blog

Kwaliteit en kostenbeheersing: gaat dat samen?

Supply chain

Kwaliteit en kostenbeheersing: gaat dat samen?

De zorgsector ontwikkelt zich in hoog tempo. Waar de afgelopen decennia hebben geleid tot een positie in de wereldkopgroep op het gebied van kwaliteit van zorg, heeft dat tevens geleid tot een positie in de staart met betrekking tot kosten van diezelfde zorg. Is dat een logisch gevolg, is het een keuze tussen kosten en kwaliteit?

In de industrie hebben we de afgelopen decennia een aantal belangrijke ontwikkelingen gezien. Door de individualisatie is het assortiment gegroeid van 1 fles yoghurt (met groene metalen dop) naar 85 verschillende producten. Dit zorgt voor een moeilijkere voorspelbaarheid van afname. Verder heeft een kortere levenscyclus geleid tot meer bewuste keuzes met betrekking tot de opbouw van voorraden. Een Iphone heeft een levensduur van 1 jaar, waarbij de laatste 3 maanden iedereen al zit te wachten op de volgende versie. De vaste, grijze, telefoon van KPN heeft bijna 20 jaar in het assortiment gezeten. Als laatste belangrijke trend is de globalisatie deze leidt tot goederenstromen die de hele wereld overgaan, met alle gevolgen voor de doorlooptijd. Deze drie trends zorgen voor een veel grotere complexiteit en daarmee voor veel meer risico’s, en dat dekken we af met buffers zoals voorraden. Toch is de logistieke component van de productkosten als gevolg van efficiënte processen gehalveerd. Kosten, kwaliteit en complexiteit gaan dus samen.

Dat betekent dat we in de zorg nog een gigantische inhaalslag hebben te maken. Ook hier zijn een aantal trends te herkennen die over 20 jaar zullen leiden tot een zorgproces dat zich ook met de top in de wereld kan meten. Zorgpaden zijn een voorbeeld van het ontwaken van de zorg om in processen te denken. De uitvoering is vaak lastig mede omdat juist het onderdeel verandermanagement onvoldoende aandacht heeft gekregen. Effectief veranderen en je organisatie meekrijgen is een voorwaarde om succesvol innovatieve processen te kunnen implementeren.

Kwaliteit zorgprocessen

Iedereen heeft ervaring met de zorg. Daarbij staat natuurlijk de goede zorg voorop, maar steeds meer wordt ook de kwaliteit van processen belangrijk. Sinds ik 5 jaar geleden voor mijn werk in de zorg terecht kwam, wordt ik veel aangesproken over wachttijden en voorbeelden van iedereen. Net als Walther Ploos van Amstel het vaak heeft over zijn ervaringen met internetbestellingen of Hessel Visser spreekt over zijn ervaringen met Lean, heb ook ik persoonlijke ervaringen in de zorg, wie niet?

Nuttig is nu dat iedereen die in de logistiek werkt ook ervaringen heeft met zorg en dat dus kan vergelijken. Op de een of andere manier doen we dat niet. Gebrek aan samenwerking, delen van ervaringen, afstemmen van variabelen, onvoorspelbaarheden, het zijn zo maar een paar termen die in industrie en zorgsector veel buffer veroorzaken. In beiden hebben we te maken met onvoldoende kennis over specifieke onderdelen. Ontwikkelingen gaan snel en zijn moeilijk bij te houden.

Logistiek draagt bij aan omzet

Logistiek in de industrie behoort tot het primaire proces, goede logistiek kan dus bijdragen aan hogere omzet. In de zorg is logistiek ondersteunend en is dus jarenlang alleen als kostenpost gezien, eigenlijk net als in de industrie 25 jaar geleden. We weten echter wat de industrie allemaal voor elkaar heeft gekregen met logistiek. Kortere levenscyclus, individualisatie en globalisatie en toch altijd gevulde schappen, tegen veel lagere kosten per produkt. We zijn er nog niet, want hoe gaan we om met de vele trends? Maar in de zorg staat de logistiek nog helemaal aan het begin, al worden er reuzenstappen genomen. Opleiding en het delen van ervaringen is een belangrijk middel om kennis te verhogen zowel in zorg als in de industrie.

In november en december staan er weer een  en een collegereeks ‘Health Operations Management’ in de zorg op het programma. Heb jij het allemaal op orde in je organisatie? Zijn collega’s het eens met de keuzes op het gebied van kwaliteit van product/service en kostenbeheersing? Kan logistiek, net als in de industrie, een toegevoegde waarde leveren op het primaire proces van de zorg? Kwaliteit, complexiteit en kostenbeheersing, de industrie had daar 30 jaar voor nodig, hoeveel jaar gaat het de zorgsector kosten? Welke voorbeelden heb jij uit de zorg?

Lees hier meer over over:

Masterclass Veranderkunde in Logistiek (3 december 2013)

Collegereeks ‘Health Operations Management (va 13 november 2013)

Evenement Dag van de Zorglogistiek (12 december 2013)

Reageer op dit artikel