blog

Het weermannetje: geld verdienen met big data

Supply chain

Ik ontmoette in 2013 veel innovatieve bedrijven; praktijkvoorbeelden die vaak de tentamens halen. Dit jaar waren dat ASML, de Nederlandse Logistiek Prijs winnaar, online hotelaanbieder Booking.com en de supersnelle introductie van de Xbox en Grand Theft Auto 5. Meteo Consult was mijn ‘eye-opener’ van 2013. De eindejaarscolumn van Walther Ploos van Amstel…

Het weermannetje: geld verdienen met big data

Logistiek dienstverlener Fritom nam haar klanten een middag mee op sleeptouw. Ze gingen samen in debat over meer samenwerking in duurzaam transport. De organisatoren hadden mijn column over innovatie gelezen. Innovaties komen niet vanzelf. Het ‘not invented here’-syndroom gijzelt managers. Om ons te inspireren nam Fritom de klanten mee naar de weermannen en –vrouwen van Meteo Consult in Wageningen.

Meteoconsult

Meteo Consult is onderdeel van de MeteoGroup, het grootste private weerbedrijf in Europa met kantoren wereldwijd. Het bedrijf is opgericht in 1986 en combineert ervaring en wereldwijde aanwezigheid met lokale expertise om klanten uiterst nauwkeurige weerdiensten op maat te bieden.

Het maken van een weersvoorspelling gaat steeds makkelijker, en vooral met minder mensen. De computersystemen hebben het werk overgenomen van Jan Pelleboer. Het weer voorspellen is een kwestie van het interpreteren van big data. En, dan bedoel ik echt BIG data. Honderdduizenden sensoren in satellieten, vliegtuigen, schepen, radarstations, ballonen en weerstations op het land en de zee geven vol continue informatie over het actuele weer.

De supercomputers van de European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) verzorgen de voorspellingen op van basis van die honderdduizenden sensoren. Alle data in de weersketen zijn gestandaardiseerd. De informatie is geweldig betrouwbaar. Het speelveld voor alle weersbureaus is daarmee gelijk. Hoe kun je je dan als weerbedrijf nog onderscheiden?

Verbeteren voorspelling

De betrouwbaarheid van een voorspelling is belangrijk. Hoe voorkom je dat een containerschip in een storm terecht komt en weet je zeker dat de komende weekend aan de slag kan om nieuw asfalt te leggen. Die betrouwbaarheid kan zelfs van levensbelang zijn. Dat heeft de storm die aan vijf mensen het leven kostte bij Pukkelpop aangetoond. Dat geldt ook voor de logistiek van ASML of de Xbox.

De weersdeskundigen werken eerst aan het steeds beter maken van de voorspelling. Uit elke foute voorspelling wordt geleerd wat er niet goed ging. Vervolgens worden de methodieken aangepast. De informatie en de voorspellingen die ze daarmee doen, zijn dus net iets beter dan die van de concurrenten.

Valoriseren

Meteoconsult verrijkt vervolgens de voorspelling door de informatie op maat aan te bieden aan bijvoorbeeld scheeprederijen, organisatoren van evenementen, bouw, land- en tuinbouw en waterbeheer. Dit is klanten veel waard. Meteoconsult helpt bijvoorbeeld rederijen hun vloot optimaal te benutten door aan de hand van gedetailleerde en nauwkeurige weersinformatie de optimale route te berekenen en maximale scheepsprestaties te realiseren.

Big data op vier manier

Geld verdienen met big data; het kan dus best. Vier belangrijke lessen:

  • Zorg eerst voor ‘data alignment’. Data zijn betrouwbaar als iedereen, op hetzelfde moment, hetzelfde meet.
  • Ten tweede, verbeter de kwaliteit van voorspellingen.
  • Ten derde, laat de computer het werk doen.
  • Tenslotte, verrijk informatie voor specifieke gebruikersgroepen die veel waarde hechten aan die informatie.

Transparantie in ketens is de nieuwe norm. De informatie die uit die ketens komt, is waardevol als je daarmee slimmer omgaat dan je concurrenten, dat laat Meteoconsult zien. Het lijken simpele lessen. Toch houden nog veel bedrijven vast aan hun bestaande bedrijfs- en planningsprocessen. Tja, not invented here… dan weet je het wel.

Inspiratie nodig in 2014

Ik wens alle lezers van logistiek.nl alvast mooie kerstdagen en veel inspiratie in 2014 toe. We gaan het nodig hebben, de komende decennia waarin de vanzelfsprekende positie van Nederland als wereldwijd logistiek knooppunt in het geding is.

En we gaan het nodig hebben in een transparante wereld waarin straks DAF European Transport Services, Amazon Consumer Fulfilment  (met winkels) en Google Supply Chain Solutions het voor het zeggen hebben.

Laten we afspreken dat we elkaars mailboxen en social media de komende weken niet vol plempen met obligate, anonieme digitale kerst-spam. Daar is die mailbox niet voor bedoeld! Ik heb echt liever een mooi kistje wijn…

Reageer op dit artikel