blog

Geeft logistiek wel een concurrerend voordeel?

Supply chain

Twee ziekenhuizen werken samen op het gebied van inkoop en logistiek: ‘front office competitors, back office friends’. Kan dat ook in de industrie?

Geeft logistiek wel een concurrerend voordeel?

De kerncompetentie van een ziekenhuis is het leveren van kwalitatief goede zorg. Als ik iets gebroken heb, wil ik snel en vakkundig worden geholpen, bij voorkeur met een vriendelijk gezicht en een specialist die kan communiceren. Dat zijn voor mij belangrijke zaken. Dat ze daarvoor naalden, doekjes en röntgenapparatuur nodig hebben begrijp ik, maar ik verwacht dat dit aanwezig is. Het onderscheid maakt men niet op logistiek.

 

Is dat in de industrie anders, of verschilt dat per sector? We zitten inmiddels in een 24-uurseconomie maar maken we elkaar gek in de behoefte aan 24-uursleveringen? Al enkele jaren geleden is gesproken over onthaasten. Als ik in alle lessen, op seminars de aanwezigen laat kiezen uit vijf factoren dan blijkt met grote voorsprong de betrouwbaarheid bovenaan te staan; herkenbaar? Maar een betrouwbaar geleverd, slecht product roept nog steeds irritatie op. Net als in de zorg dus: kwaliteit van zorg is betrouwbaarheid van specialist en planning. Ook in de industrie wil men de klant graag ontzorgen.

 

Maar wat er gebeurt op de achtergrond, van welke materialen men gebruik maakt, waar men die gekocht heeft, wie ze bij mij aan de deur brengt, is voor mij van minder belang dan de kwaliteit van het produkt of betrouwbaar leveren. Het maakt niet uit of dit consumentenleveringen zijn of business to business. Wat mij wel interesseert is dat een product altijd en overal beschikbaar is, logistiek dus.

 

Keuzes

30 jaar geleden was er nog een keuze tussen halfvolle melk en volle melk. Tegenwoordig kunnen we kiezen uit 300 soorten zuivel. We willen keuze, we vertrouwen de kwaliteit en we denken niet na over wat daar achter zit. Is dat dan direct het probleem, logistiek komt in alles naar voren zonder dat we daar bewust van zijn. ‘Zonder transport staat Nederland stil’, maar zonder planning, forecasting, capaciteitsberekeningen valt er niets te transporteren.

 

Logistiek is dus de stille, uiterst noodzakelijke, kracht op de achtergrond. Als dat werkelijk zo is, kunnen we inderdaad steeds meer en open met elkaar samenwerken. Dan hebben we geen ketenregiseur nodig, maar transparantie. We concureren met het frontoffice en werken samen in de backoffice. Langzaam zijn daar ook in de industrie wat voorbeelden van, maar ik pleit ervoor om elkaar gewoon op te zoeken en afspraken te maken. Het belangrijkste verschil tussen Bavaria en Heineken zit in de smaak niet in de beschikbaarheid.

Reageer op dit artikel