blog

Hoe komt logistiek uit de midlifecrisis?

Supply chain

Hoe komt logistiek uit de midlifecrisis?

De vLm viert 20 november haar 40-jarig bestaan. Maar eerlijk gezegd, we hebben wel eens betere tijden gekend. Het lijkt er op dat logistiek in het algemeen en vLm in het bijzonder, niet zo heel goed meer weet waar ze eigenlijk voor staat; ze vertoont daarmee tekenen van een midlifecrisis. Een diagnose en een recept.

Logistiek is een topsector; officieel als zodanig aangewezen door de regering. En dat is niet voor niets: een belangrijk gedeelte van het Bruto Binnenlands Product gaat om in de sector Transport en Logistiek en in de logistieke functies van organisaties (verladers, bouwbedrijven, evenementenbureaus, zorgverleners). Logistiek is daarmee ook een van de belangrijkste Nederlandse werkgevers.

Alle reden om trots te zijn, zou je zeggen. Maar daar is in de dagelijkse praktijk weinig van te merken. Logistiek worstelt met haar imago. Binnen bedrijven is logistiek weinig ‘sexy’; het lijkt vaak meer een noodzakelijk kwaad dan een bron van concurrentievoordeel. Marketing & sales domineert en logistiek voert uit. Althans, dat is vaak het gevoel. Logistiek voelt zich een Calimero (“zij zijn groot en ik is klein, en da’s niet eerlijk”). Logistiek zit niet in de boardroom en er is weinig kans dat we daar gaan komen (waarbij geldt “when you are not at the table, you are on the menu”). Logistiek wordt gezien als een ‘dissatisfier’; geen complimenten als het goed gaat maar wel de wind van voren als het fout gaat. We zijn heel operationeel bezig en innovaties blijven achter. Logistici voelen zich dikwijls een ‘miskent talent’; ze kunnen en weten heel veel maar niemand die dat wil zien. Marges staan onder druk; we “werken als een paard maar verdienen als een ezel”.

Bij het 40-jarig bestaan van de vLm kijken we ook terug. En zoals blijkt uit het prachtige door Rinus Jansen en Ad van Goor geredigeerde vLm-jubileumboek zien we een rijk verleden. Logistiek heeft in de laatste vier decennia een enorme vlucht genomen en we stonden met de neus vooraan bij vele belangrijke veranderingen en verbeteringen binnen organisaties en in de Nederlandse economie. Tegenwoordig staan we er heel wat minder rooskleurig voor. Onze status anno 2013 kan wellicht het beste omschreven worden als een midlifecrisis; “een emotionele staat van twijfel en onrust dat vaak gepaard gaat met gevoelens dat men niet genoeg heeft bereikt, in welke zin dan ook”. Hoe komen we uit deze midlifecrisis? Daartoe enige denkrichtingen.

Wie ben ik?

Wat is logistiek management nu eigenlijk? Moeten we onszelf niet supply chain management noemen? Dit existentievraagstuk (typisch voor midlifecrisis) zullen we voortvarend moeten beantwoorden. We zijn een sector en een functie binnen bedrijven. We zijn Obtain, Produce, Distribute & Service. Wij verbeteren en optimaliseren crossfunctionele en intra-organisatie processen. We zijn de kunst van het slim organiseren. En dat allemaal tegelijkertijd, dat kunnen we namelijk. Het belangrijkste is dat wij niet in hokjes denken. Wij verbinden; we slopen de schotten tussen afdelingen en bouwen bruggen tussen organisaties. Dat kun je geïntegreerde logistiek noemen. Of supply chain management. Of slim organiseren. Maar de naam doet er niet toe; het gaat er om waar we voor staan.

Verbindende middenveldspeler

Logistiek is zelden een doel op zich. Het vormt altijd een onderdeel van een end-to-end supply chain. Maar het is ook duidelijk dat logistiek een onmisbare schakel in deze keten is. Logistiek zou daarom een echte teamspeler van de supply chain moeten zijn. Zeg maar een middenvelder, een verbindingsspeler die het samenspel in de supply chain bevordert. Hoewel de oerdegelijke middenveldspelers niet zo prominent in de belangstelling staan als de flamboyante spitsen weten alle kenners dat de wedstrijd op het middenveld gewonnen wordt. Dat is een rol die ons goed past. Om het supply chain team vooruit te helpen zal Logistiek ook significant moeten bijdragen aan de gezamenlijke doelen van de gehele supply chain. Aan sneller, beter, goedkoper, flexibeler, innovatiever en duurzamer. En dat zou onze strategische agenda moeten bepalen.

Mooie toekomst

Zoals alle psychiaters zullen zeggen bij de behandeling van een midlifecrisis: “u moet het zelf doen”. Maar gelukkig kunnen logistici veel steun bij elkaar vinden; als we met zijn allen samen de schouders eronder zetten dan liggen de mooiste tijden van de logistiek nog voor ons toch?!

 

– Een eerdere versie van deze column is verschenen in vLm-magazine –

Reageer op dit artikel