blog

Albert Heijn jr., een voorbeeldig SCM-leider

Supply chain

Albert Heijn jr., een voorbeeldig SCM-leider
Albert Heijn SCM

Albert Heijn jr. overleed op 13 januari 2011. Hij was de drijvende kracht achter een aantal baanbrekende ketenconcepten. Bij al zijn zakelijke succes is hij als persoon altijd bescheiden gebleven. Een voorbeeldige SCM-leider is heengegaan.

 

Albert Heijn jr. was de kleinzoon van de oprichter van het gelijknamige bedrijf en wordt alom gezien als degene die de winkelketen (en later Ahold) groot heeft gemaakt. Om goed te begrijpen welke revolutie Albert Heijn ontkentent heeft, moeten we een voorstelling maken van hoe de kruidenierswinkels er begin 60er jaren uit zagen en dat vergelijken met de huidige situatie. Het was Albert Heijn die het supermarktconcept inclusief winkelwagentjes en alles wat daar bij hoort in Nederland introduceerde. Maar Albert Heijn besefte ook dat dit concept voor zowel toeleveranciers als klanten belangrijke consequenties had.

 

Als ondernemer pur sang zag hij vooral kansen. Het feit dat supermarkten bij voorkeur werken met voorverpakte artikelen gaf merkfabrikanten de kans flink te groeien. Ook kwam er ruimte voor nieuwe, destijds als ‘exotisch’ beschouwde artikelen (zoals sherry, avocado’s en kiwi’s) en vele voedingsmiddelen uit het buitenland vonden hun weg naar de consument. “Albert Heijn heeft Nederland wijn leren drinken en pasta leren eten.”

 

Vrouw met boodschappentassen

Ook voor klanten had het supermarktconcept logistieke consequenties. Een van de vroege initiatieven van Albert Heijn was daarom een klantenspaarregeling (de ‘premie van de maand-club’) zodat bijvoorbeeld een koelkast, destijds nog echt een luxe product, kon worden aangeschaft. Het resultaat van alle initiatieven was een betere positie voor (merk)fabrikanten, voor de klant (lagere prijs en meer keuze) en natuurlijk voor de supermarkten van Albert Heijn zelf. Kortom,  Albert Heijn realiseerde een ultiem Supply Chain Management (SCM) succes.

 

Als een waar SCM-leider liet Albert Heijn het niet bij de introductie van het supermarktconcept. Voortdurend was hij op zoek naar verbeteringen en nieuwe concepten. Daarbij was hij altijd zeer klantgedreven. Niet voor niets staat voor het Albert Heijn hoofdkantoor een beeld van een vrouw met twee boodschappentassen met als onderschrift ‘opdat wij nooit vergeten voor wie wij werken’.

 

Heldendaden

Een van de heldendaden die aan Albert Heijn toegeschreven kan worden is de invoering van een uniforme internationale streepjescode. Zoals het zo vaak gaat werden er in de 70er jaren parallel diverse artikelcodes ontwikkeld. Albert Heijn zag al snel nut en noodzaak van standaardisering en wist het voor elkaar te krijgen dat uiteindelijk een 13-cijferige uniforme artikelcodering door meer dan 60 landen werd geaccepteerd. Het hoeft geen betoog dat juist het feit dat er een standaard streepjescode bestond tot enorme verbeteringen en besparingen in ketens heeft geleid.

 

Albert Heijn jr. was een visionair, een ondernemer en een leider. Maar hij was ook een aimabel en bescheiden mens die zichzelf altijd “kruidenier” beleef noemen. Albert Heijn was sterk betrokken bij zijn personeel en werd door hen op handen gedragen. Zijn kernwaarden waren “vertrouwen” en “plezier”. Zijn biografie uit 1997 heet veelzeggend ‘memoires van een optimist’. Al deze aspecten samen maakten Albert Heijn een voorbeeldig SCM leider.

 

Albert Heijn jr. is van ons heengegaan. We zullen nog lang van zijn erfenis kunnen profiteren.

Reageer op dit artikel