blog

Servicelogistiek is innovatiekans! En dus?

Supply chain

In een studie door ontwikkelpartners in Zuid-Nederland kwam naar boven dat servicelogistiek een innovatiekans is voor het bedrijfsleven. Maar wat houdt het eigenlijk in? Wat maakt nieuwe serviceconcepten interessant? En: wat kan het voor uw bedrijf betekenen?

Servicelogistiek is innovatiekans! En dus?
servicelogistiek

Servicelogistiek is de regie van de aftersales service van een product, van aflevering tot aan het eind van de levenscyclus. Je merkt dat bedrijven zich nog maar moeilijk kunnen onderscheiden door alleen te focussen op de verkoop van nieuwe systemen. Service wordt voor veel bedrijven steeds meer het terrein waarop zij dat wél kunnen. De markt voor het verkopen van nieuwe systemen is vaak sterk onderhevig aan concurrentie, met margedruk als gevolg. Bij omzet uit aftersales is dat doorgaans minder aan de orde en bovendien kunnen hieruit vergaarde inkomsten een mooi appeltje voor de dorst zijn wanneer de vraag naar nieuwe producten wat minder is.

 

Verdieping of verbreding

Ik zie dat bedrijven, die nadenken over mogelijkheden voor nieuwe business, zich te snel focussen op verdieping of verbreding van het productassortiment, of ze zoeken naar mogelijkheden van expansie in nieuwe markten door bijvoorbeeld het aanboren van buitenlandse markten. Nadenken over nieuwe serviceconcepten  wordt nogal  eens vergeten. In mijn ogen een gemiste kans, want het rendement van deze ‘nieuwe’ omzet is vaak vele malen beter.

Cruciaal voor het slagen van nieuwe serviceconcepten is de logistiek erachter. Als men bijvoorbeeld een nieuw kledingstuk koopt via een webshop wordt het geaccepteerd dat het pakket meerdere malen wordt aangeboden als we niet thuis zijn. Maar gaat onze auto stuk en de monteur ter plaatse beschikt vervolgens niet over het juiste onderdeel, dan is acceptatie ver te zoeken. Resultaat: een ontevreden klant, waar vervolgens extra kosten voor worden gemaakt om de situatie toch nog te verhelpen.

 

Nieuwe serviceconcepten

Om een lang verhaal kort te maken, nieuwe serviceconcepten zijn echte moneymakers, mits je de logistiek erachter goed opzet. Het verbeteren van servicelogistiek is een kans voor het MKB in de maakindustrie, maar zeker ook voor de logistieke dienstverleners die hierin vaak een belangrijke partner zijn. Absoluut de moeite waard voor deze bedrijven dus om hier serieus over na te denken.

Reageer op dit artikel