blog

Supply chain essentieel voor e-commerce: vier tips

Supply chain

Supply chain essentieel voor e-commerce: vier tips

Een goede supply chain is essentieel voor e-commerce aangezien de totale supply chain kosten daar veelvuldig maar liefst 20-30% van de omzet bedragen. Roy Lenders zet hier vier punten op een rij om tot het vereiste hoge supply chain maturity niveau te komen.

Ik heb ooit een onderzoek gedaan naar de rol van de supply chain Vice President (VP) in het bedrijfsleven. Je ziet dat de rol en importantie van de VP enorm verschilt met de verschillende sectoren. Bij sommige bedrijfstakken wordt de SCM-afdeling gewoon gezien als een club die er voor moet zorgen dat de spullen bij de klant komen en in andere bedrijfstakken vormt de SCM-afdeling een concurrentie onderscheidende factor in de harde competitie. Over het algemeen bleek er een duidelijke relatie tussen de supply chain kosten als percentage van de omzet en de rol en importantie van de supply chain afdeling en verantwoordelijke. Hoe hoger de supply chain kosten zijn als percentage van de omzet, hoe belangrijker de supply chain afdeling en hoe vaker de supply chain VP ook directielid is. Vooral in Retail en in de FMCG-industrie zie je dat de supply chain VP vaak een rol van grote importantie is en vaak ook een directierol is. In deze branches zie je dan ook dat de totale supply chain kosten circa 8 – 15% van de omzet bedragen terwijl in andere branches die wellicht maar op 1 tot 2% van de totale omzet liggen.

High-level view op kostenniveaus

Bij e-commerce bedrijven is de rol van supply chain daardoor nog belangrijker; het is daar namelijk niet ongewoon dat de totale supply chain kosten maar liefst 20-30% van de omzet bedragen. Reken maar uit, bij een gemiddelde ordergrootte van 50 euro (het gros van de e-commerce bedrijven zit ongeveer in dit marktsegment) heb je te maken met ongeveer 5 euro aan verzendkosten (inclusief 21% BTW), 3 euro aan fulfilment kosten (inclusief 21% BTW) en vervolgens nog inbound- en opslaggerelateerde kosten (inclusief invoerrechten etc). Afhankelijk van het niveau van de invoerrechten (uiteraard erg afhankelijk van productcategorie) zit je toch al snel boven de 3 euro per order. Kortom, met een snelle optelling kom je al zeker boven de 10 euro uit, en dan heb ik zaken als kosten rondom retouren en voorraadkosten nog niet meegeteld.

Met deze high-level view op kostenniveaus wordt de rol van supply chain binnen het e-commerce bedrijf wel duidelijk. De efficiëntie van de supply chain operatie is dé grote driver achter het wel of niet winstgevende karakter van vrijwel elke e-commerce operatie. Dit natuurlijk naast het Merchandising stuk, hoe goedkoop kun je aan voorraden kopen? In het longtail segment (waar concurrentie veel lager ligt en je ‘unieke’ producten hebt zonder al te veel concurrentie op het Internet) luistert dit wat minder nauw. In het hoog-competitieve elektronica, fashion en boeken segment op Internet, kun je je voorstellen dat de inkoopprijzen tussen de diverse online partijen slechts marginaal verschillen. In dit soort marktsegmenten is de rol van supply chain uiteindelijk beslissend ten aanzien van marges. Het is niet voor niets dat de sterkste online supply chains (Amazon, bol.com, Zalando, Apple, Wehkamp) uit deze segmenten afkomstig zijn. Het was pure noodzaak voor hen om de supply chain op een hoog niveau te krijgen om (1) de voortdurende groei te kunnen ondersteunen en (2) de marges op peil te kunnen houden of verbeteren.

Groei nieuwe segmenten

Nu zijn elektronica, boeken en fashion nog steeds veruit de grootste online segmenten (naast ‘digitale’ producten als reizen, verzekeringen), maar veel andere segmenten groeien ook erg snel. Veel traditionele bedrijven proberen ook mee te profiteren van de sterke online groei door hun eigen e-commerce initiatieven te beginnen. Weet echter waar je aan begint. Realiseer je dat de supply chain capability welke je nodig hebt voor een succesvolle e-fulfilment operatie een aantal malen hoger ligt dan een ‘normale’ supply chain. E-fulfilment is de meest geadvanceerde en competitieve supply chain capability die ik in het brede bedrijfsleven ben tegengekomen (en in meer dan 22 jaar SCM consultancy heb ik al heel wat Nederlandse en internationale bedrijven mogen meemaken).

Vier aandachtspunten

Om naar het hoge supply chain maturity niveau te komen wat benodigd is voor een succesvolle en competitieve e-fulfilment operatie zijn vier dingen heel belangrijk:

  1. Extreme standaardisatie op standaard proces flows

    Met de grote ordervolumes van e-commerce moet je met standaard processen werken om de flow goed door het proces te krijgen. Gezien de grote volumes moet je het ‘brandjes blussen’ tot een minimum beperken en je meteen richten op structurele procesaanpassingen. Ga je brandjes blussen, dan heb je zo een hele customer service afdeling aan het werk en heb je marge technisch een probleem.

  2. Grote ICT afhankelijkheid

    Als ik naar mijn eigen e-commerce bedrijven kijk alsmede de bedrijven die ik adviseer op dit gebied, schat ik in dat meer dan 90% van eventuele leverbetrouwbaarheidsproblemen te maken heeft met ICT problemen. De afhankelijkheid van ICT is enorm hoog door de grote ordervolumes, de snelle doorlooptijd van het proces (bestel vóór 23.00 en morgen geleverd) en het multi-channel karakter van veel e-fulfilment operaties (voorraden synchroniseren over meerdere kanalen zodat stock-outs voorkomen worden). Concreet betekent dit dat je behoorlijke expertise in je supply chain team moet opbouwen rondom ICT.

  3. Big data & optimalisatie

    Waar Amazon enorm sterk in is, is Big Data optimalisatie. Dé best-practice op e-fulfilment gebied is voor vrijwel iedereen Amazon. De fysieke magazijnen van Amazon zien er heel chaotisch (en groot) uit als je erdoorheen loopt maar het geheim zit niet in de stenen of mechanisering, het geheim van Amazon zit in de enorme big data optimalisatie rondom die magazijnen. Aspecten als 3D slotting, personeelsplanning, inter-warehouse replenishment zijn enorm belangrijke big-data optimalisatie technieken in e-fulfilment operaties.

  4. Menselijke capability en intelligentie

    Wanneer je naar de SCM afdeling van een gemiddelde grotere e-fulfilment operatie kijkt, zul je een veel groter percentage hoger opgeleide medewerkers (universitair en HBO-niveau) vinden dan in een normale magazijn operatie. Ik ken e-commerce bedrijven waar meer dan 70% van hun SCM medewerkers van universitair niveau zijn. Dit heeft te maken met de 3 factoren zoals hierboven genoemd, de afhankelijkheid van ICT, structurele procesverbeteringen en big data optimalisatie.

Er is nog weinig onderzoek geweest naar de capability (organisatie, processen, mensen) welke je nodig hebt voor eredivisie e-fulfilment. Ik hoop dat ik met deze blog daartoe een aanzet kan geven. Graag nodig ik reacties uit op deze blog.

Serie Supply Chain Trendwatch

Wat gebeurt er in de wereld en welke invloed heeft dit op supply chains? De blogs in deze serie ‘Supply chain van de toekomst trendwatch’ worden mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen Fontys Hogescholen en Districon Management Consultants.

Reageer op dit artikel