blog

Logistiek niet verschralen, maar voorspellen

Supply chain

Hessel Visser heeft met zijn blog ‘Hoe Zalando, Ahold, Amazon en Ikea de logistiek verschralen’ dé boodschap voor dit jaar geschreven: “Het lijkt wel of we doorgeslagen zijn in efficiency en daardoor terechtkomen in een corporate anorexia.” Een groot aantal mooie reacties volgden, waaronder die van Jack van der Veen: ‘Drie methoden om logistieke verschraling te keren’; uitbesteden, automatiseren of medewerkers anders inzetten. Volgens Goos Kant is er nog een vierde manier.

Logistiek niet verschralen, maar voorspellen

De vierde manier om logistieke verschraling de rug toe te keren is: beter gebruik te maken van data en op basis van de voorspelde vraag te anticiperen.

Statische retail

Heel veel retailers werken met een vrijwel vast rittenschema voor de komende periode, ongeacht promoties, mooi of slecht weer en andere aspecten. Logisch dat dit leidt tot ongewenste pieken in de logistiek. Albert Heijn is daarom een aantal jaren geleden al overgeschakeld om ritten operationeel aan te passen en gaat dit nu nog verder dynamiseren op basis van de voorspelde vraag. Niet alleen Walmart leads the way op dit gebied, ook Tesco, Carrefour en anderen zijn sterk dynamisch: het bestel- en afleverschema bij de winkels wordt regelmatig gemaakt en is heilig, de samenstelling van de dagelijkse ritten niet. Goed voor de beladingsgraad en logistieke efficiëntie, zonder grote investeringen in mechanisatie of verschraling van de medewerkers.

“Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft”

Volgens Jan Vieveen is voorspellen helemaal niet moeilijk. Op basis van historische data en ervaring van medewerkers kun je vaak al redelijk goed inschattingen maken. De wereld van big data helpt hier natuurlijk geweldig in. Volgens een recent trendrapport van DHL over big data in Logistics is het beter voorspellen en daarmee efficiency verhogen één van de belangrijkste winsten van big data in de logistiek. Zo heeft onder andere Otto een veel nauwkeurigere forecast op SKU-niveau bereikt. Predictive analytics wordt ook in logistiek een must-have.

Anticipeer op de voorspelling

Als je iets ziet aankomen, moet je hier natuurlijk op anticiperen. Dit kan op meerdere manieren: dynamic pricing is al jaren de manier in de luchtvaart, maar nu ook ingeburgerd bij vakanties, hotels en luchtvracht. Het wachten is op het moment dat verschillende beleveringsprijzen (zoals bij Albert Heijn Online) de standaard is voor het beïnvloeden van de vraag. Draai zelf eens aan de vraagknoppen. En als de verwachting onzeker is, is het raadzaam om in de operatie flexibel te kunnen inspelen. Dit is ook wat Walther Ploos van Amstel de strategie noemt van Predict & Prepare en Sense & Respond. Als we allemaal met de grote bak aan data iets meer vooruit denken, krijgen we allemaal wat meer vlees op de botten.

Wat vindt u? Is logistiek vooruitzien of afzien? Praat mee op Logistiek Link

Lees hier de genoemde blogs van Hessel Visser en Jack van der Veen.



Reageer op dit artikel