blog

Nieuwe consument heeft grote impact op supply chain

Supply chain

Kleding, vakanties, elektronische apparatuur; de consument kan alles kopen waar en wanneer hij maar wilt. De consument wordt steeds centraler gesteld, waardoor de retail supply chain afhankelijker wordt van technologie om snel in te springen op de behoeften van de klant. In eerder verschenen artikelen over ‘logistiek in 2020’ is Ger Daalhuisen ingegaan op warehousing, lucht- en zeevracht en wegvervoer in 2020. In dit laatste deelartikel: de ontwikkelingen op het gebied van consumentgerichte technologie en de impact op de supply chain.

Nieuwe consument heeft grote impact op supply chain

Consumenten leven tegenwoordig in een multichannel- en zelfs omnichannel-wereld, waarin consumenten alle kanalen – zoals mobiele apparaten, computers, televisie – gelijktijdig willen kunnen gebruiken. Zij hebben hoge verwachtingen van winkels en merken als het gaat om voorraad, omvang, beschikbaarheid, levering en retournering. Zelfs grote bekende merken die hier niet op inspelen zullen niet overleven.

Nieuwe generatie consumenten

Generatie Z, de generatie geboren na 1990, betreedt nu de consumentenmarkt. Zij zijn opgegroeid met technologie en media zoals e-mail, sociale media, smartphones, tablets en spelcomputers. Er is nog nooit eerder een consumentengroep geweest wiens leven is ingericht met technologie op zo’n grote schaal. Deze nieuwe consumenten zijn bedreven in het wisselen tussen meerdere platforms, formaten en apparaten. Ze verwachten dat ze de technologie die zij kennen kunnen gebruiken voor elke fase van de aankoopcyclus en zien de wereld niet langer zwart-wit op het gebied van on- en offline.

De nieuwe generatie consumenten zijn compromisloos als het gaat om hun verwachtingen van de retail supply chain. Ze zijn erg snel in het uitten van hun mening over leveringsdiensten, retailers en fabrikanten via social media netwerken als Twitter en Facebook. Ze richten zelfs groepen en pagina’s op, gewijd aan het becommentariëren van partijen die niet aan hun verwachtingen voldoen. Doordat ze online en wereldwijd winkelen kunnen ze op zoek naar de beste prijs en voorwaarden. Hierdoor verwachten consumenten steeds snellere leveringstijden voor weinig of geen verzendkosten en geleverd op de tijd en plaats die hen het beste uitkomt.

Samenwerking supply chain-partners

Retailers zullen moeten inspelen op de omnichannel-consument en zich richten op het behalen van tevreden klantervaringen. De supply chain moet voorbereid zijn om hen hierbij te ondersteunen. Technologie is erg belangrijk voor supply chain-partners om het mogelijk te maken aan deze vraag te voldoen en een schakel te zijn tussen productie en de uiteindelijke levering aan de consument, waarbij meer dynamiek en flexibiliteit wordt geboden. Uitgebreide samenwerking en het delen van supply chain-data is een grote uitdaging voor organisaties en supply chain software-leveranciers. Toch lijkt het dat eenvoudigere, consumentgerichte peer-to-peer-technologie de grootste impact heeft op de supply chain.

Een goed voorbeeld van consumentgerichte technologie is de populariteit van apps voor smartphones en tablets. Mobile retailing is heel populair en organisaties die over geoptimaliseerde mobiele websites beschikken, zien steeds meer groei van aankopen die worden gedaan via een smartphone of tablet (1,4 miljoen Nederlanders doen aankoop via smartphone of tablet). Fabrikanten en distributeurs hebben zich ook aangepast. Zo bieden leveranciers van vloerproducten apps aan waarmee klanten door middel van een foto een kamer met verschillende kleuren en stijlen kunnen decoreren. Veel grote logistieke dienstverleners hebben apps voor smartphones ontwikkeld voor hun supply chain-partners die op hun beurt weer apps ontwikkelen voor consumenten. Deze ontwikkeling zal de komende tijd verder aan populariteit winnen en een onderscheidende factor zijn.

De retail supply chain zal in de toekomst voor veel uitdagingen komen te staan. Retailers, fabrikanten en logistieke dienstverleners die succesvol zijn, zullen tijdig inspelen op veranderingen. Zij zoeken naar manieren waarop consumententechnologie benut en gebruikt kan worden in combinatie met besturingssystemen waarmee de logistiek, levering en uitvoering kan worden beheerd. Hiermee creëren ze concurrentievoordeel en een persoonlijke – en bevredigende – consumentenervaring.

Lees ook de andere artikelen van Ger Daalhuisen:


Lucht- en zeevracht in 2020: van Westen naar Oosten


Warehousing in 2020: trends in de sector


Wegvervoer in 2020: vijf trends in de sector

Reageer op dit artikel