blog

Differentiatie in premies, wat vindt u?

Supply chain

Differentiatie in premies, wat vindt u?
Differentiatie in zorg versus logistiek

Betalen voor verbruik, daar is niets mis mee, maar kun je dat direct doortrekken naar medische hulp? Wie bepaalt wat ongezond is en hoe gaan we dat verrekenen? Differentieert u in uw prijzen?

Al een paar dagen hoor ik in ieder praatprogramma op radio en televisie de discussie over het differentieren van zorgpremies. Heeft u een ongezonde leefstijl dan moet u meer zorgpremie betalen want de zorgkosten en iemand moet dat betalen. Als u veel rookt of drinkt dan is de kans op een aandoening groter en zult u een beroep doen op medische hulp. Als u te weinig beweegt of teveel werkt, loopt u meer kans op hartfalen en dus een extra gang naar het ziekenhuis. Dat laatste raakt ons logistici omdat wij over het algemeen meer dan 40 uur werken en altijd problemen moeten oplossen met alle stress tot gevolg. U moet dus meer gaan betalen!

     

De veroorzaker betaalt. Maar hoe kunnen we dat bepalen, wie bepaalt en controleert wat gezond is. Als u echt ongezond leeft, maakt u waarschijnlijk ook minder gebruik van uw recht op pensioen, wat doen we daarmee? Hoe bepaal je of iemand een klacht heeft als gevolg van nalatigheid of erfelijke aanleg? Wat doen we met een roekeloze rijstijl? Wat doen we met veel sporten, dat is gezond maar de kans op blessures is weer groter? Kortom veel haken en ogen, maar moeten we het dan maar laten zitten en de gezonde mensen laten betalen voor de bewust ongezonde leefstijl van anderen?

     

Wat kost een klant u?

Differentieert u ook in uw prijzen, of moeten sterke schouders de zwakke helpen. Maar wat als dat bewust gebeurd. Maken wij onderscheid tussen ‘makkelijke’ klanten en moeilijke klanten. Rekent u wel eens uit wat die mooie brutomarge van 30 procent van die ene klant u werkelijk kost? Kleinere klanten vragen over het algemeen wat meer service, bellen vaker en vragen dus gewoon meer aandacht.

    

Daarnaast kost het verzenden van een pakje procentueel veel meer dan een volle wagen, maar bij verladers hanteert men meestal een vast opslagpercentage voor transport. Bij Bolsius was de forecast van Kruidvat goed betrouwbaar en nam men alleen volle auto’s af, echter de marge was beperkt. Daar tegenover stonden klanten met een geweldige marge, maar als je echt eerlijk alle aandacht en transportkosten meenam bleef van die geweldige marge niets over.

        

Echte ABC Costing 

Ook bij een transportbedrijf betaalt een grote verlader voor de basislading en wordt de marge gemaakt op de kleinere klanten. Die kunnen relatief goedkoop meeliften en gebruik maken van dagelijks transport. Met die grotere klanten zijn interfaces voor orderintake en hoeft men niet te bellen ze hebben een track- en trace toegang tot uw systeem. Voor die kleine klant is die ene zending ook erg belangrijk en dus belt men sneller. Meer aandacht, meer kosten, deels betaald door de grotere klanten. Echte ABC costing is heel moelijk en hoe eerlijk kan je dan echt nog zijn?

   

Kortom hoe gezond leeft u en moet u straks dus meer of minder premie betalen, wat vindt u daarvan?

Reageer op dit artikel