blog

E-commerce-giganten nemen last mile delivery in eigen hand

Supply chain

De groei van e-commerce gaat maar door; grote spelers in e-commerce land worden groter en groter. Amazon, Google, Coolblue, Bol.com, Pixmania vormen al een belangrijk deel van de omzet van de landelijke pakketbezorgdiensten. De strijd tussen traditionele postnetwerken, de logistieke dienstverleners en de zogenaamde portal spelers is losgebarsten.

E-commerce-giganten nemen last mile delivery in eigen hand

Amazon.de is in Duitsland inmiddels verantwoordelijk voor circa 25 procent van de online winkelomzet in Duitsland. In Amerika, waar Amazon.com en eBay.com vrij dominant zijn, beginnen deze spelers nu te werken aan een eigen bezorgnetwerk, waardoor ze niet meer afhankelijk zijn van de traditionele pakketbezorgnetwerken.

Deze trend heeft een aantal redenen:

  • Klanten willen graag beleverd worden op zaterdag en zondag terwijl de traditionele pakketbezorgnetwerken niet bezorgen op deze dagen.
  • Klanten willen graag hun producten geleverd krijgen in de avonduren dan wel binnen bepaalde tijd-slots (zodat ze niet de hele dag thuis hoeven te blijven). De traditionele pakketbezorgnetwerken beginnen deze service pas schoorvoetend te leveren, onder druk van de markt.
  • Eigen bezorging maakt ook same day delivery mogelijk, een trend waar Amazon en Google al langer mee bezig zijn.
  • Grote spelers zoals Amazon, eBay en Google beginnen op hun thuismarkten (maar overigens inmiddels ook al in Engeland en Duitsland) zodanig groot te worden dat zij met hun volume hun pakketten goedkoper zelf kunnen bezorgen dan met een externe dienst te werken.
  • Uit concurrentie overwegingen is het interessant om zelf met een eigen bezorgdienst te beginnen.

De huidige strategie en trend van de grote e-commerce websites is dat zij de portal of choice willen worden voor consumenten die online spullen willen kopen. Amazon heeft dit model de afgelopen vijf jaren succesvol uitgebouwd door miljoenen externe merchants toegang te geven tot hun platform (daardoor heeft Amazon sinds 2009 een spectaculaire groei kunnen laten zien). Deze merchants kunnen hun spullen verkopen op het Amazon platform waarbij Amazon een commissie krijgt over elke succesvolle verkoop. Amazon maakt daarmee veel winst maar weet daardoor tevens sneller te groeien aangezien de grote massa merchants haar helpt om te groeien (een vorm van crowd-groei). Om deze groei te bereiken hoeft zij zelf geen grote voorraadinvesteringen te doen.

Voorbeeld Amazon volgen

Alle andere grote marktplaatsen op internet en vele grote e-commerce sites (eBay, Pixmania, Bol.com, Rakuta en vele anderen) proberen dit succesvolle voorbeeld van Amazon te volgen. De volgende fase is echter dat deze portal spelers ook de logistiek van al deze merchants overnemen. Met hun volume kunnen deze grote spelers immers ook een groot volume voordeel halen over de logistieke kosten van deze merchants. Voor de merchants is het, naast lagere kosten, ook interessant omdat zij zo snel en makkelijk internationaal kunnen expanderen.

Strijd om e-fulfilment

Kortom, we zullen een strijd gaan zien tussen de traditionele postnetwerken en logistieke dienstverleners en deze zogenaamde portal spelers waar het gaat om e-fulfilment leveringen.

Amazon heeft inmiddels al eigen levering in handen in Engeland en in Amerika is het deze maand begonnen met eigen levering in San Francisco, New York en Los Angeles.

Serie Supply Chain Trendwatch

Wat gebeurt er in de wereld en welke invloed heeft dit op supply chains? De blogs in deze serie ‘Supply chain van de toekomst trendwatch’ worden mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen Fontys Hogescholen en Districon Management Consultants.

Reageer op dit artikel