktijk weinig mee gedaan. Waarschijnlijk omdat de techniek er nog niet klaar voor was.

Geconsolideerd distributienetwerk

Inmiddels lijkt de tijd rijp. In het geconsolideerde distributienetwerk leggen we goederen bij voorkeur dicht bij de bron (figuur boven). Vervolgens combineren we losse zendingen tot volle vrachten via een netwerk van magazijnen en overslagcentra (figuur midden). Tenslotte houden we beperkte vooruitgeschoven voorraden in opslagpunten nabij afzetmarkten om aan de vraag te voldoen tijdens het aanvullen van de voorraden (figuur onder). Zo blijft de totale voorraad beperkt en kunnen we efficiënt en snel aan de vraag voldoen.

 

Het voorbeeld toont een Europees netwerk. Dezelfde principes gelden echter ook op kleinere schaal, bijvoorbeeld voor een landelijke groothandel met diverse leveranciers en klanten of een retailer met meerdere winkels. Enige voorwaarde is dat meerdere voorraadpunten met elkaar worden verbonden.

Conclusie

Moderne technologie verandert de wereld. Dit vraagt om een nieuwe supply chain. Dit artikel introduceert de Triple Con Supply Chain. In deze keten beschikt iedereen overal over actuele informatie (connected), is er een centrale regie (controlled) en wordt uitgebreid gebruik gemaakt van middelen van derden (consolidated). De keten bedient klanten beter dan traditionele ketens. Producten zijn vrijwel altijd beschikbaar, assortimenten zijn breder, terwijl voorraadrisico’s desondanks laag blijven.

Dit artikel is het eerste deel van een drieluik. In het volgende deel kijkt Jeroen van den Berg hoe bedrijven de Triple Con Supply Chain kunnen gebruiken om een killer-propositie te ontwerpen voor hun eigen markt.

Hoe zit de supply chain van de toekomst er uit? Praat mee op Logistiek Link en stel Jeroen van den Berg vragen over zijn visie.

Reageer op dit artikel