blog

Hoe verdien je geld met e-commerce?

Supply chain

Nog elke dag komen er nieuwe webshops bij. Maar hoe verdien je geld met een succesvolle integratie van e-commerce binnen uw organisatie? Peter Bocken geeft vijf tips.

Hoe verdien je geld met e-commerce?

Grote buitenlandse partijen zoals Zalando en Amazon worden binnen een paar jaar tijd een geduchte concurrent van de traditionele winkelketens. De traditionele supply chain keten Producent-Groothandel-Detailhandel-Winkel staat onder druk en schakels verdwijnen in de keten. Omni-channel is het nieuwe modewoord. De consument wil 24/7 kunnen beschikken over alle producten en deze zo snel mogelijk waar dan ook geleverd krijgen.

Hoe verdien je geld met een succesvolle integratie van e-commerce?

  1. Laat voorraadoptimalisatie en assortiment management hand in hand gaan. Welke artikelen neemt u zelf op en welke laat u uitleveren via de leverancier? Zet voorraad- en bestelkosten af tegen de extra omzet die u kunt behalen, wanneer u een artikel direct kunt uitleveren.
  2. Bij teruglopende winkelomzetten als gevolg van de crisis en de verschuiving van offline naar online daalt de omloopsnelheid van voorraad in de winkels. Om toch voldoende rendement te halen uit deze voorraad dient er gesneden te worden in het winkelassortiment. Dit heeft direct impact op u als formule. Biedt daarom ook in de winkel online een long tail van artikelen aan.
  3. Behandel elke webshop als een apart afzetkanaal met eigen karakteristieken. Wanneer de centrale voorraad eindig is, dan kunt u op basis van uw e-commerce strategie bepalen tot welk moment u voorraad in de webshop wil aanbieden en tot welk moment u de fysieke winkels nog wil bevoorraden.
  4. Wanneer uw assortiment bestaat uit generieke artikelen, die op prijsvergelijking websites staan, dan is deze ranking sterk bepalend voor de doorverkoop van een artikel. Neem deze ranking informatie mee bij de (voorraad-)aansturing van uw assortiment.
  5. Kies een logistiek model dat schaalbaar is en stelt u zichzelf steevast de vraag wat voor organisatie u nodig heeft wanneer uw online verkopen een factor 10 zijn van hetgeen u vandaag doet. Probeer daarbij de totale voorraad in de keten beschikbaar te maken voor de klant: voorraad in winkels, DC, e-commerce DC, fulfillmentcenter en die bij de leverancier.

Nationale Voorraaddag 2013

Op de Nationale Voorraaddag 2013 op donderdag 20 juni houdt Slimstock een workshop over bovenstaand thema: ‘Hoe verdien je geld met een succesvolle integratie van e-commerce binnen uw organisatie? In deze sessie wordt ingegaan op de laatste trends binnen e-commerce. Tevens zullen de sprekers ervaringen delen, belangrijke valkuilen aangeven en inzicht geven in hoe diverse partijen op succesvolle wijze e-commerce integreren binnen hun organisatie.
Meer info…. (gratis voor abonnees op Logistiek Magazine)

Reageer op dit artikel