blog

Voorraadbeheer cruciaal voor kerstverkopen

Supply chain

De decembermaand: altijd een spannende tijd voor retailers, want de verkopen in deze maand kunnen het jaar maken of breken. Maar dit jaar is de kerstperiode extra cruciaal voor de detailhandel, want na twee jaar kommer en kwel is het de vraag of er weer een opgaande lijn kan worden ingezet.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 10 december 2010.

 In 2009 is de omzet in de Nederlandse detailhandel met meer dan 4% gedaald, waarbij de klappen vooral vielen in de non-food sector. De verwachtingen van ondernemers zijn sindsdien iets positiever geworden, maar het herstel is nog broos. De logistiek speelt een steeds belangrijkere rol in het succes of falen van retailers. Zo moet er precies het juiste aantal producten aanwezig zijn op het schap en in het magazijn om geen out-of-stocks te hebben, maar ook niet te blijven zitten met restpartijen. Anders zijn de kortingen tijdens de uitverkoop in januari 2011 weer hoger dan verantwoord!

    

In Amerika heeft BDO in oktober 2010 de verwachtingen van ruim 100 retailers voor de verkopen tijdens de kerstperiode in kaart gebracht. En die zijn best positief, 52% van de retailers verwacht meer te verkopen dan in 2009, terwijl slechts 13% een mindere verkoop verwacht. In totaal verwachten de retailers 2,8% meer om te zetten dan in 2009, wat dus een licht doorzettend herstel is. De retailers verwachten toevallig ook 2,8% meer aan voorraden in te slaan voor de kerstperiode. Dit positieve inkoopgedrag is wel meer geconcentreerd bij ‘slechts’ 33% van de retailers, er zijn dus minder optimisten maar die slaan gemiddeld meer in. Het aantal verschillende producten stijgt minder hard, het aantal Stock Keeping Units (SKU’s) gaat met de kerst 0,9% omhoog.

   

Positieve geluiden dus in Amerika, maar het evenwicht is brozer dan het lijkt. Retailers maken zich zorgen om het beheersen van de voorraad, zo denkt 53% van de retailers dat ze gevaar lopen teveel producten in te slaan en de andere 47% is juist bang dat ze te weinig producten in voorraad hebben om de kerstpiek te kunnen bedienen. De Amerikaanse retailers zien de kosten van operatie en administratie (38%) als belangrijkste gevaar voor een goed rendement, gevolgd door verkeerde voorraadniveaus met stock-outs of uitverkopen als pijnlijk resultaat (29%). Kortom, men is ervan doordrongen dat een slimme inkoop en logistiek essentieel is voor succes.

 

Hoe staat het er in Nederland voor? De detailhandel in ons land is somberder dan in de USA. Volgens de branchevereniging HBD verwacht 33% van de retailers in dit kwartaal een minder resultaat dan in het vierde kwartaal 2009, en maar 23% een beter resultaat. Men denkt nog steeds dat consumenten rond de kerstdagen van dit jaar minder zullen gaan besteden dan in 2009, en de inkopen zijn hier dan ook op aangepast. Met deze onzekere marktsituatie zijn de juiste beslissingen in de supply chain ook voor de detailhandel in Nederland meer en meer cruciaal om enig rendement te behalen, vooral in de non-food, en de juiste voorraad staat hierbij centraal.

Reageer op dit artikel