blog

Supply chain trendwatch: Patent Amazon op replenishment e-commerce

Supply chain

Supply chain trendwatch: Patent Amazon op replenishment e-commerce

Wat gebeurt er in de wereld en welke invloed heeft dit op supply chains? Roy Lenders trapt hier de blogserie ‘Supply chain van de toekomst trendwatch’ af die hij samen met Victor Ponsioen om de twee weken zal invullen. Deze week: Amazon verkrijgt patent op automatische replenishment e-commerce warehouses op basis van geavanceerde voorspellingen.

Amazon is een van de geavanceerdere spelers op het terrein van e-commerce fulfillment. Amazon heeft meerdere (vaak grote) magazijnen in Europa en de Verenigde Staten van waaruit klanten worden beleverd. Dit geldt zowel voor assortiment wat door Amazon zelf wordt verkocht (waarvan het voorraadrisico dus bij Amazon ligt), alsook voor het Fulfillment By Amazon (FBA) kanaal.

Het gros van de producten die op de verschillende Amazon marktplaatsen worden verkocht zijn immers geen eigendom van Amazon maar van onafhankelijke merchants die via het Amazon kanaal hun producten verkopen. Amazon verdient een verkoopcommissie op elk product dat via een Amazon marktplaats wordt verkocht door deze merchants. Dit verklaart de winstmarges die Amazon maakt en de snelle groei van het bedrijf. Amazon loopt zelf immers geen voorraadrisico op deze long tail producten en hoeft ook de benodigde voorraden niet te financieren.

Dienstenpakket voor onafhankelijke merchants

Amazon biedt een heel dienstenpakket aan zodat de merchants succesvol worden op het Amazon platform en niet overstappen naar concurrenten als eBay of Rakuta. Een van de diensten die Amazon aanbiedt is FBA. Als merchant kun je het volledige logistieke proces (inbound, opslag, outbound en transport) uitbesteden aan Amazon. Wanneer je als merchant de logistiek uitbesteedt aan Amazon, verkrijg je voorrang op het Amazon platform voor jouw product portfolio, onder het motto dat Amazon dan beter de kwaliteit en snelheid van de leverperformance kan garanderen. Zodoende is Amazon inmiddels uitgegroeid tot wellicht een van de grootste logistieke dienstverleners ter wereld, zeker als het gaat om e-commerce fulfillment.

Inter-warehouse replenishment

Wanneer Amazon de Europese logistiek overneemt van een bepaalde merchant, wordt de voorraad van die merchant opgeslagen in een van de Amazon magazijnen in Europa. Een klant op het Amazon platform kan echter in dezelfde winkelmand zowel producten van die betreffende merchant, als van andere merchants, alsook van Amazon zelf bestellen. Om de kosten zo laag mogelijk te houden wil Amazon uiteraard graag proberen om al deze producten in één zending te combineren. Maar de producten kunnen uiteraard in verschillende magazijnen zijn opgeslagen. Dat is dan ook de reden dat Amazon een nieuw patent heeft verkregen op inter-warehouse replenishment.

Ingenieuze systeemontwikkeling: optimalisatie algoritme

Amazon heeft een systeem ontwikkeld dat voorspelt hoeveel van welke SKU van welke merchant er op een bepaalde marktplaats zal worden verkocht. Hierbij is het belangrijk om te weten hoe Amazon werkt. Op Amazon bestaat ieder artikel slechts eenmaal. Wanneer meerdere merchants hetzelfde artikel verkopen, wil Amazon graag op 1 SKU code alle mogelijke leveranciers tonen. Op basis van een optimalisatie algoritme bepaalt Amazon op elke marktplaats de merchant voor de zogenaamde Buy Box. De Buy Box is de standaard leverancier voor een bepaalde SKU die een koper op een marktplaats krijgt voorgeschoteld. De koper kan ook kiezen voor een andere leverancier (met een extra handeling), maar de Buy Box merchant wordt als standaard gepresenteerd. De Buy Box leverancier wordt bepaald op basis van een combinatie van factoren (laagste prijs, gebruik van FBA, kwaliteitsscore en leverperformance van de merchant, enzovoort). Amazon zit dus bovenop een grote bak met data, namelijk:

  • Het weet hoe vaak potentiele kopers naar een bepaald product zoeken
  • Het weet hoe vaak potentiele kopers de details van een bepaald product bekijken
  • Het weet wat de gemiddelde verkoopfrequentie van een bepaald product is (op basis van de point-of-sale data)
  • Het weet op basis van klantensegmentatie waar de potentiele klantenkring voor een bepaald product in Europa zich bevindt
  • Het weet van welke leveranciers (die de Buy Box winnen) het product waarschijnlijk zal worden gekocht

Op basis van deze data heeft Amazon vervolgens een optimalisatie algoritme ontwikkeld, wat het mogelijk maakt dat replenishment acties tussen de verschillende magazijnen in gang gaat zetten. Zo wordt de kans vergroot dat een bepaalde klantenzending vanuit slechts 1 magazijn kan worden verstuurd.

Big Data gunstig voor e-commerce-operaties

Dit soort algoritmes op basis van Big Data zullen als muziek in de oren klinken voor elk bedrijf dat reeds een grote operatie heeft op het gebied van e-commerce. Een goede e-commerce operatie brengt immers erg veel data met zich mee, waarbij Sales, Marketing en Supply Chain dicht tegen elkaar aan liggen. Nu is het de vraag hoe de bedrijfsprocessen kunnen worden geoptimaliseerd, vanuit deze brij aan data.

Wat gebeurt er in de wereld en welke invloed heeft dit op supply chains? ‘Supply chain van de toekomst trendwatch’ wordt mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen Fontys Hogescholen en Districon Management Consultants.

Reageer op dit artikel