blog

Efficiënte supply chain e-commerce met differentiatie in leverkeuzes

Supply chain

Efficiënte supply chain e-commerce met differentiatie in leverkeuzes

De voordelen van differentiatie in leverkeuzes bij e-commerce zijn relatief groot, blijkt uit een onderzoek van Districon. De implementatie van dat principe is echter nog niet eenvoudig. Roy Lenders zet de voordelen en moeilijkheden hier op een rij.

Districon en de Universiteit van Groningen hebben al 2 jaar een programma lopen rondom e-commerce onderzoek en ontwikkeling.  Anna Dreischerf studeerde recent af op het onderwerp ‘Online Customers in Control: Reducing Warehouse Costs Through Differentiated Lead Times’. In simpel Nederlands: welke efficiency voordelen kunnen worden behaald in het magazijn als klanten meerdere verschillende afleverdata krijgen voorgeschoteld? Dit onderzoek heeft plaatsgevonden in samenwerking met een aantal grote e-tailers die live data ter beschikking hebben gesteld.

Meerdere aflevermogelijkheden

Een van de grote trends in e-fulfilment is dat klanten de keuze geboden wordt tussen meerdere aflevermogelijkheden. Dit kan keuze zijn van aflevermethoden (thuisbezorging, ophalen in winkel of Kiala-punt) en keuze van aflevertijdstippen (datum, tijdslots, weekend/avond leveringen).

De potentiele voordelen in efficiency zijn relatief groot:

•             Bij thuisbezorging biedt PostNL de service dat er maximaal 3 maal geprobeerd wordt een pakket bij de klant thuis af te leveren. Succes na poging 1 is circa 50% en na 3 pogingen gaat dit omhoog naar 99%+. Dit is echter uitgaande van een standaardproces van aflevering. Als de klant om maandag vóór de cutoff time besteld, krijgt hij het dinsdag thuisbezorgd. Wanneer de klant echter zelf kan kiezen voor de afleverdatum (hij bestelt op maandag en vrijdag werkt hij of zij altijd thuis dus er wordt gekozen voor vrijdag als afleverdatum) is de aanname dat het succesafleverpercentage bij poging 1 drastisch wordt verhoogd.

•             Tegelijkertijd kunnen de pieken en dalen in de magazijnoperatie uitgevlakt worden. Berucht in e-commerce land zijn de pieken op maandag (alle weekend leveringen, gemiddeld circa 30% van alle orders in de week) en vrijdag (nog snel alles uitleveren vóór het weekend). Tevens berucht zien de pieken in de avond (bestel vóór 22.00 uur en morgen geleverd). Wanneer klanten bestellen op maandag en vrijdag pas geleverd krijgen, is er meer tijd om deze order efficiënt in te plannen. Kortom, de werklast in het magazijn kan beter gespreid worden. Deze laatste vraag was onderdeel van het afstudeeronderzoek. Wat zou nu het kostenvoordeel zijn hiervan?

Afleveren binnen drie dagen

In 2013 gaf circa 15% van de Nederlandse webshops de keuze aan klanten om een afleverdatum te kiezen. De ervaring leert dat wanneer online klanten de mogelijkheid geboden wordt om een afleverdatum te kiezen, dat 86% van hun een afleverdatum kiest die gemiddeld 3 dagen in de toekomst ligt (in plaats van de standaard next-day-delivery). Kortom, het bieden van keuzen in afleverdatum komt zeker tegemoet aan de wensen van online klanten en biedt tegelijkertijd veel voordelen voor de e-commerce ondernemer.

