blog

Internationale e-tailers moeten bijtijds keuzes durven maken

Supply chain

Internationale e-tailers moeten bijtijds keuzes durven maken

Online retailers moeten diverse afwegingen maken om zich goed aan te kunnen passen aan de behoeften en verwachtingen van hun zeer uiteenlopende clientèle. Voor internationale e-tailers zijn de uitdagingen nog groter. Hoe komen zij tot een evenwichtige logistieke strategie?

Uit: Logistiek Magazine, augustus 2013

Van de Europeanen koopt momenteel 8,8 procent online bij webshops in andere landen. Deze online shoppers gebruiken het internet tijdens het hele shoppingproces: om informatie op te zoeken over prijs, kwaliteit, service en leveringsmogelijkheden tot aan het moment wanneer ze de transactie afronden en daarna om hun mening en ideeën te delen.

Volgens de European Commission Digital Agenda Scoreboard verklaart 65 procent van de kopers, dat ze in het buitenland kopen, omdat het product daar goedkoper is. In landen als Finland, Portugal, Litouwen, Letland, Griekenland en Tsjechië vermeldt zelfs tachtig procent van de respondenten dit argument. Eenderde van de EU-burgers geeft te kennen dat ze zouden overwegen een product of een dienst online te kopen in een ander EU-land als het daar goedkoper of beter zou zijn. Ook eenderde van de consumenten in de EU vindt het geen probleem om goederen en diensten te kopen in een andere taal, terwijl 59 procent van de kleinhandelaars bereid is transacties te verwerken in meer dan één taal. Uit het onderzoek blijkt verder dat ervaren klanten meer winkelen, een bredere selectie producten online kopen en vaker hun gading over de grenzen heen zoeken.

Volgens hetzelfde EU-rapport koopt 56 procent van de respondenten hun producten over de grens, omdat ze niet verkrijgbaar zijn in hun eigen land, waarmee dit de tweede belangrijkste reden is om in het buitenland te kopen. Anderzijds toonde het onderzoek aan dat 47 procent van de online consumenten minder geneigd is artikelen in het buitenland te kopen, vooral vanwege onzekerheid over de precieze kosten en de levering.

Keuzes

Met deze zaken in het achterhoofd moet een internationale e-tailer een aantal keuzes maken:

Als een internationale e-tailer kiest voor een plaatselijke positionering, dan staat hij in directe concurrentie met nationale spelers. Hij moet dan voor zijn internationale klanten dezelfde leveringskwaliteit bieden tegen dezelfde prijs als plaatselijke spelers.

Fulfilmentstrategie

• Een gecentraliseerde interne fulfilmentstrategie biedt de bedrijven een betere beheersing van de voorraadkosten. Maar de rechtstreekse leveringen aan internationale klanten zorgen voor hogere verzendkosten.

• Een gedecentraliseerde interne fulfilmentstrategie biedt de bedrijven meer flexibiliteit: doordat ze dichter bij de klanten gevestigd zijn, liggen de leveringskosten lager omdat de zendingen vertrekken in het land waar de klant woont. Daartegenover staan grotere overheadkosten, omdat de voorraad vermenigvuldigd wordt, waardoor de prijs per verkocht exemplaar stijgt.

• Met een strategie waarbij fulfilment uitbesteed wordt, kan het bedrijf zich op zijn corebusiness concentreren en tegelijk de overheadkosten verminderen. Het verlies van de controle over de voorraad kan er echter toe leiden, dat het bedrijf niet op de hoogte is van eventuele problemen met de afhandeling.

Verpakking

• De afmetingen: e-tailers moeten aandacht besteden aan de verpakking en het gewicht ervan. Overvloedige verpakking kost meestal meer. Hoe meer verpakking er gebruikt wordt, hoe meer ze weegt of hoe meer ruimte ze inneemt, en hoe meer de verzending dus zal kosten.

• De branding: een pakket waarop het merk goed tot zijn recht komt, kan een positief effect hebben op de eindklant. Consumenten vinden de zichtbaarheid van hun pakket immers belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen in de e-verkoper.

Maar, hoe chiquer het pakje eruitziet, hoe meer kans dat het dieven aantrekt. In zo’n geval is een track & trace-systeem aan te raden, wat de kosten van de levering echter wel doet oplopen.

Logistieke operator

Een e-tailer met een internationale positionering doet er goed aan te kiezen voor een logistiek operator, die beschikt over (of deel uitmaakt van) een universeel netwerk met wereldwijde verbindingen. Idealiter is deze ook centraal gevestigd. Het levert immers aanzienlijke schaalvoordelen op om internationale verzendingen te beheren vanuit één strategische locatie. Hogere volumes verminderen de kosten, omdat de vrachtstromen tussen de grote hubs efficiënter verlopen. Dit heeft uiteraard een positieve weerslag op de dienstverlening. De logistiek operator kan immers een kwalitatieve service leveren tegen een betaalbare prijs. Wat dan weer geapprecieerd wordt door de eindklant.

Leveringsopties

De leveringsmethode heeft een impact op de leveringskosten. Klanten zijn niet allemaal dezelfde en willen niet noodzakelijk dezelfde leveringsservice. E-tailers moeten tegemoetkomen aan de verwachtingen van de klanten door de juiste leveringsmethodes aan te bieden tegen een prijs die de kopers bereid zijn te betalen.

Onzekerheid rond de levering blijft een obstakel voor consumenten, die online op zoek zijn naar tastbare producten, vooral bij potentiële aankopen in het buitenland. De klanten vragen zich vooral af of ze hun pakket zonder problemen zullen kunnen ontvangen van of ophalen bij het leveringsbedrijf. Hoewel het geen essentiële factor is bij het kiezen van een leveringsservice, vinden de klanten flexibiliteit het belangrijkst.

Conclusie

Door duidelijke logistieke keuzes te maken, afgestemd op de markt en eigen strategie, kan de e-tailer beter tegemoetkomen aan de wensen en behoeften van zijn doelgroep. De keuze van een logistieke operator is een cruciaal element voor e-tailers die grip willen krijgen op de kosten en kwaliteit van de levering. Een logistieke operator kan immers meerwaarde bieden aan het online verkoopkanaal door een betaalbaar en succesvol leveringsproces aan te bieden voor de ‘last mile’. Daardoor groeit het vertrouwen van de klant, waardoor deze zal terugkeren naar de webwinkel. Een logistieke keuze wordt op deze manier een marketingstrategische keuze.

Roel Gevaers schreef dit artikel in opdracht van bpost International (www.bpostinternational.com), onderdeel van het Belgische

Postbedrijf. De whitepaper van dit artikel is te downloaden op de blog www.wemoveyourideas.com.

Reageer op dit artikel