blog

Crisis is zegen voor imago logistiek

Supply chain

Bij inkoopcoöperatie Quantore heeft de crisis er flink ingehakt. Toch wist het bedrijf in Beuningen z’n omzet ieder jaar weer te verhogen. Hoe? Door met zijn excellente logistiek nieuwe markten aan te boren.

Crisis is zegen voor imago logistiek

Handelsbedrijven die door de crisis harde klappen krijgen, komen met de meest innovatieve businessmodellen. Nieuwe diensten en creatieve samenwerkingsvormen worden ontwikkeld om de terugvallende omzetcijfers weer de goede richting in te krijgen. De afdeling logistiek kan hierin een belangrijke rol spelen.

 

Een mooi voorbeeld is Quantore in Beuningen, een inkoopcoöperatie waarin kantoorvakhandels hun inkoop en logistiek bundelen. De crisis heeft er flink ingehakt in deze sector, vertelde adjunct directeur Robert Driessen een tijdje terug tijdens zijn presentatie op Logistiek Live. In het staafdiagrammetje dat hij toonde werden de staafjes die de omzet uit traditionele activiteiten representeerde, steeds korter. “Die omzet komt ook niet meer terug als de economie straks weer aantrekt”, constateerde Driessen droog.

 

Logistiek is geweldige asset

Driessen en zijn collega’s zijn na het uitbreken van de crisis echter niet bij de pakken gaan neerzitten en zijn driftig op zoek gegaan naar nieuwe business. Het bedrijf beschikt in Beuningen over een high end logistiek centrum  met een hoge performance (pickfoutpercentage 1 promille!) waarmee bovendien een grote diversiteit aan logistieke stromen kan worden afgehandeld. Waarom deze geweldige asset ook niet ingezet voor andere leveranciers van kantoorartikelen? De grootste klapper die Quantore hiermee maakte was de samenwerking met boekwinkelorganisatie Bruna die tot significante omzetgroei heeft geleid.

 

Er was dus ook iets heel positiefs zichtbaar op de grafiek. Er begon aan het staafdiagram vanaf 2008 een soort verlengstuk te groeien dat in tegenstelling tot de traditionele omzet juist allengs groter werd. Dit verlengstuk stond voor de nieuwe business. Het logistieke systeem bleek de kip met de gouden eieren te zijn waarmee Quantore de nieuwe handel kon binnenhalen en weer in omzet kon groeien.

 

Positief effect van de crisis

Het besef dat logistiek als strategisch wapen kan dienen om nieuwe markten aan te boren, is een positief neveneffect van de crisis. Hé, we hebben een supply chain, kunnen we hier misschien nog meer mee doen dan onze eigen producten naar onze bestaande klanten brengen? Voor het imago van de logistiek als functie binnen een bedrijf is de crisis wat dit betreft een zegen. Logistiek is van een kostenpost uitgegroeid tot een bedrijfsmiddel dat werkelijk toegevoegde waarde biedt.

Reageer op dit artikel