blog

Thuisbezorging: bloktijden in de ban!

Supply chain

Thuisbezorging: bloktijden in de ban!

“Waarom niet gewoon de verwachte (lees: geplande) tijd doorgeven met gelijk daarbij een bandbreedte. Kwestie van gezond verstand gebruiken, denk je dan”. Lees de blog van Erwin Faber: thuisbezorging: blok(tijden) aan been?

Paniek in de tent! Na een kleine valpartij blijft het scherm van mijn smartphone wel heel erg lang zwart, geen teken van leven meer te bekennen. Niet zo handig als je als startend zelfstandig logistiek adviseur toch redelijk afhankelijk bent van dat onmisbare handige apparaatje. Nog niet bijgekomen van de schrik, kom ik er gelukkig achter dat ik via het contract met de provider blijk te beschikken over een repairservice. Goed geregeld, binnen één dag wordt het toestel opgehaald en krijg ik een vervangend toestel. The show (lees: business) must and can go on! Maar ook in dit avontuur zit het venijn in de staart.

Na ongeveer twee weken ontvang ik een bericht: het toestel werkt weer als vanouds en ik maak via de site eenvoudig een afspraak om het leentoestel weer om te ruilen voor mijn vertrouwde personal assistant. “Onze chauffeur is tussen 9:00 en 12:00 uur bij u”. Het grote wachten begint. Het voelt wel als een ouderwetse sinterklaasavond: vol verwachting klopt ons hart. Om een lang (wacht)verhaal kort te houden: om 12:10 ben ik het zat en ik ga bellen. Als vervolgens de klantenservicemedewerker mij vertelt dat hij op zijn door GPS gevoede scherm kan zien dat de chauffeur inmiddels in de straat is en toch maar 10 minuten te laat is, gaat nu bij mijzelf alles even op zwart…

Ruimte voor innovatieve concepten

Gelukkig zijn er bedrijven die hun klanten wel even een sms-je sturen als de chauffeur onderweg is of via hun website de orderstatus doorgeven aan de klant. Daarnaast dienen ook nieuwe spelers zich aan om de uitdaging met de last mile aan te gaan. Mooi voorbeeld hiervan is het concept ‘bezorgen binnen twee uur’ van Pluplus, waarmee ook kleinschalige retailers in met name de stedelijke gebieden snel en goedkoop kunnen thuisbezorgen bij hun klanten via een doordacht koeriersconcept. “The store is dead, long live the store!”

Thuisbezorging: klant wil weten waar hij aan toe is

Hoe je concept er ook uitziet: iedereen begrijpt dat het onmogelijk is om op de minuut nauwkeurig te bepalen wanneer een chauffeur voor de deur zal staan. Maar als klant wil ik wel weten waar ik aan toe ben (lees bijvoorbeeld eens het heldere onderzoek van UPS. Dus waarom niet gewoon de verwachte (lees: geplande) tijd doorgeven met daarbij een bandbreedte. Statisch gezien heb je dan de grootste kans dat de geplande en gerealiseerde tijd in lijn met elkaar zijn. Kwestie van gezond verstand gebruiken, denk je dan. Kortom: in de ban met die bloktijden!

Reageer op dit artikel