blog

AH: conflict in online-strategie

Supply chain

AH: conflict in online-strategie

Bij AH-online lijkt er iets aan de hand: sommige franchisers blijken zich niet te kunnen vinden in de online-strategie zoals die door de hoofddirectie vorig jaar is uitgezet. Meerdere franchisenemers hebben hun eigen AH-webshop gebouwd en regelen de logistiek in en vanuit hun winkels. Lijkt me dat de Ahold-directie niet blij is met deze ontwikkeling, blogt Nando van Essen.

Heel toevallig liep ik tegen de website www.ah-afhaalpunt.nl aan. Nietsvermoedend klikte ik door. Het bleek een webshop te zijn met zeer sterk de look&feel van ah.nl, maar toch net even anders; met afhaalpunten in Melick en Mill, dorpjes respectievelijk onder Roermond en Nijmegen. Ook de AH-franchisenemer in Nuland bij Den Bosch, is z’n eigen webshop begonnen, www.ah-nuland.nl.

Duidelijke AH-online strategie vanaf eind 2012?

Na een intensieve online aanloopperiode  (Peapod, USA, vanaf ca. 1995 en Albert.nl, NL, vanaf 2001) heeft de hoofddirectie van Ahold in het najaar van 2012 een gedetailleerde online strategie bekendgemaakt:

  • Uitbreiding van gespecialiseerde distributiecentra , e-fulfilment factories, voor online bestellingen.
  • Aanzienlijke uitbreiding van het online beschikbare assortiment
  • Sterke uitrol van AH- PUP’s:  AH-Pick Up Points
  • Thuisbelevering van online bestelde orders blijft mogelijk, maar zal wel aanzienlijk duurder worden.

Logistieke verschillen tussen AH.nl en de lokale AH-franchise initiatieven

In de vergelijking tussen de Ahold-online-strategie en de online-franchise-initiatieven komen duidelijke verschillen naar voren:

  • Assortiment: AH.nl gaat inmiddels naar een assortiment van circa 20.000 producten. De franchisers bieden een online assortiment van ca. 8000 producten
  • AH.nl biedt thuislevering en afhalen bij 6 (en binnenkort bij 7) afhaalpunten. Bij AH-afhaalpunt.nl kun je tot nu toe alleen bij de 2 genoemde AH-vestigingen afhalen. Wel schijnt er veel belangstelling te zijn bij andere franchisers om aan dit webshop-initiatief mee te doen. Misschien komt er dan ook thuisbelevering bij. AH-Nuland.nl biedt alleen thuislevering op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag in een paar tijdvakken in een beperkt leveringsgebied.
  • Orderpicking van ah.nl vindt plaats in speciale distributiecentra. De online franchisers doen de orderpicking vanuit hun eigen winkels.
  • Minimaal aankoopbedrag en betaalwijze: Bij AH.nl  is de minimum ordergrootte € 70 en betaal je met je pinpas bij aflevering. Bij AH-afhaalpunt.nl  en AH-Nuland.nl is het minimum orderbedrag € 25 resp. € 40. Bij AH-afhaalpunt.nl  betaal je in de webshop met iDeal. AH-Nuland heeft geen prijzen in de webshop staan, omdat  het “Technisch niet mogelijk is om de vele wijzigingen van de verkoopprijzen in onze webwinkel mee te nemen”(!!) Hier zul je dus bij aflevering met een pinpas moeten betalen.

Traditioneel conflict hoofdkantoor versus franchise?

Is er een conflict? Het lijkt er eigenlijk wel op. Franchisenemers en online-verkoop vanuit een landelijke organisatie is voor retail een lastig onderwerp. Via de landelijke webshop pak je een gedeelte van de lokale markt af en hoe regel je dat dan met elkaar? Ook begreep ik uit even rondbellen, dat er mogelijk een verschil van inzicht is in de manier waarop je online verkopen in de markt introduceert: doe je dat via een grote landelijke structuur met het uitrollen van meerdere distributiecentra of laat je het vanuit de lokale filialen starten en bouw je het geleidelijk uit tot een landelijke structuur ? Kijk bijvoorbeeld hoe de Plusmarkt dat doet. Of Colruyt in België. Zie ook mijn blog uit mei 2012 over de ontwikkeling van foodretail online.

Alleen maar verliezers?

Recentelijk was in het nieuws dat Albert Heijn op 7 mei het eerstvolgende  pick-up point (het 7e) opent bij een franchisenemer in Zaltbommel. Dinsdag 23 april meldde Ahold dat het verzorgingsgebied van AH.nl wordt uitgebreid naar het zuiden, onder andere de gebieden waar de zelf online begonnen franchisers actief zijn. De online franchisers maken heel veel kosten om een eigen webshop te starten en te onderhouden; AH-Nuland heeft qua wekelijkse prijzen-update de handdoek al direct in de ring gegooid. Kostenposten die helemaal niet passen bij de mean en lean kostenbenadering van foodretail. Ben benieuwd of, en zo ja wanneer, deze AH-online-binnenbrand geblust wordt. Hoofddirecties van HEMA, Blokker, Bruna, Bodyshop: Maak alsjeblieft goede afspraken met uw franchisers voor uw webshops omzet om ons te behoeden voor een verdere online-retail-kakofonie.

Reageer op dit artikel