blog

Pas op met uitknijpen van supply chain in retail

Supply chain

Pas op met uitknijpen van supply chain in retail
besparen in retail

De supply chain in de retail is een dankbaar doelwit voor constante bezuinigingen. Dat is niet zonder risico. Vijf tips om verstandig te besparen, van Jan Heijblom van RedPrairie.

Bezuinig op de verkeerde onderdelen in de supply chain in de retail en het werkt averechts: outsourcing kan bijvoorbeeld interessant zijn, maar leidt gemakkelijk tot kwaliteitsissues en langere levertijden. De vijf tips:

 

  1. Zorg voor inzicht in en controle over de supply chain door slimme technologie te gebruiken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de vraag nauwkeurig te voorspellen op basis van gedetailleerde verkoopdata op itemniveau. Met die informatie is de voorraad voldoende op peil te houden om aan de vraag te voldoen, zonder onnodige en kostbare reserves. Vraagvoorspelling biedt ook mogelijkheden om magazijnmedewerkers beter in te plannen. Via intelligente algoritmes zijn werkroosters samen te stellen, waarbij rekening te houden is met vaardigheden en beschikbaarheid van medewerkers, maar bijvoorbeeld ook met veiligheidsnormen.
  2. Automatiseer waar mogelijk de processen in het warehouse. Dat vergroot de productiviteit van medewerkers. Moderne warehouse-managementsystemen (WMS) bieden hier ruime ondersteuning voor. Zo zorgen deze systemen er bijvoorbeeld voor dat orderpickers op een efficiënte wijze pick-opdrachten krijgen, waarbij de af te leggen afstand in het magazijn wordt geminimaliseerd. Een WMS zorgt er tevens voor dat orderpickers altijd werken aan de belangrijkste taken, waardoor transporten op tijd vertrekken.
  3. Zoek naar de verbanden tussen processen. Warehouse Management en transport lijken op het eerste oog losstaande activiteiten. Maar wanneer medewerkers in een warehouse geen enkel oog (willen) hebben voor transport en andersom, hopen orders zich op bij het inladen en dalen klanttevredenheid en efficiëntie in snel tempo. Ook hier heeft een WMS toegevoegde waarde. Met slimme algoritmes berekent het WMS, op basis van geconfigureerde regels, op welke wijze pallets, rolcontainers en pakketjes zo efficiënt mogelijk zijn samen te stellen. Transportkeuzes of –voorkeuren kunnen daarbij een grote rol spelen.
  4. Zorg voor slimme processen en een slimme indeling in het warehouse. Dan zijn medewerkers productiever. Meet de prestaties van medewerkers met Workforce Management. Deze technologie stelt bedrijven in staat hun magazijnmedewerkers op een veel accuratere wijze te volgen dan mogelijk is via de meer traditionele en op gemiddelde scores gebaseerde methodieken. Met behulp van Industrial Engineering is ieder magazijnproces tot in detail uit te werken en in de software van een tijdselement voorzien. Iedere taak krijgt op deze wijze een eigen doeltijd, welke vervolgens te vergelijken is met de actuele score. Op deze manier is een productiviteitsverbetering van tien tot vijftien procent mogelijk.
  5. Speel in op veranderende klanteisen. Steeds meer klanten bestellen artikelen online. Daarbij vraagt de ene klant om thuisbezorging terwijl de andere het bestelde liever komt afhalen in een winkel om extra kosten te vermijden. Dit alles zorgt voor extra druk op de supply chain. Wie het best aan elke individuele klanteis tegemoetkomt, profiteert van loyale klanten en een positief imago. Hoe meer kanalen en hoe beter de service via elk kanaal, hoe meer potentiële omzet. Warehouse Management Systems die voorzien zijn van intelligente workflow-technieken, bieden ondersteuning bij het inrichten van magazijnprocessen die met een grote verscheidenheid aan klanteisen kunnen omgaan. Denk hierbij aan extra’s als de aankoop inpakken als cadeau, of het toevoegen van een  accessoire.

Besparen op de supply chain kan nodig zijn, maar als het moet, doe het dan met beleid.

Reageer op dit artikel