blog

Klantordergestuurde logistiek te complex voor lean

Supply chain

De wereld van klantordergestuurde logistiek is te complex om met de simplistische besturing van lean te bestieren. Supersnelle doorstroming van materialen is niet de essentie; het gaat om het efficiënt inzetten van de vaste mensen en productiemiddelen.

Klantordergestuurde logistiek te complex voor lean
Lean

Logistiek is slim organiseren. Voor de klantordergestuurde logistiek betekent dit het slim inbouwen van flexibiliteit in je processen om snel te kunnen inspelen op de wensen die de klant vandaag heeft, en om morgen weer iets anders kunnen.

  

Lean-denken speelt hier een belangrijke rol: je concentreren op wat je de klant aan toegevoegde waarde levert, de ballast overboord zetten, de boel netjes opgeruimd houden. Maar het aansturen gaat niet zo eenvoudig als in de simplistische voorbeelden van lean processen wordt voorgesteld, daarvoor is ICT nodig.

          

Optimaal inzetten

Bedrijven die hoge toegevoegde waarde leveren maken waardevolle producten uit eenvoudige uitgangsmaterialen. In de kostenopbouw zien we veel toegerekende vaste kosten en relatief weinig inkoop. Bedrijven voegen er zelf veel aan toe: het vakmanschap van de mensen, de bewerkingen met de dure apparatuur, en het klantspecifieke ontwerp, al dan niet door een slimme configuratie.

Slim organiseren in de klantgerichte productie gaat dus over het optimaal inzetten van de dure vakmensen en productiemiddelen, het overzicht hebben over de complexe, klantspecifieke stromen, bewerkingen op tijd klaar hebben, stilstanden van mensen en productiemiddelen voorkomen. Want met efficiency verdien je geld.

    

ICT-systemen zijn er om dat overzicht te verschaffen. Ze kennen de leveranciers en hun levertijden, ze weten welke onderdelen er wanneer nodig zijn, ze kennen de series bewerkingen die er gedaan moeten worden, ze helpen om de mensen en productiemiddelen efficiënt in te plannen. Ze zorgen dat alles voor de klant op tijd klaar is.

   

De wereld van klantordergestuurde logistiek is te complex om met de simplistische besturing van lean te bestieren. Supersnelle doorstroming van materialen is niet de essentie; het gaat om het efficiënt inzetten van de vaste mensen en productiemiddelen. Bewerkingen een beetje te vroeg doen (en dus onderhanden werk hebben) is niet slecht, maar brengt rust in de organisatie en maakt plannings­flexibiliteit mogelijk.

     

Slim organiseren is niet alle extra’s uit een proces halen, ook al hebben die extra’s in het lean-denken geen toegevoegde waarde.  In de klantordergestuurde logistiek zit toegevoegde waarde juist in het flexibel kunnen inspelen op de klant. De juiste combinatie van lean en flexibele ICT is de essentie.

Reageer op dit artikel