blog

Wordt Uber de nieuwe DHL?

Supply chain

Wordt Uber de nieuwe DHL?

Innovatieve ICT-bedrijven komen met slimme diensten voor stedelijke distributie. UberFresh, de boodschappenbezorgdienst van taxi-app Uber presenteerde zich een maand geleden. Gaan de traditionele pakketbezorgers het verliezen van deze nieuwe aanbieders?

De opkomst van kleinere winkels, de ‘nano-stores’, renovatiebouw, webwinkels, de deeleconomie, marktplaatsen voor consumenten, 3D-printing en nieuwe zorgconcepten betekenen dat het transport in de steden en woonwijken vaker, vlugger en verser moet gebeuren.

Stedelijke distributie

Transport in binnensteden en woonwijken wordt steeds belangrijker door de verstedelijking. Alleen al Amsterdam heeft duizend nieuwe inwoners per maand. Ook Utrecht en Rotterdam groeien als kool. De laatste meters naar de consumenten worden fijnmaziger. Wie heeft er straks nog een keuken in zijn kleine appartement? Zelf je boodschappen doen met de auto is echt zo 2013.

Lokale regels

Elke gemeente stelt eigen regels op voor transport binnen de gemeentegrenzen; wel of geen milieuzones, venstertijden of voorkeursbehandeling. De vrachtwagen is daar te gast en moet behendig laveren tussen auto’s, OV-bussen, voetgangers en fietsers. Alleen die chauffeurs die echt de weg weten, en zich aan strikte gedragsregels houden, zijn welkom.

Maatwerk

De distributie in de steden en woonwijken wordt haast onzichtbaar. Schonere, stillere, veiligere en kleinere voertuigen en vrachtfietsen zijn de nieuwe norm. Een Europese studie liet zien dat 50 procent van de zendingen met de vrachtfiets kan worden bezorgd. Een chauffeur rijdt in stedelijke gebieden nog maar 80 tot 120 kilometer per dag. Voertuigen zijn met hun boordcomputers verbonden met lokale verkeerscentrales om opstoppingen, werkzaamheden en scholen te mijden.

Bezorgers moeten steeds meer maatwerk leveren in Europese gemeenten. Dat is lastig voor grote pakketbezorger, die juist streven naar standaardisatie van hun processen en systemen om hun pakketprijs concurrerend te houden.

Slimme ICT-clubs

De traditionele pakketbezorgers krijgen nu concurrentie van slimme ICT-clubs als UberRush en UberFresh, zusjes van van Google’s taxiplanner Uber, en Shutl dat werd overgenomen door eBay. GoGoVan verbindt 12.000 bestelbusjes met elkaar in Hongkong.

Zij regelen het leveren van een pakje met het gemak waarmee je een taxi boekt. Die taxi kan meteen komen, en direct leveren, of een pakje ophalen en later vandaag of morgen afleveren. Lokale, ervaren, koeriers doen het werk. De tarieven zijn concurrerend. Zou dit het antwoord zijn op die behoefte aan meer lokaal maatwerk?

Niet alleen Uber en Shutl zijn bezig. Datafox zette 25 Amerikaanse start-ups op een rijtje met klinkend namen als Postmates, Zipments en Collect+. Ook Europese aanbieders zijn actief, zoals het Belgische City Delivery.

Winnaars?

De vraag is wie er straks gaat winnen. Worden het de wielen van UPS, PostNL en DHL of wordt het de bits and bytes van Uber, GoGovan en Shutl? Of, zijn al die partijen die de laatste meters naar de consument gaan regelen juist geweldig complementair? Shutl, eBay en DHL als een ‘marriage made in heaven’? Durft u een gok te wagen? Ik ben benieuwd…

Deze column is deels eerder verschenen op Twinklemagazine.nl.

Reageer op dit artikel