blog

Albert Heijn: de auto als winkelwagen

Supply chain

Albert Heijn: de auto als winkelwagen

Doet u graag boodschappen? Ik niet. Daarom was ik aangenaam verrast toen Albert Heijn eind vorig jaar bij mijn werkgever om de hoek een Pick Up Point opende. Dit is een soort drive-through waar je online bestelde boodschappen kunt afhalen. Ik smul daarvan als supply chain-specialist. En een bijkomend voordeel: ik hoef na mijn werk niet meer in de rij aan te sluiten bij de supermarktkassa.

De economie staat onder druk, waardoor bedrijven efficiënter moeten gaan werken door hun processen en voorraadbeheer te automatiseren en innovatieve business-modellen te ontwikkelen. In de logistiek heeft dit grote gevolgen gehad voor de hele keten, van producenten, tot leveranciers en retailers. Zij moesten immers investeren in ERP- en WMS-oplossingen om die efficiëntieslag te kunnen maken. Ongeacht de bedrijfsgrootte wordt EDI (Electronic Data Interchange) steeds meer een eis om mee te kunnen spelen. Met systemen als Vendor Managed Inventory (VMI), waarbij er door organisaties met een gedeelde voorraad wordt gewerkt, kunnen de totale supply chain-kosten nog verder verlaagd worden.

Fulfilment factories

Als gevolg zien we nu de opkomst van nieuwe diensten als die handige Pick Up Points van Albert Heijn. Albert, de huidige online dienst, draaide net break-even, maar de doelstelling van Ahold is om met dit nieuwe verkoopkanaal tot 2016 een verdriedubbeling te realiseren van de e-commerce inkomsten, tot 1,5 miljard euro. Daarvoor moest Ahold echter wel de supply chain opnieuw inrichten en gaan werken met zogeheten fulfilment factories, ofwel distributiecentra die de online bestellingen verzamelen en afhandelen.

Het resultaat is dat ik nu vanaf mijn iPad online boodschappen kan doen, een afhaaltijd kies, en mijn bestelling razendsnel kan ophalen. Vooraf krijg ik nog een sms als herinnering en daar aangekomen worden de boodschappen netjes voor me in de achterbak gezet. Je auto als winkelwagen; dat noem ik nou efficiënt.  Ik voorspel dat deze snelle vorm van e-commerce steeds meer de standaard gaat worden. Fysieke winkels moesten al opboksen tegen webshops, maar de webshops krijgen nu zelf concurrentie van retailers die net een stapje verder gaan met hun dienstverlening.

Kleine bedrijven

De klant ervaart enkel het gemak en stemt met zijn portemonnee, terwijl wij als supply chain-professionals hard werken om dit allemaal mogelijk te maken. Wij zorgen ervoor dat al die leveranciers, logistieke diensterleners en retailers zo efficiënt mogelijk met elkaar te kunnen samenwerken. Ongeacht de bedrijfsgrootte overigens, want iets gecompliceerds als een WMS-systeem is tegenwoordig ook prima vanuit de cloud te gebruiken. Zo kunnen ook de kleinere bedrijven een rol blijven spelen in de moderne digitale economie. Of hoe ziet u dat?

Reageer op dit artikel