blog

Topspelers maken niet altijd een topteam

Supply chain

Ik kan me herinneren dat Manuel Pellegrini – oud-trainer van Real Madrid – werd ontslagen, omdat hij ondanks aankopen ter waarde van 250 miljoen euro geen grote prijzen had binnengehaald. Zijn reactie: “De ‘Koninklijke’ trekt de beste voetballers aan, maar niet de spelers die zij nodig heeft. Ik heb niets aan een orkest met de tien beste gitaristen ter wereld als ik geen pianospeler heb.” Dit geldt ook voor de logistiek. Een blog van Bart Banning.

Topspelers maken niet altijd een topteam

Duurzaam doorgroeien betekent meer dan ooit samenwerken met anderen, verbindend netwerken. Kennisdelen, kruisbestuiving, delen van risico’s en kosten zijn voordelen. Het is een kwestie van zaken slimmer aanpakken. Dit geldt zeker voor de logistieke sector. Hoe creëer je een omgeving om tot een succesvolle samenwerking te komen? In het bedrijfsleven bestaan de ingrediënten vooral uit een heldere strategie, de juiste samenstelling van het team (diversiteit van medewerkers, zowel qua karakter als expertise) en consensus over de route naar het doel. Doorslaggevend is empatisch leiderschap met aandacht voor emotie, gedrag en mindset. Dit past volledig in modern leiderschap dat zich kenmerkt door natuurlijk gezag en een inspirerende visie. Het gaat om een cultuur waarin iedereen optimaal functioneert en bijdraagt aan het gezamenlijke succes. Hedendaagse leiders bewaken lange-termijndoelstellingen, maar zijn ook dienend, coachend en verbindend. Hiermee halen zij meer rendement uit de talenten van medewerkers.

Sociale factoren in logistiek vaak onderschat

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op, maar het zijn mensen die de verbindende factor zijn. Het belang van ‘zachte’ sociale factoren wordt in de logistieke sector vaak onderschat. Het past wellicht minder bij de hands-on mentaliteit in deze branche. Juist in dit tijdperk van grote veranderingen gaat het om een cultuur van succes: dat een organisatie de drive om succesvol te zijn, uitstraalt. Of, zoals Klarenbeek stelt: “Medewerkers moeten een twinkeling in hun ogen krijgen als ze over hun werkzaamheden praten, omdat zij het verschil maken.” Een ander voorbeeld is Lifestyle by Colour: Ferrari Red uitgeproken door Luca Cordera Di Montezemelo, CEO van Ferrari. “Achter geweldige producten schuilen fantastische mensen. In het huidige tijdperk is geen ruimte voor een ‘one-man-show’. Natuurlijk is het cruciaal dat de nummer één een leider is. Maar deze is er op gericht mensen in staat te stellen onder de beste omstandigheden dat te brengen om succesvol te zijn”.

Het belang van samenwerken – niet in een team, maar als team – is enorm. Iedereen die deel is van het team moet bewust werken aan zijn individuele bijdrage aan het succes. Maar samenwerken is ook een proces. Het team moet ‘opwarmen’ voordat de prestatie wordt geleverd. Om als individu in het team en gezamenlijk als een team te functioneren. Duurzame samenwerking heeft de grootste kans van slagen als mensen elkaar vertrouwen. Als ze bekend zijn met elkaars sterke en zwakke kanten en op het juiste moment gebruikmaken van hun ‘linker- en rechterhersenhelft’. Zij moeten wel de kans krijgen om zo samen te werken en vanuit hun authenticiteit een bijdrage te leveren aan het teamsucces. Dat betekent ruimte en aandacht voor emotie, gedrag, en een juiste mindset. Dit geeft medewerkers passie en binding aan hun team en de organisatie. Met als voordeel dat het team effectief bijdraagt aan innovatie.

Van entrepreneur naar intrapreneur

Als we praten over de grote entrepeneurs van deze tijd, dan vallen de namen van Bill Gates, Steve Jobs en wellicht ook Elon Musk. Natuurlijk zijn zij van onschatbare waarde voor de wereld van nu. Maar deze ‘game changers’ zijn nooit alleen. Hun succes komt voort uit een zorgvuldig gekozen team van mensen die een innovatief concept omzetten in een concreet product of strategie. Of, zoals Olivier Leclerc (Alcatel-Lucent) stelt: “Forget about the super heroes, intrapreneurship is a team sport”. Het zijn de medewerkers dit het moeten doen. Voorwaarde voor succesvolle samenwerking is aandacht voor ‘softe’ kanten, óók in de hands-on logistieke sector. Modern en empatisch leiderschap hoort hierbij!

Deze blog kwam tot stand naar aanleiding van publicatie deel III “Logistieke waarde creëer je samen”.

Reageer op dit artikel