blog

Zwartepieten in logistiek: gaat u mee met trends?

Supply chain

Zwartepieten in logistiek: gaat u mee met trends?

Individualisatie, Lean, Supply Chain Finance, S&OP; ik zou een blog kunnen vullen met alleen al het benoemen van alle trends en ontwikkelingen. Wanneer ga je mee in zo’n trend? Wanneer moet je mee in zo’n ontwikkeling en krijg je de organisatie wel op één lijn? Tijd voor een masterclass Veranderkunde in de logistiek.

Logistiek en supply chain management zijn continue aan het veranderen, omdat de wereld om ons heen verandert. Maar wanneer is iets een trend? Wanneer alleen maar een hype, en wanneer een ontwikkeling? Heeft u met die verandering te maken, gaan uw concurrenten daar in mee, en hoe reageert u daar op? We hebben hypes gehad die slechts van korte duur waren maar ook hypes die blijvend waren. Hoe schat je dat in?

De aandacht voor veranderen verschuift daar ook in mee. Waar logistiek 20 jaar geleden toch echt alleen feitelijk en concreet denkende mannen waren, krijgt nu ook de ‘softe’ kant meer aandacht en neemt het aantal vrouwen flink toe. Daarmee verandert de aanpak om nieuwe technieken te introduceren. Onderbouwen van inkomsten, investeringen en uitgaven, was voldoende om nieuwe producten en markten te betreden. Tegenwoordig is dat slechts een eerste stap, je moet ook iedereen ‘mee hebben’. Wat goed is voor het bedrijf hoeft nog niet goed te zijn voor het individu. Daarbij maken we onderscheid tussen leiding, management en medewerkers.

Organisch omgaan met veranderingen

Het gaat er dus al lang niet meer om hoe je moet omgaan met een verandering, omdat de verandering permanent is. Investeren en je voor 10 jaar vastleggen in gebouwen, processen en IT kan allang niet meer. Organisatie en processen dienen organisch met veranderingen om te gaan. De levenscyclus van een product, digitale technieken, overheidsbeleid, soms heeft u geen keuze en is het een kwestie van meedoen of afhaken.

CB Logistics ziet een ontwikkeling naar digitale boeken via e-readers en dat terwijl hun core-business hardcopy boeken was. Andere markten en distributie van digitale boeken betekent een enorme verschuiving in cultuur van een bedrijf. Hoe is CB daar mee om gegaan. Technische Unie zag voor zich het probleem dat fysieke uitbreiding van hun DC niet mogelijk was en moest dus op zoek naar creatieve oplossingen. Waar met name de medewerkers een belangrijke rol in hebben gehad. Zo is logistiek veranderd in de afgelopen decennia, van top down en blauw naar samen en groen (Leon de Caluwé).

Stoomboot niet duurzaam

Actueel is de discussie over Zwarte Piet. Er gaan steeds meer stemmen op om te breken met de traditie. Ook ik heb daar grote moeite mee, maar is dat mijn weerstand tegen een nieuwe toekomst? Met het oog op duurzame logistiek kan die stoomboot ook absoluut niet meer. Dat moet toch echt een trein of een Prius worden. Is dit een kortstondige schreeuw om aandacht of is het een trend? In deze ontwikkelingen ga ik (nog) niet mee, verzet ik me zelfs tegen.

Hoe ga je om met trends, wanneer stap je in, hoe krijg je de organisatie mee, hoe organiseer je continue flexibiliteit en is dat wel nodig? Voor welke trends heeft u nog geen antwoorden, voor welke stappen van uw concurrent heeft u nog geen draagvlak? De wereld verandert, verandert u mee? Hoe krijgt u als logistiek professional uw mensen mee?

Masterclass Veranderkunde Logistiek

Hoe krijgt u als logistiek professional uw mensen mee? Wat is er nodig om als leidinggevende succesvol te kunnen veranderen? Volg nu de masterclass Veranderkunde Logistiek op 3 december. Meld u vóór 1 november aan en ontvang € 150, – korting!

Reageer op dit artikel