Implementatie niet eenvoudig

De grote kostenpost in e-fulfilment magazijnen is arbeidskosten. Veel e-fulfilment magazijnen zijn, vanwege de benodigde flexibiliteit, de grote pieken en dalen en vanwege de onvolwassenheid van de e-commerce sector, nog grotendeels handmatige operaties. Uit het onderzoek blijkt dat de e-fulfilment kosten met gemiddeld 9% kunnen dalen wanneer webshops klanten de keuze bieden voor de keuze van de afleverdata. Tel daarbij het potentiele voordeel wat behaald kan worden in de last-mile delivery (verhoging afleversucces bij de eerste poging tot afleveren) en de business case wordt groot en interessant genoeg om hem door te voeren. Bij mijn eigen webshops ben ik er al naar aan het kijken. De implementatie van dit principe is echter nog niet eenvoudig:

•             In een standaard e-fulfilment proces wordt de orderdata, na ontvangst betaling, meteen doorgeschoten via een interface naar het WMS van de logistieke dienstverlener (of eigen magazijn) alwaar de pakbon meteen wordt uitgeprint. Wanneer de klant de keuze geboden wordt om een afleverdatum te kiezen, moet dit proces worden aangepast. Namelijk pakbonnen mogen alleen worden uitgeprint voor orders die de volgende werkdag moeten worden afgeleverd. Orders voor ‘in de toekomst’ moeten dus even ‘wachten’ in het IT systeem totdat ze aan de beurt zijn. Kortom, de dagelijkse planning van de orderpick werkzaamheden in het e-fulfilment magazijn wordt er wel complexer door.

•             Strakkere planning van de magazijn activiteiten op de delivery routes van de post- en pakketnetwerken. In een e-commerce magazijn worden er met elk post- en pakketnetwerk afspraken gemaakt rondom de tijd waarop zij de lading komen ophalen. Een Kiala vrachtwagen komt bijvoorbeeld om een bepaalde tijd alle pakketten ophalen die naar de Kiala ophaalpunten moeten worden gebracht. PostNL postnetwerk komt de poststukken ophalen die de volgende werkdag afgeleverd moeten worden. PostNL pakketnetwerk komt de pakketten ophalen. Maak je gebruik van avondlevering bij PostNL, komt er een aparte vrachtwagen de pakketten voor de avondlevering ophalen. Werkt je e-commerce operatie pan-Europees, dan wordt dit uiteraard vermenigvuldigd met het aantal landen waar je naartoe levert (tenzij je alles via een pan-Europees pakketnetwerk doet). Kortom, het magazijn moet er dus voor zorgen dat alle pakketten en poststukken klaar staan op het moment dat de betreffende wagen ze komt ophalen. Bij het bieden van meerdere aflevermethoden (Kiala, eigen winkel, thuisbezorging) en afleverdata, kun je je voorstellen dat de gehele planning van dit proces best wel complex wordt. Hierbij wordt de benodigde capaciteit in het magazijn dus eigenlijk volledig gedreven door de afhaaltijdstippen van de post- en pakketnetwerken. In principe kan het magazijn natuurlijk vooruitwerken op deze planning, echter heeft dit risico’s in verband met last-minute annuleringen van online klanten (klant annuleert na het doorgeven en betalen van de bestelling, pakbon is reeds uitgeprint en het te leveren pakket zit ergens in het e-fulfilment proces, het dan alsnog annuleren van de zending is vrij complex). Met de nieuwe Europese regelgeving kunnen online klanten binnen 14 dagen na aflevering de zending zonder opgave van reden terugsturen dus het toch verzenden van reeds geannuleerde bestellingen is zonde van alle kosten.

•             Het vergt veel van de IT interface en de IT infrastructuur vanwege de toegenomen complexiteit.

Trend gaat doorzetten

Maar de trend is helder. Het bieden van keuzes qua levermethoden en leverdata/-tijden is zeker een trend die gaat doorzetten. Het komt tegemoet aan de wensen van de klant en tegelijkertijd levert het kostenvoordelen op. Als e-commerce ondernemer kun je het dan niet laten liggen.

Serie Supply Chain Trendwatch

Wat gebeurt er in de wereld en welke invloed heeft dit op supply chains? De blogs in deze serie ‘Supply chain van de toekomst trendwatch’ worden mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen Fontys Hogescholen en Districon Management Consultants.
Reageer op dit artikel