blog

Twee twitter-tips voor logistici

Supply chain

Twee twitter-tips voor logistici
Twitter Logistiek

Ik verstuur gemiddeld één tweet per week. Dat zijn tweets die een directe relatie hebben met mijn vakgebied: logistiek voor e-commerce. Twitteren? Wees kieskeurig! Twee tips.

Social media, ze schudden onze communicatiewereld behoorlijk door elkaar. Peter Rehwinkel, burgemeester van Groningen en in 2010 nog gelauwerd met een social-media-prijs, heeft zijn Twitter-pen aan de wilgen gehangen. Hij had meer dan 2300 tweets, meer dan 9000 volgers.

    

Houdbaarheidsdatum

NRC-cartoonist Rubin L. Oppenheimer: "Twitter: het minst zinnige communicatiemiddel sinds de uitvinding van het spijkerschrift". Is de houdbaarheidsdatum van Twitter, in 2006 gestart, langzamerhand al verstreken? Volgens mij niet, maar het is wel hoog tijd voor bezinning.

   

Mijn tip aan logistici die twitteren: zorg voor een duidelijk profiel, kies bewust over welk(e) onderwerp(en) je twittert. Mijn tip voor logistici die volgen: Wees echt kieskeurig: Voordat je het weet verzuip je in x-keer 140 tekens.

       

Twitter: prima uitvinding

Om maar gelijk heel duidelijk te zijn: Twitter vind ik een heel interessant en zeker zinnig communicatiemiddel. Ik vind het echt een aanvulling op krant, nieuws op internet, radio en tv. Door Twitter krijg ik soms heel interessante informatie aangeboden die mij op een andere manier waarschijnlijk niet had bereikt. Er zijn dus tweets die mij nieuwsgierig maken, die me inspireren. Een inspirerende tweet, understatement, wie zegt daar "nee" tegen ?

  

Ik twitter zelf sinds april 2011 en verstuur gemiddeld één tweet per week. Vanaf dag 1 heb ik er heel bewust voor gekozen om alleen tweets te versturen, die een directe relatie hebben met het vakgebied dat mijn speciale belangstelling heeft: logistiek voor e-commerce. Je zou me een pro-twitteraar kunnen noemen, een twitteraar vanuit/over het vak. Ik kan me dan ook heel goed vinden in het 6-stappenplan van Saskia de Laat van Frankwatching, waarin ze de toegevoegde waarde van tweets benadrukt en de rol die twitteren kan spelen in relatiemanagement.

           

Welke kant gaat u op?

Wie vind ik leuk en nuttig om te volgen? Ik merk dat ik daar de laatste tijd steeds meer mee worstel. Ik volg zo’n 45 twitteraars, sommigen zijn ook van die pure pro-twitter-players. Maar die twitteraars die pro en privé door elkaar twitteren, daar krijg ik steeds meer moeite mee. Het is alsof ik op de Story geabonneerd ben waarin ik regelmatig beschouwende stukjes van ‘Financieel Dagblad-niveau’ tegenkom, of omgekeerd. Die pro/privé-mix-twitteraars mogen wat mij betreft twitteren wat ze willen, maar ik heb er steeds meer moeite mee om ze te volgen: teveel kaf tussen het koren. Die mixed pro-/privé-players dan maar gewoon niet meer volgen? Dat zou een te gemakkelijke weg zijn. Nee, een tip voor de twitteraar en een tip voor de volger.

 

Tip 1: Voor de  twitteraar: Zorg voor focus en duidelijkheid

Wat is je doel, voor welk publiek schrijf je? Duidelijkheid en focus zal door volgers direct herkend worden.  En ze blijven je volgen, of haken snel af. Ik denk dat je als supply-chain specialist een heel interessante twitteraar kunt zijn: jij bent geïnteresseerd in allerlei nieuws over jouw specifieke vakgebied. Jij kent de nationale en internationale nieuwsbronnen, je schrijft mogelijk boeken, artikelen, blogs. Voor jouw interessegebied is vast en zeker een groeiend lezerspubliek. De combi van twitteraar en geïnteresseerde volgers zal bijdragen aan de professionalisering van het vakgebied en zal de relaties versterken. Dat is geen theoretische verhandeling wat mij betreft, maar praktijkervaring.

 

Tip 2: Voor de volger: waak voor Twitter-moeheid

We hebben een chronisch tijdtekort. Wie heeft er nog tijd om een berg tweets te doorzoeken, op zoek naar koren tussen het kaf? Wees heel kritisch op wie je volgt! Ook ik moet als volger stevig aan de slag: in wat voor tweets ben ik nu eigenlijk geïnteresseerd, hoe levert Twitter mij een hoger rendement. Er is werk aan de winkel.

     

Wie heeft een goede supply-chain Twitter-tip?

Als volger ga ik dus grondig opschonen. Tegelijkertijd voeg ik graag nieuwe interessante Supply-Chain Pro twitteraars toe. Ik houd me aanbevolen voor goede tips. En met mij vast nog meer logistiek.nl-lezers. Eén verzoek: geen commerciële Twitter-suggesties!

Reageer op dit artikel